صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۴۶
  • سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 13 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 02
کد خبر: ۴۴۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
یادداشت اختصاصی سعید خزایی، تحلیلگر مسائل امریکا

تأثیر اقدامات ترامپ بر انتخابات 2020 آمریکا

بر خلاف بسیاری از دیدگاه ها عقیده دارم ترامپ صرف نظر از سایر موضوعات به دلیل نژاد پرستی و عدم توانایی اش در مهار کرونا و دروغ گویی و جدال با رسانه ها و شبکه های اجتماعی شاهد تاثیرات بدی بر آرا خود خواهد بود. توان اقتصادی آمریکا دچار مشکل شده و همین مساله اثر ناخوشایندی بر رای او دارد و او را از ورود به کاخ سفید باز می دارد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمریکا کشور مهاجر پذیر است که گونه های نژادی مختلفی در این کشور وجود دارد و تعداد بالایی از رنگین پوستان از جمله سرخ پوست ها و سیاه پوست ها زرد پوستان در آمریکا زندگی می کنند و صنایع این کشور را راه اندازی کرده و در بخش کشاورزی آمریکا کار کرده اند و در حقیقت می توان گفت بسیاری از آنها پیشینه دیرینه ای به اندازه سفید پوستان دارند. اما بعدها قدرت اصلی در آمریکا به دست کسانی افتاد که به آنها آنگلوساکسون Anglo-Saxons  می گویند. این طیف با سیاه پوستان مبارزه می کردند و جنگ شمال و جنوب در حقیقت نوعی جنگ نژاد پرستانه بود. بعدها لینکن مسائلی را برای برابری مطرح کرد. در آمریکا تابلوهایی مبنی بر عدم ورود سگ و سیاه پوست بر سر در پارک ها و رستوران ها نسب می شد. این کشور شاهد مبارزات کوکلوس‌کلان بود جایی که شعار داده می شد آمریکن فرست و مراد آنها از آمریکایی ها فقط آنگلوساکسون ها بودند. شعاری که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود مطرح کرد و رای اورد.

 

 این طیف کلیساها را به آتش می کشیدند و به زندگی سیاه پوستان حمله می کردند و آنها را بیرحمانه به قتل می رساندند. ترامپ به تازگی به تعدادی از رهبران جمهوری خواه گفت شما آمریکایی نیستید و به خانه های خود برگردید و در حقیقت چنین تفکری را ایجاد کرد. او به شدت به مفهوم نژاد پرستی دامن زد و لاتین تبار ها و اسپانیایی ها و سیاه ها و حتی زنان را در تبعیض نژادی تحقیر می کند. چندی پیش نوجوانی سیاه پوست در شهر چارتون کشته شد احتمال هدف قرار گرفتن یک جوان سیاه پوست در برابر گلوله سفید پوستان ده به یک است. احتمال داشتن سرپناه و منزل برای یک سفید پوست چهار برابر یک سیاه پوست است. در مورد فرصت های شغلی نیز همین طور است. تبعیض نژادی یعنی همین.

 

بار ها در مصاحبه ها از من پرسیده می شود چه چیزی می تواند مانع از انتخاب ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری شود و من هر بار گفته ام که تفکر نژاد پرستانه او و رفتار او در مورد اقلیت ها که رفتارهایی نژاد پرستانه است. او سابق بر این در طی کار آژانس مسکن خود گفته بود که برای سیاهان منزل ندارد. تفکر او در جامعه آمریکا تفکری عجیب و غریب نیست و عده ای به این تفکر باور دارند.

 

سیاه پوستان و رنگین پوستان و مهاجرین و اقلیت های آمریکایی در تلاش برای اعاده حقوق خود هستند. چون بهداشت عمومی این کشور دچار مشکل است و در قلب بزرگترین مراکز تجاری و رفاهی دنیا محله هارلم وجود دارد که از ساده ترین اصول بهداشتی و امنیتی محروم است. آمریکا شاهد مبارزات مارتین لوترکینگ با شعار من رویایی دارم در دل آمریکایی بود که از گسترش دموکراسی دم می زند. بعدها مردم به باراک اوباما دل بستند ولی در دوره او نیز اتفاقات مهمی در این زمینه رخ نداد. این موضوع در آمریکا مساله ای بنیادین است و نهادها و جامعه ای که باید بر اجرایی شدن قوانین تمکین کند به گونه ای طراحی شده است که سالها شاهد برده داری بود و این تفکر همچنان در آمریکا وجود دارد. این موضوع اساسی و ریشه ای است و به نوعی نظام آپارتاید در این کشور حاکم است.

 

این نکات حائز اهمیت است؛ بر خلاف بسیاری از دیدگاه ها عقیده دارم ترامپ صرف نظر از سایر موضوعات به دلیل نژاد پرستی و عدم توانایی اش در مهار کرونا و دروغ گویی و جدال با رسانه ها و شبکه های اجتماعی شاهد تاثیرات بدی بر آرا خود خواهد بود. توان اقتصادی آمریکا دچار مشکل شده و همین مساله اثر ناخوشایندی بر رای او دارد و او را از ورود به کاخ سفید باز می دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
ترامپ انتخاب نمیشه مگ خواب ببین ریس جمهوری را ریس جمهورامریکا بایدن معاون اوباما خواهدشد