صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 02
کد خبر: ۴۸۶۸۸
یادداشت اختصاصی جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین الملل

الحاق کرانه باختری؛ مقدمه ای بر طرح معامله قرن

بی شک طرح الحاق کرانه باختری مقدمه‌ای برای طرح معامله قرن است. طرح فریبکارانه ای که در تلاش است تا وانمود کند که رژیم صهیونیستی توانایی پایان دادن به مبارزات فلسطینی را دارد، هر چند که واضح است این رژیم برای تثبیت موقعیت خود تلاش می کرد تا با سران کشورهای عربی و برخی از فلسطینی‌های سازشگر به توافق برسد و برای همیشه موضوع مبارزات فلسطینی به فراموشی سپرده شود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ یک بار دیگر طرح اشغال گرانه الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی به تعویق افتاد. تعویق چنین موضوعی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، گویای این واقعیت است که صهیونیست ها نه تنها افق روشنی را برای اجرای طرح اشتغال گرانه در پیش روی خود نمی بینند، بلکه احساس می‌کنند اگر در چنین شرایطی به طور رسمی دست به الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی بزنند، مسلما با مخالفت های گسترده ای در جهان روبرو خواهند شد، به خصوص که در حال حاضر آقای ترامپ و حامیان آمریکایی‌ رژیم صهیونیستی در شرایط بسیار دشواری قرار دارند و چونان سه سال گذشته توانایی ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی را ندارند.

 

بی شک طرح الحاق کرانه باختری مقدمه‌ای برای طرح معامله قرن است. طرح فریبکارانه ای که در تلاش است تا وانمود کند که رژیم صهیونیستی توانایی پایان دادن به مبارزات فلسطینی را دارد، هر چند که واضح است این رژیم برای تثبیت موقعیت خود تلاش می کرد تا با سران کشورهای عربی و برخی از فلسطینی‌های سازشگر به توافق برسد و برای همیشه موضوع مبارزات فلسطینی به فراموشی سپرده شود. این طرح به شدت  از سوی فلسطینی ها رد شد و در میان گروه های فلسطینی کمترین استقبالی از آن صورت نگرفت، از سوی دیگر سران عربی هم که نگران خشم ملت های خود بودند جرئت حضور در جلسه ابتدایی را نداشتند، لذا در  جلسه رونمایی طرح معامله بزرگ قرن در آمریکا فقط سه تن از سفرای کشورها در آن جلسه حضور داشتند، حتی وزرای خارجه کشورهای عربی سازشکار هم جرات و جسارت حضور در آن جلسه را نداشتند، چرا که از نظر ملت های مسلمان و عرب طرح معامله قرن یک خیانت روشن و سازش با رژیم کودک کش است، لذا کسانی که از کشورهای عربی یا مناطق فلسطینی آن را امضا کنند خائن شمرده می شوند.

 

شکی در این موضوع نیست که طرح الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی مقدمه ای برای اجرای طرح معامله قرن است. صهیونیست ها اعلام کرده بودند درصدد هستیم با الحاق طرح کرانه باختری طرح بزرگ معامله قرن کلید زده شود، حال آنکه نه طرح معامله بزرگ قرن و نه طرح الحاق کرانه باختری هیچ کدام در عرصه عمل زمینه‌ای برای اجرا ندارند چرا که در عالم واقع رژیم صهیونیستی توانایی اجرای آن را ندارد. رژیم صهیونیستی با تکرار چنین یاوه گویی هایی تلاش می کند نشان دهد با رونمایی از طرح های فضاحت بار اینچنینی در موقعیت انفعالی قرار ندارد و لذا به صورت تصنعی خود را  قدرتمند نشان می دهد و عنوان می کند توانمندی‌های خود را برای ادامه سیطره بر منطقه حفظ کرده، حال آنکه شواهد نشان می دهد موقعیت رژیم صهیونیستی در منطقه بسیار ضعیف شده است، در واقع این طرح نشانه  روشنی برای پنهان کردن ضعف آنهاست، مردم کرانه باختری اینک با انگیزه تر از قبل به دنبال مبارزه مسلحانه با رژیم صهیونیستی هستند. آنها نیز مانند مردم غزه مبارزات ضد اشغالگری را  علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده اند، لذا مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی نگران هستند مردم کرانه باختری در عرصه دفاع از فلسطین و آزاد سازی فلسطین به مردم غزه بپیوندند و موفق به تشکیل نیروهای مبارزاتی منسجمی شوند. با مسلح شدن کرانه باختری و افزایش توانمندی ها و پتانسیل انقلابی این منطقه، مسلماً حلقه محاصره رژیم صهیونیستی تکمیل می شود. حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی حضور دارد، در جنوب حماس و  در بخش غرب دریای مدیترانه و در بخش شرق اگر  کرانه باختری مسلح شود، حلقه محاصره رژیم صهیونیستی تکمیل می شود.

 

با اینکه رژیم صهیونیستی با حمایت از داعش و تحرکات اخیر این گروهک تروریستی به دنبال دست یابی به موفقیت هایی برای تغییر موازنه نظامی در منطقه به نفع خود و حمله به سوریه بود، عدم موفقیت در این بخش و نگرانی از مسلح شدن کرانه باختری حلقه محاصره این رژیم کودک کش را تنگ تر کرده است، لذا آنها الحاق کرانه باختری را مورد نظر قرار دادند تا در عرصه عمل به صورت رسمی این منطقه را ضمیمه خاک فلسطین اشغالی کنند اما هرگز به این خواسته نمی رسند. رژیم صهیونیستی در عرصه عمل با دیوار کشی، بخش‌هایی از کرانه باختری را اشغال کرده و نیروهای سرکوبگر رژیم صهیونیستی در کرانه باختری جوانان فلسطینی را سرکوب می کنند، اما این منطقه به طور رسمی به عنوان منطقه اشغالی تلقی می‌شود و در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه های مختلفی مبنی بر  اشغالی بودن کرانه باختری به تصویب رسیده است.

 

لذا در حال حاضر  به دلیل مخالفت های جهانی و ملت های منطقه و نگرانی رژیم صهیونیستی از شعله ور شدن خشم فلسطینی ها امکانی برای اجرای طرح وجود ندارد، لذا به ناچار از این موضع عقب نشینی کرده کما اینکه آقای ترامپ  و مقامات کاخ سفید نیز عدم حمایت خود را از این طرح اعلام کردند چرا که منجر به ایجاد مشکلاتی برای آمریکا در منطقه غرب آسیا می شود. در مجموع باید گفت طرح الحاق کرانه باختری یک طرح تبلیغاتی برای تهاجمی نشان دادن موضع رژیم صهیونیستی است و کوششی برای پنهان کردن ضعف های رژیم صهیونیستی به شمار می رود. به خصوص که این رژیم نگران تکمیل حلقه محاصره از طریق کرانه باختری و پیوستن کرانه باختری به حزب الله لبنان  در محاصره این رژیم غاصب است.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: