صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
کد خبر: ۴۹۴۱۴
یادداشت اختصاصی کامران ندری، تحلیلگر مسائل اقتصادی

سیاست های دولت روحانی؛ عامل ایجاد بحران های اقتصادی کنونی

وضعیت فعلی اقتصاد در سیاست های نابخردانه ای ریشه دارد که در رابطه با بازار سرمایه اخذ شد. امروز و در شرایطی که تمام اقتصادهای سالم دنیا به دلیل کرونا با افت روبرو شده اند روند غیر طبیعی و غیر منطقی بازار سرمایه در ایران از شاخص 512 هزار تا در انتهای اسفند سال گذشته به بالای یک میلیون و ششصد رفته است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ التهاب بازار ارز،التهابی است که غیر اصولی و خارج از مدیریت است.مشکلات اقتصاد ما یکی دو تا نیست و مشکلات و مسائل اقتصاد ایران فراوان است اما سرنخ معما در بازار دارایی های ایران در بازار سرمایه حل خواهد شد. مشکل اصلی در اقتصاد ما رشد غیر منطقی قیمت سهام در بازار سرمایه است. این دارایی ها یعنی سهام با افزایش ورود نفرات جدید به بازار درجه نقد پذیری بالایی پیدا کرده است.


تعداد خریداران و فروشنده ها زیاد شده و این بازار شکل جدیدی از نقدینگی را به ما معرفی کرده است. این نقدینگی در کشور ما اهمیت زیادی نداشت تا اینکه در یک سال اخیر تعداد بازیگران در بازار سرمایه افزایش پیدا کرد و این سهام به دارایی بسیار نقدی تبدیل شد. متاسفانه با صحبت های مسئولین کشور در رده های مختلف این تصور ایجاد شد که این دارایی علاوه بر نقد بودن امن است و به هیچ وجه ارزش آن سقوط نمی کند و این بازار با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد. این تلقی نابجا در مردم بوجود آمده است و امروز بازاری داریم که به طور میانگین در سه ماه گذشته روزی سه درصد رشد می کند. یعنی نقدینگی در اقتصاد ما بوجود آمده است که میزان آن روزی 3% افزایش پیدا می کند این در اقتصاد یعنی افزایش شدید تقاضا و طبعا این افزایش باعث افزایش قیمت خودرو و مسکن و ارز و طلا شده است به همین ترتیب سایر قیمت ها نیز افزایش پیدا می کند.


بنابراین وضعیت فعلی اقتصاد در سیاست های نابخردانه ای ریشه دارد که در رابطه با بازار سرمایه اخذ شد. امروز و در شرایطی که تمام اقتصادهای سالم دنیا به دلیل کرونا با افت روبرو شده اند روند غیر طبیعی و غیر منطقی بازار سرمایه در ایران از شاخص 512 هزار تا در انتهای اسفند سال گذشته به بالای یک میلیون و ششصد رفته است. یعنی تقریبا نزدیک به 200% رشد داشته است. در حالیکه رشد تولید ما در این فاصله متوقف شده بود. این درحالی است که مشکلات ساختاری ما که مانع از رشد تولید است بر سر جای خود باقی مانده بود. چنین رشدی در قیمت سهام در سه ماه گذشته سطح تقاضای کل را در اقتصاد خود افزایش دادیم و ظرفیت تولیدی ما نمی تواند پاسخگوی این تقاضای بسیار بزرگ باشد که در اقتصاد ما بوجود آمده است و نتیجه نهایی منجر به رشد همه قیمت ها خواهد شد.


قیمت ها ابتدا در بازار دارایی ها افزایش پیدا می کند و سپس این افزایش قیمت به بقیه کالاها و خدمات سرایت پیدا می کند. افزایش قیمت ها صرف نظر از سایر مسائل و مشکلات اقتصاد در بازار سرمایه ریشه دارد و مشکل جدیدی عامدانه بر مشکلات قبلی ما افزوده شده است. قیمت سهام باید در بازار سرمایه تعدیل شود و کاهش پیدا کند و اگر این اتفاق نیفتد سایر قیمت ها افزایش پیدا می کند تا خود را به سطح قیمت سهام برساند.


ما در سال 95 نیز مثل سال 99 و سال 98 و سال 97 خطاها و اشتباهات سیاستی زیادی داشتیم. دولت آقای روحانی در مقایسه با سایر دولت ها در عرصه سیاست گذاری بسیار پر خطا و پر اشتباه بود و در عرصه اجرایی نیز توانی در خوری نشان نداد. اشتباهات دولت روحانی در سال 97 در خصوص ارز 4200 و در سال 99 در خصوص بازار سرمایه و اشتباهات مرتبط به نرخ بهره اشتباهاتی بسیار بسیار پر هزینه برای کشور و اقتصاد بود. اشتباهات امروز او از اشتباهات سال 95 سنگین تر است متاسفانه سیاست گذار ها در دوران بحران بیشتر دچار اشتباه می شود و این تبعات منفی بسیاری برای اقتصاد دارد.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: