صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 15
کد خبر: ۵۰۵۵۳
یادداشت اختصاصی؛ عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه

ابهامات حضور آمریکا در عراق چیست؟

آمریکایی ها از آقای الکاظمی خواستند شرایطی را محقق کند و سپس به آمریکا برود. یکی از شروط خواسته شده از آقای الکاظمی تضعیف موقعیت الحشد الشعبی بود که نیروی هم سو با ایران و بر ضد آمریکا است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمریکایی ها اشغالگر هستند ولی متاسفانه برخی از سیاستمداران عراقی سیاست تعامل با اشغالگر را در پیش گرفته اند. ما نمی خواهیم بگوییم آنها عامل آمریکا هستند ولی سیاست آنها به آن سمت است. ولی تاریخ و تجربه ثابت کرده که امکان تعامل با آمریکا وجود ندارد. در برهه ای از زمان دیدیم حیدر العبادی تلاش زیادی کرد تا به سلطه آمریکا بر عراق پایان دهد و به سمت و سوی انجام توافقاتی با چین و روسیه رفت ولی دیدیم که چگونه خیابان های عراق را با استفاده از سازمان های مردم نهاد اشغال کردند و العبادی را سرنگون کردند و برای بر سر کار آمدن افرادی که به خود آنها وابسطه هستند تلاش شد. در نهایت آقای کاظمی که روابط خوبی با آمریکایی ها و سعودی و ایران دارد به موقعیت نخست وزیری رسید. آقای العبادی در تدارک سفرهایی به آمریکا و ایران و عربستان بود ولی آمریکا حاضر به پذیرش او نشد چون شرایطی طرح کرد و آقای العبادی حاضر به پذیرش آن شروط نشد. اما آمریکایی ها از آقای الکاظمی خواستند شرایطی را محقق کند و سپس به آمریکا برود. یکی از شروط خواسته شده از آقای الکاظمی تضعیف موقعیت الحشد الشعبی بود که نیروی هم سو با ایران و بر ضد آمریکا است.

 

 متاسفانه دیدیم که آقای الکاظمی دست نیروهای متحد با آمریکا را در عراق باز گذاشت تا به نیروهای حشدالشعبی حمله کنند. تا به امروز سیاست حشد الشعبی مبنی بر این است که وارد درگیری با آقای کاظمی نشود و به دنبال تعامل و همکاری با او هستند با توجه به تحرکات خیابان های بغداد در یک ساله اخیر حشد الشعبی به جای اخذ موضوعی حاکمیتی موضعی مردمی انتخاب کرد. به همین دلیل توقع آسیب رسیدن به آنها زیاد است چون حاکمیت امروز عراق همسو با آمریکا است. عراق و ایران از نظر تاریخی در ارتباط با هم هستند و این ارتباط صمیمانه به هزاران سال گذشته بر می گردد و جدید نیست و هزاران سال بعد نیز ادامه پیدا می کند. آمریکا از چند هزار کیلومتر آن طرف تر به منطقه آمده اند و تصور می کنند می شود این ارتباط تاریخی را قطع کرد این رابطه تاریخی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی است و قابل قطع شدن نیست همانطور که انگلیسی ها قبلا این تصور را داشتند و شکست خوردند آمریکایی ها نیز شکست خواهند خورد.

 

این موضوع نیز دارای اهمیت است؛ در جلسه ای که اخیرا برگزار شد بحث خروج آمریکا مطرح نبود و می توان گفت این جلسه به شکلی سوری طرح شد. پارلمان عراق خروج آمریکایی ها از این کشور را تصویب کرده و این خروج اجباری است و دیر یا زود آمریکا باید به اراده مردم عراق تن بدهد. مردم عراق ماندن در اشغال بیگانگان را نخواهند پذیرفت. اگر احیانا آمریکایی ها از عراق خارج نشوند مردم عراق ثابت می کنند که همواره اشغالگران را از کشور خود بیرون رانده اند. آمریکا در هر زمان و در هر جایی که با مقاومت مردمی روبرو شدند سیاست های خود را تغییر دادند. در حال حاضر مقاومت بر علیه آمریکایی ها کم شده است و آمریکا تصور می کند قادر خواهد بود به سلطه خود در عراق ادامه دهد ولی به زودی شرایط به گونه دیگری رقم می خورد و آمریکا مجبور به خروج از عراق خواهد بود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: