صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 06
کد خبر: ۴۴۶۸۹
محمد درویش، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

ما به دولتی نیاز داریم که مسأله محیط زیست برایش جدی باشد

محمد درویش: ما به دولتی نیاز داریم که مسأله محیط زیست برایش جدی باشد. در پروتکل های نیروهای نظامی ما کمک برای اتفاع حریق جزو شرح وظایف نیست و می گویند اگر ما هلیکوپتر اعزام کنیم باید در هر ساعت ۲۰ میلیون تومان واریز شود. چه چیزی بالاتر از این، امنیت ملی همین است. از دست دادن جنگل ها یعنی از دست دادن منابع طبیعی یعنی ریزگرد یعنی مهاجرت.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس مراتع و مناطق حفاظت شده در جنوب و غرب زاگرس را شامل می‌شود. سه استان کانون اصلی این اتش‌سوزی هستند و اصلی‌ترین آتش‌سوزی‌ها در مناطق خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه شکارممنوع کوه‌سیاه در استان بوشهر است. این اتش سوزی تنها به اینجا ختم نم شود بلکه بخشی از پارک چیتگر و همچنین بوستان ولایت نیز دچار اتش سوزی شده اند که همین موضوع باعث سوالات متعددی شده است که علت اصلی این اتش سوزی چیست؟ در همین باره محمد درویش کارشناس محیط زیست براین باور است: باید مدیرانی دلسوز در سازمان ها بر سر کار باشند. آقای کلانتری در مجلس گفتند چیز خاصی نیست و چند هکتار جنگل سوخته است. ایشان سال گذشته گفته بود که سرمایه گذاری برای اتفاع حریق توجیه اقتصادی ندارد تا زمانی که در دستگاههای متولی محیط زیست و منابع طبیعی ما چنین مدیرانی وجود دارد مشخص است که این مساله جدی گرفته نمیشود و همه چیز را در زمین مردم می اندازند و گفته می شود بی توجهی از مردم بود و مردم دقت نکردند و فرافکنی می کنند.

 

 

محمد درویش کارشناس محیط زیست در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره اتش سوزی اخیری که در جنگل های کلستان همچنین در پارک چیتگر افتاده است گفت: دلیل پوشش های گیاهی علفی یکساله ای است که در مراتع جنگلی و جنگلهای ما است و به دلیل بارش های گسترده پوشش فوق العاده زیاد و انبوه بود اما با رسیدن فصل گرما خشک شدند و طبیعت ایران را به انبار باروت تبدیل کرده است که کافی است کسی سیگاری در این انبار باروت بیندازد و آتش آن را خاموش نکند و یا چوپانی در روشن کردن آتش دقت نکند و یا بقایای زمین کشاورزی را بپوشانند و نتوانند آن را کنترل کنند و یا ظرف مربا یا شیشه ای روی زمین بماند و حالتی از ذره بین بسازد و آتش سوزی رخ بدهد.

 

وی در ادامه افزود: از ابتدای امسال تمام کارشناسان هشدار داده بودند که ما با سالی روبرو هستیم که آتش سوزی هایش گسترده خواهد بود و باید یگان های حفاظت سازمان جنگلها و محیط زیست و ارتش و سپاه در آماده باش می بودند ولی ما باز غافلگیر شدیم.

 

این کارشناس درباره راهکاری که از این آتش سوزی جلوگیری شود گفت: باید مدیرانی دلسوز در سازمانها بر سر کار باشند. آقای کلانتری در مجلس گفتند چیز خاصی نیست و چند هکتار جنگل سوخته است. ایشان سال گذشته گفته بود که سرمایه گذاری برای اتفاع حریق توجیه اقتصادی ندارد تا زمانی که در دستگاه های متولی محیط زیست و منابع طبیعی ما چنین مدیرانی وجود دارد مشخص است که این مساله جدی گرفته نمیشود و همه چیز را در زمین مردم می اندازند و گفته می شود بی توجهی از مردم بود و مردم دقت نکردند و فرافکنی می کنند.

 

درویش تصریح کرد: ما به دولتی نیاز داریم که مسأله محیط زیست برایش جدی باشد. در پروتکل های نیروهای نظامی ما کمک برای اتفاع حریق جزو شرح وظایف نیست و می گویند اگر ما هلیکوپتر اعزام کنیم باید در هر ساعت  ۲۰ میلیون تومان واریز شود. چه چیزی بالاتر از این، امنیت ملی همین است. از دست دادن جنگل ها یعنی از دست دادن منابع طبیعی یعنی ریزگرد یعنی مهاجرت.

 

وی در پاسخ به این سوال، سازمان برنامه و بودجه به منظور اتفاع حریق ۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده است. ارزیابی شما در این مورد چیست گفت: پریروز و بعد از فشار زیاد این پول پرداخت شده است بدهکاری سازمان جنگلها به ارتش و سپاه و هوانیروز برای سال گذشته بود. از ۳۰ میلیارد تومان ۱۵ میلیارد پرداخت شد که باید به عنوان بدهکاری سال گذشته به نیروهای مسلح پرداخت شود.

 

درویش با بیان اینکه اگر روال مدیریت به همین صورت باشد اتش سوزی متعددی در سرتاسر ایران خواهیم داشت تاکید کرد: می توانم بگویم با این روال قطعاً آتش سوزی های فوق العاده زیادی خواهیم داشت. هنوز نیمه شمالی کشور گرم نشده و با گرم شدن آن منطقه شاهد آتش سوزی های بیشتری خواهیم بود و این آتش سوزی ها به سایر مناطق نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

 

این کارشناس محیط زیست در پایان تاکید کرد: از این منظر باید سازمان های مردم نهاد را بسیج و تجهیز کرد و به آنها دمنده داد و آتش کوب داد و در رویش های جنگلی مرزهای آتشبر ایجاد کنیم و یکان هایی در کمپ های ۲۴ ساعته به صورت آماده باش در طی ماههای آینده مستقر شوند و شماره ای سه رقمی به مردم اعلام شود تا در صورت مشاهده آتش به سرعت اعلام کنند در صورت شناسایی آتش در ۲۴ ساعت اول میزان خسارت تا ۹۰% کم می شود ولی دولت حتی حاظر نیست شماره تلفن ۳ رقمی اعلام کند و عقیده دارد این شماره تلفن مربوط به موضوعات مهم کلیدی و راهبردی است و محیط زیست و منابع طبیعی از این دسته نیستند ایت حرف دولتی است که ادعای محیط زیستی بودن دارد و این مساله بسیار تاسف آور است. سیستم حاکمیتی ما اهمیتی به محیط زیست نمی دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: