صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 22
کد خبر: ۴۷۲۳۵

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

با مطرح شدن بحث آزادسازی، سوالات بسیاری در مورد ارزش سهام عدالت و قیمت روز این سهم‌ها در ذهن مردم ایجاد شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، پروژه اعطای سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ و توسط دولت نهم اجرایی شد. این طرح در راستای توانمندسازی اقشار کم‌درامد و سهیم کردن مردم در اموال دولتی تصویب شده بود و سهام تعدادی از کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را به دهک‌های مختلف جامعه اعطا می‌کرد.

 

تا به حال، مردم دخل و تصرفی در این سهم‌ها نداشتند. مدیریت به عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بود و سهام‌داران، تنها سود سالیانه را دریافت می‌کردند. امسال با دستور رهبری، فرایند آزادسازی و تفویض اختیار به مردم آغاز شد. حالا سهام‌داران می‌توانند به تدریج و با یک برنامه زمانی مشخص، مدیریت سهم‌ها را به عهده بگیرند و به خرید و فروش بپردازند. همین مسئله، باعث شده است بسیاری افراد به قیمت روز سهام خود فکر کنند و پرسش‌هایی در این زمینه داشته باشند.

 

ارزش و قیمت سهام عدالت چقدر است؟

درباره ارزش سهام عدالت حرف و سخن‌ها و بحث‌های کارشناسی مختلفی وجود دارد اما قبل از اینکه به بررسی آن‌ها بپردازیم، بهتر است کمی در مورد کلیات طرح آزادسازی و فرایندهای آن صحبت کنیم.

 

قیمت سهام عدالت

سهم‌ها را فقط در بازار بورس و اوراق بهادار می‌توان خرید و فروش کرد و بنابراین قیمت‌گذاری نیز در همین بستر انجام خواهد شد. درباره ارزش کلی سبد سهام عدالت و قیمت فروش این سهم‌ها در بازار بورس و اوراق بهادار نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

 

عده‌ای از کارشناسان معتقدند ارزش این سبد سهام در طول سال‌های بعد از واگذاری، ده برابر شده است. یعنی سبد سهام کسانی که برگه یک میلیونی دریافت کرده بودند، در حال حاضر ارزشی برابر با ۱۰ میلیون تومان دارد.

 

عده دیگری می‌گویند ارزش سهم‌های سبد سهام عدالت در طول زمان ۱۵ برابر شده است. یعنی قیمت روز سبد سهام کسی که برگه یک میلیون تومانی داشته، در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان است. معاون اول رئیس جمهور نیز بازه قیمتی ۷ تا ۱۵ میلیون تومان را برای سبد سهام عدالت مطرح کرده‌اند.

 

تمامی این رقم‌ها تخمینی است. قیمت‌ها به صورت روزانه تغییر می‌کند و از آنجا که هنوز سهم‌ها به فروش نرفته‌اند، نمی‌توان قیمت دقیقی را برای آن‌ها مطرح کرد. با این حال، قیمت‌های بالا به واقعیت نزدیک هستند.

 

به تازگی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سامانه‌ای را برای مشاهده قیمت روز و صورت وضعیت دارایی سهام عدالت طراحی کرده است. سهام‌داران می‌توانند با مراجعه به وب سایت www.sahamedalat.ir صورت دارایی‌ها، تعداد و قیمت هر سهم و جمع کل مبلغ را در این سامانه مشاهده کنند و ارزش و قیمت روزانه سهام خود مطلع شوند.

 

در مورد ارزش سهام عدالت و قیمت آن، نظرات مختلفی مطرح می‌شود. گفته می‌شود قیمت روز این سهم‌ها در مقایسه با ارزش اسمی، ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. در حال حاضر، امکان فروختن ۳۰ درصد از این سهم‌ها فراهم شده است و این کار از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها انجام می‌شود. انتخاب سهمی که فروخته می‌شود و زمان فروش، به عهده کارگزاری با هماهنگی ناظر بازار است و سهام‌داران دخل و تصرفی در آن ندارند.

 

منبع:مهر

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: