صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 23
کد خبر: ۵۱۷۸۳
محمود شوری، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

روسیه در قبال لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه نقشی ایفا خواهد کرد؟

محمود شوری: به نظر می رسد روسیه و چین در این مساله بتوانند از قدرت وتوی خود استفاده کنند و مانع شوند. ولی به عقیده من باید قبل از رسیدن قطعنامه به شورای امنیت کاری صورت بگیرد و تلاش روس ها در همین مسیر است نباید این بحث به رای گیری گذاشته شود. مهمتر ین تلاش ها در این زمینه تلاش های دیپلماتیک است و روسیه و چین مخالفت خود را با صراحت اعلام کرده اند.

 

محمود شوری، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال،  روسیه در قبال لغو تحریم های تسلیحاتی ایران چه نقشی ایفا خواهد کرد؟ گفت: مسأله این است که روسیه اقداماتی بکند و مانع از تلاش آمریکا برای عدم لغو تحریم ها باشد بر اساس توافق برجام در ماه اکتبر سال جاری میلادی تحریم ها لغو خواهند شد و آمریکا در تلاش برای تصویب قطعنامه یا در چهارچوب شورای امنیت است و به نظر می رسد روسیه و چین در این مساله بتوانند از قدرت وتوی خود استفاده کنند و مانع شوند. ولی به عقیده من باید قبل از رسیدن قطعنامه به شورای امنیت کاری صورت بگیرد و تلاش روس ها در همین مسیر است نباید این بحث به رای گیری گذاشته شود. مهمتر ین تلاش ها در این زمینه تلاش های دیپلماتیک است و روسیه و چین مخالفت خود را با صراحت اعلام کرده اند.

 

وی درباره این موضوع  آیا روسیه به دنبال این حمایت امتیاز خاصی از ایران می خواهد بگیرد؟ تصریح کرد: این تفسیر مساله چندان درستی نیست. به هر حال توافقی در سال 2015 بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک انجام شد و در چهارچوب این توافق مقرر شد  که تحریم های تسلیحاتی ایران لغو شود و به طور طبیعی روسیه به عنوان قدرتی که منافعی در این حوزه دارد می تواند بعد از لغو تحریم های تسلیحاتی محصولات خود را به ایران بفروشد و با ایران وارد معاملات تسلیحاتی شود. اما بحث امروز بر سر منافع نیست و بر سر اجرای صحیح قراردادی بین‌المللی است.

 

شوری در پاسخ به این پرسش،  این روزها بحث قرارداد 25 ساله ایران و چین مطرح است. آیا می توان قراردادهای مشابهی را با روسیه متصور شد؟ تاکید کرد: چنین بحث هایی مطرح است و اگر شرایط عادی شود و تحریم های تسلیحاتی ایران لغو شود امکان گسترش سطح همکاری ها وجود دارد و حتما بخشی از این مسأله معاملات تسلیحاتی بین ایران و روسیه خواهد بود. انعقاد یک قرارداد استراتژیک طولانی مدت به گفتگو و تفاهم های اولیه ای نیاز دارد که در مورد روسیه هنوز رخ نداده است.

 

وی با اشاره به این موضوع، بعد از لغو تحریم ها ایران چه نوع سلاح هایی از روسیه خریداری خواهیم کرد؟ گفت: با تحریم ها فروش سلاح های متعارف به ایران ممنوع شده بود و بعد از لغو تحریم ها طبیعتاً خرید برخی از سلاح های استراتژیک مورد نیاز کشور و گرفتن سامانه های دفاعی و بالگردها و تانک های پیشرفته از جمله مواردی هستند که کمابیش بین ایران و روسیه مطرح است و ایران تمایل به خرید این تجهیزات نظامی از روسیه دارد. سلاح های دفاعی در ماهیت خود دفاعی هستند و توازن منطقه را به هم نمی زنند و بیشتر برای تامین امنیت کشور و جلوگیری از حمله دشمن است و ماهیت بازدارندگی دارند و به محافظت از مناطق کلیدی کشور کمک می کند. این نوع تسلیحات در معادلات نظامی منطقه مهم و تاثیر گذار هستند و می توانند مانع از تصور حمله و تجاوز به کشور شوند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: