صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۳:۱۰
  • سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱
  • Tuesday 08 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 16
کد خبر: ۴۹۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

برای آرام کردن بازار خودرو چه باید کرد؟

قانون بحث برانگیز وزارت صنعت برای عرضه خودروهای کارخانه 5درصد زیر بازار باعث آشفتگی بازار خودرو شده است به نحوی که خودرو هر روز گران‌تر از دیروز است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ خودرو امروز به کالای اساسی بیشتر ایرانیان تبدیل شده و با افزایش قیمت خودرو هزینه های تعمیر و خدمات خودرو مانند تعویض روغن نیز افزایش می یابد و این میان مردم هر روز بیشتر از قبل متضرر می شوند. بسیاری از افراد با این  خودرو روزی خود را کسب می کنند و با افزایش قیمت خودرو و خدمات نمی توانند کرایه ها را افزایش دهند، این مساله چرخه معیشت را برای مردم(به ویژه برای رانندگان) سخت‌تر کرده و هزینه های گزافی را به هزینه‌های اولیه زندگی افزوده است.

 

قانون اشتباه دست خودروسازان را برای گرانی خودرو باز کرد

هفته های پیش قانونی بحث برانگیز در وزارت صنعت تصویب و به خودروسازان ابلاغ شد که در آن به خودروسازان اجازه داده شده بود که قیمت های کارخانه خودرو را با قیمت 5 درصد کمتر از بازار تعیین کنند، این قانون مخالفان بسیاری داشت و مخالفان می‌گفتند دولت دست خودروسازان را برای هر افزایش قیمت بازار باز کرده است اما موافقان این طرح از مشکلات عدیده تولید گفته و تنها راه بیکار نشدن کارگران قطعه ساز خودرو را در این قانون می دانستند و تاکید داشتند که خودروسازان بیش از این قیمت ها را گران نخواهند کرد.

 

اما حرف مخالفان این طرح درستتر از موافقان بود، خودروسازان باز هم زیر تعهد خود زده و خودروها را گران کردند، این گرانی نارضایتی را در بدنه جامعه بیشتر کرد، زیرا خودروی پراید امروز به عنوان کالای مصرفی بیشتر ایرانیان به ویژه قشر ضعیف و متوسط بوده و همانطور که گفته شد بسیاری از مردم در اوضاع نابسامان کار کشور به رانندگی و مسافرکشی پناه برده اند.

 

قیمت ها را روی کاغذ افزایش می دهند

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در گفتگو با راهبرد معاصر درباره افزایش روزانه قیمت خودرو گفت: خودروسازان یک شبه قیمت تعیین می کنند و عده ای نیز از این قیمت حمایت می کنند، شورای رقابت را یک شبه در بازار انحصاری کنار می زنیم، وقتی خودورساز خود مرجع تصمیم گیر باشد و مرجعی نباشد تا او را رصد کند، خود همه کار را می کند، نابسمانی های موجود به علت نبود مرجع نظارتی خودروسازان است. چه اتفاقی می افتد که پراید در عرض چند روز 5 میلیون تومان گران می شود؟

 

موتمنی تاکید کرد: آیا کیفیت پراید بهتر شده ؟ بدنه اش تقویت و تزئیین شده است؟، آیا در کشور اتفاق خاصی افتاده است؟، یا دلار 20 هزار تومان شده که یک پراید در عرض چند روز 5 میلیون گران شده است؟

 

خودروسازان راه گران کردن خودرو را به خوبی یاد گرفته اند

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با بیان اینکه خودروسازان ورودی بازار را می بنند تا خودرو گران شود، تشریح کرد: آیا خریدار برای خریدن خودرو صف کشیده اند که به علت بالا بودن عرضه خودرو بالا رفته باشد؟ نه، خریداری وجود ندارد و قیمت ها را روی کاغذ جابجا می کنند. خودروسازان راه گران کردن خودرو را به خوبی یاد گرفته اند، با عرضه نکردن پراید در بازار قیمت را به 29 میلیون تومان می‌رسانند، سپس قطره چکانی عرضه کرده و بار دیگر با عرضه نکردن به 36 میلیون تومان رسانده و در آخرین مرحله این روزها پراید را با عرضه نکردن به 40 میلیون تومان رساندند.

 

فروش کارتکسی خودرو بلای این روزها بازار

به گفته موتمنی، نکته دیگر فروش ویرایشی یا به صورت کارتکس است، آیا فروش به این روش به واسطه‌ها سپرده می شود؟، وقتی واسطه باشد باز هم باید خودروساز سند بزند، وقتی خودرو ویرایشی در نمایندگی عرضه شود قیمت آن همان حاشیه بازار می شود. زمانی که کالای ضروری جامعه پانصد تومان گران تر می شود صدای همه بلند می شود،خودرو نیز امروز به کالای اساسی بیشتر ایرانیان تبدیل شده است.

 

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: خودروسازان به کسانی که نمایشگاه اتومبیل دارند کارتکس نمی کند ونمایشگاه داران کارتکس صادر نمی کنند، هر خودروسازی نمایندگانی دارد که انحصار فروش در دست آنان است، آیا سازمانی به نام حامی مصرف کنندگان وجود دارد، چرا باید قیمت پژو206 در عرض چند روز 10 میلیون تومان گران شود؟

 

موتمنی با بیان اینکه بنده همان روز هم مخالف تعیین 5 درصد قیمت کارخانه و حاشیه بازار بودم گفت: مسئولانی که آن زمان این ایده را مطرح و تایید کردند امروز باید پاسخگو باشند که چرا قیمت ها ثبات ندارد و هر هفته شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. جالب اینجاست زمانی که قیمت کارخانه و بازار پراید 2 میلیون تفاوت داشت این ایده 5 درصد زیر قیمت بازار مطرح نشد اما زمانی که با کار خود خودروسازان قیمت پراید نجومی شد به یک باره این ایده مطرح شد. افرادی که حامی کنار زدن شورای رقابت برای قیمت گذاری بودند امروز چرا مسئولیت کار خود را به گردن نمی گیرند و این افزایش قیمت دوباره را به عوامل دیگر ربط می دهند.

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو اضافه کرد: ماه ها بازار آرامی داشتیم، اگر دخالتی در قیمت گذاری نمی‌شد قیمت ها به دلیل نبودن تقاضا کمتر می شد، حمایت بی قید و شرط از خودروسازان به کجا رسید آیا آنها هم از مصرف کنندگان حمایت کردند؟

 

راه فوری پایین آوردن قیمت خودرو

موتمنی تنها راه فوری آرام کردن بازار خودرو به نفع مردم را آزاد کردن خودروهای کار کرده خارجی با تعرفه پایین دانست و تشریح کرد: در سال 63 در بحبوحه جنگ تحمیلی برای تنظیم بازار خودرو، خودروی کار کرده خارجی وارد شد، در سال 91 هم خودرو وارد کشور می شد، اگر خودروی کار کرده در بازار وارد شود، دیگر مردم خودروی چانگان را به قیمت 140 میلیون تومان نمی خرند، ساندرو از 140 میلیون تومان به 70 میلیون ، پژو 206  از 85 میلیون به همان 50 میلیون تومان می رسد. برای به رونق رساندن بازار نیاز به واردات خودروی کار کرده است، وقتی در بازار خودرو به هر قیمتی باشد دیگر پراید به  قیمت 40 میلیون تومان نمی رسد.

 

سعید موتمنی در پایان گفت: گرانی خودرو به نمایشگاه داران ارتباطی ندارد اگر به یکی از نمایشگاه های اتومبیل تهران بروید هر چهار ساعت یک بار هم خریداری را نمی بینید که به نمایشگاه مراجعه کند. هجوم مشتری برای خرید وجود ندارد و خرید و فروش ها در کاغذ است، عده ای که تنها به منافع خود فکر می کنند تا جایی که ممکن است برای مردم نارضایتی ایجاد می کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
جلوی واردات گرفته شود همه چی درست میشه
پاسخ ها
ناشناس
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
باید جلوی واردات باز بشه تا تنظیم بشه بازار
ناشناس
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
آقا خودرو نخرید تا بیاد پایین