صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۰۸
  • سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 16 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 03
کد خبر: ۴۸۷۹۶
علی صوفی عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

عارف برای شرکت در انتخابات 1400 استعفا داد!

علی صوفی: در این چندماه اخیر مشکلاتی بوجود امد از جمله حال جسمی اقای موسوی لاری خوب نبود که بخاطر همین موضوع از شورا کنارگیری کردند همچنین اقای عارف برای شرکت در انتخابات 1400 نیز کنارگیری کرد.

 

علی صوفی عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره استعفای آقای عارف گفت: آقای عارف سه دوره رییس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان بودند و هیات رئیسه یک ساله و موقت است. براساس اساسنامه شورای عالی سیاست گذاری در عین اینکه فعالیت شورای سیاستگذاری دایمی شده اما انتخاب هیات رییسه فصلی است و این تغییرات قرار بوده پیش بیاید. دور از انتظار نبود که دکتر عارف و آقای موسوی لاری که در این سه دوره عضو دائم بودند کناره گیری کنند.

 

وی در ادامه افزود: در این چندماه اخیر مشکلاتی بوجود امد از جمله حال جسمی اقای موسوی لاری خوب نبود که بخاطر همین موضوع از شورا کنارگیری کردند همچنین اقای عارف برای شرکت در انتخابات 1400 نیز کنارگیری کرد.

 

صوفی در پاسخ به این سوال، بسیاری از عملکرد مجلس دهم و دولت روحانی انتقاد دارند در این بین آقایان لاری و عارف استعفا می دهند این سوال به وجود می آید که آیا اصلاحات در درون خود در حال پوست اندازی با چهره های جدید است؟ تصریح کرد: از نظر تشکیلاتی این اقدامات غیر عادی نیست. اصلاح طلبان فعالیت سیاسی خود را بر اساس شرایط سیاسی که در آن قرار دارند تنظیم می کنند و با توجه به اینکه در جریان انتخابات مجلس کلا حذف شدند مجبور شدند بیانیه ای صادر و اعلام کنند که به دلیل فقدان کاندید های اصلاح طلب امکان ارائه لیست ندارند. این سوال پیش می آید که آیا این برخورد حذفی که با اصلاح طلبی شد باز هم پیش می‌آید یا خیر؟! این تردید برای اصلاح طلبان پیش می آید که آیا در انتخابات ۱۴۰۰ می توانند حضور داشته باشند یا خیر؟! خود به خود باید روی این موضوع صحبت شود. باید دید در روز های آینده شورای سیاستگذاری تشکیل جلسه می‌دهد یا خیر؟!


عضو شورای سیاستگذاری با بیان اینکه فعلا جایگزینی برای اقای عارف درنظر نگرفته ایم گفت: فعلا کسی به جای ایشان مشخص نیست ولی براساس اساسنامه وقتی رییس استعفا داد نایب رئیس می تواند به جای او باشد و اگر نایب رییس استعفا بدهد دبیران به جای رییس می توانند اعلام جلسه کنند.

 

وی درباره انتخابات 1400 و ورود عارف به انتخابات گفت: می تواند ورود کند همه ما کاندید هستیم ولی اینکه چه کسی بتواند کاندید شود شرایطی قانونی دارد که آقای عارف این شرایط را دارا است. اینکه دکتر عارف و هر کسی بخواهد به آرا عمومی مراجعه کند نیازمند پشتوانه ای است که طبعا کارنامه عملی و عملکرد گذشته و پیشینه او در جذب آرا مردم تاثیر گذار است. در این تردیدی نیست. بنابراین باید دید ارزیابی جامعه امروز و آن روز چه چیزی را نشان می‌دهد. زمان به تدریج نشان می دهد کسانی که در عرصه هستند چه حرفهایی برای گفتن دارند و چه دفاعیاتی دارند؟

 

صوفی در پاسخ به این پرسش، انتقادات زیادی بر آقای عارف وجود دارد ضمن اینکه در دهه اخیر پایگاه مردمی اصلاحات به شدت آسیب دیده است. آیا آقای عارف می تواند در ۱۴۰۰ اصلاح طلبان را سر بلند کند؟ تاکید کرد: باید دید اصلاح طلبان با چه کاندیداهایی وارد رقابت خواهند شد؟ هر اصلاح طلبی می تواند کاندید شود ولی لزوما او کاندید اصلاح طلبان نخواهد بود؟ آیا اصلاح طلبان به این سوال جواب می دهند؟ آیا کاندیداهایی که از طرف شورای نگهبان تایید می شوند می توانند تامین کننده نظر اصلاح طلبان باشند؟ آیا اصلاح طلبان حاضر می شوند پشت هر اصلاح طلبی برای حمایت حاضر شوند و آن را به عنوان کاندیدای خود تلقی کنند؟ به نظر من، تاکید اصلاح طلبان بر کاندیدایی خواهد بود که نظر مردم و جامعه را جلب کند و مورد اعتماد مردم باشد و مردم بخواهند بخاطر او پای صندوق های رای بیایند این کاندیدا باید برنامه ای را برای برون رفت کشور از مشکلات ارائه بدهد. این به قابلیت فرد بستگی دارد و صرف عنوان اصلاح طلبی کافی نیست.

 

وی با بین اینکه امروز تکرار می کنم مثل دفعات قبل کارساز نیست ادامه داد: به همین دلیل باید دید آیا افراد جدید می توانند اعتبار لازم را کسب کنند یا خیر؟ مردم باید او را بشناسند و امروز صرفا داشتن عنوان اصلاح طلبی کافی نیست. مساله مثل تکرار می‌کنم نیست و مردم به هر لیستی از این جریان رای نخواهند داد.

 

صوفی درباره این سوال ایا اصلاح طلبان فرصت دیگری برای حضور در قدرت دارد؟ تصریح کرد: باور من این است که اگر آقای خاتمی با پیشینه‌ای که داشت امروز در انتخابات شرکت کند شاید بتواند نظر مردم را تا حد زیادی جلب کند. و از عملکرد هشت ساله دولت خود دفاع کند که عملکردی قابل دفاع است. من هم به عنوان عضوی از کابینه او از عملکرد او و دولت او و شاکله شخصیت او دفاع خواهم کرد. در نتیجه ما می توانیم به عنوان اصلاح طلب محکم پشت ایشان قرار بگیریم و از عملکرد او دفاع کنیم ولی وقتی پایین تر از آقای خاتمی می آییم اوضاع خراب می‌شود و نمی شود به طور صددرصد از عملکرد افرادی که هستند دفاع کرد. بنابراین کسانی که عملکرد دارند در موقعیت ارزیابی قرار می گیرند و اینکه اصلاح طلبان وفاقی داشته باشند یا نه بعدا مشخص خواهد شد. من سخنگوی اصلاح طلبان نیستم ولی به عنوان یک عضو از شورای عالی سیاست گذاری عرض می‌کنم در حال حاضر اصلاح طلبان شخصیتی که کاندیدای حداکثری باشد و بتوانند پشت سر او قرار بگیرند و شورای نگهبان او را تایید کند ندارند و گرنه بی تردید فعالیت انتخاباتی خود را ادامه خواهند داد در غیر این صورت باید مثل انتخابات ۹۸ بیانیه ای منتشر کنند و اعلام کنند که کاندیدایی ندارند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: