صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۱:۲۱
  • دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 12 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 27
کد خبر: ۵۲۴۱۶

خبر خوش برای متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن مستاجران

خبر خوش برای متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن مستاجران این است که شرط سابقه 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا  شروز دریافت وام ودیعه مسکن برداشته شده است.

به گزارش راهبرد معاصر خبر خوش برای متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن مستاجران از این قرار است که یکی از شروط دریافت وام ودیعه مسکن برداشته شده است. ماجرا از این قرار است که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی شرط 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر از شروط دریافت وام ودسعه مسکن حذف شده است . علاوه بر این متقاضیانی که درخواست آنها تائید شده است از نیمه مرداد ماه به بانک ها معرفی می شوند. علاوه بر این فرم «ج» متقاضیان کمک ودیعه مسکن قرمز نمی‌شود. در واقع مشکلی برای ثبت نام کنندگام طرح اقدام ملی برای دریافت وام ودیعه مسکن وجود ندارد.

 

 

فرم «ج» متقاضیان کمک ودیعه مسکن قرمز نمی‌شود

 

واجدین شرایط استفاده از تسهیلات ودیعه مسکن، فرم «ج» آن ها قرمز نخواهد شد و مشکلی برای ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی به وجود نمی آید. این خبر را محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد.

پیش از این پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته بود افراد متقاضی نباید از تسهیلات یارانه ای دولت استفاده کرده باشند. فرم «ج» سبز، عدم مالکیت از سال ۸۴ به بعد، تاهل یا سرپرست خانوار بودن از جمله شرایطی است که برای دریافت کمک ودیعه اجاره مسکن آمده است.

 

پس از این اظهارات، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث کسانی که برای استفاده از این طرح در اولویت هستند، چند شرط مذکور در آئین نامه وجود دارد که یکی از آنها نداشتن مالکیت است. به این شکل طبیعی است مالکی که خانه اش را اجاره داده و در خانه دیگری مستاجر است، مجاز به استفاده از این طرح نخواهد بود. موضوع دیگر در شرایط این طرح متاهل یا سرپرست خانوار بودن است که اعلام شد.

 

وی با تاکید بر این موضوع که سابقه ۵ سال سکونت و فرم «ج» در شروط طرح تسهیلات ودیعه مسکن وجود ندارد، اظهار داشت: هدف از این طرح در حقیقت کمک ودیعه اجاره برای مستاجرین است که در حد توان بخشی از پولی که لازم دارند، تامین شود. خوشبختانه شرایط خوبی هم ایجاد شد و از نظر میزان پرداختی، مستاجران قدرت پیدا می کنند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: این قاعده در بحث ثبت نام کنندگان در طرح اقدام ملی هم وجود دارد. به این منظور کسانی که در این طرح ثبت نام کرده اند در صورت استفاده از این تسهیلات، فرم «ج» آن ها قرمز نشده و برایشان مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

وی ادامه داد: در طرح اقدام ملی تا زمانی که واحد واجدین شرایط آماده شود، شرط و فرض این است که ثبت نام کنندگان این طرح با بررسی های انجام گرفته مستاجر هستند. افرادی که در گروه های هدف از جمله کارگران، حقوق بگیران، افراد تحت پوشش، زنان خودسرپرست و دیگر گروه های مدنظر باشند هیچ نگرانی برای شان بابت استفاده از این تسهیلات وجود ندارد. این موارد، دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و استفاده از این تسهیلات ارتباطی با طرح اقدام ملی ندارد. همچنین در این طرح مستاجران ساکن در شهرهای جدید نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

محمودزاده درخصوص موضوع نگرانی مستاجران بابت اینکه موجرها به واسطه برخی موارد از پذیرفتن پول ودیعه به این شکل سرباززده و بهانه هایی همچون اخذ مالیات و این موارد را مطرح می کنند، گفت: این موضوع هیچ مالیاتی برای موجرها به همراه نخواهد داشت چرا که این وام به اسم مستاجر بود و تنها گیرنده مالک است. این امتیازی است که به مستاجر داده می شود و به هیچ عنوان مالیاتی پرداخت نخواهند کرد چون واحدهای زیر ۱۵۰ متر به هیچ عنوان مشمول مالیت نمی شوند.

وی ادامه داد: این مساله نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است چون شرایط ایجاد شده که واجدین شرایط بتوانند به بهترین شکل استفاده را داشته باشند.

 

 

آیا وام در اخیار مستاجران قرار می‌گیرد؟

تا پیش از آغاز ثبت نام این طرح گفته شده بود که وام به حساب صاحب خانه واریز می‌شود، اما اصلانی در ابتدای هفته جاری عنوان کرد که، تسهیلات کمک ودیعه مسکن حتما به مستاجران پرداخت می‌شود. زیرا از نظر عقود بانکداری اسلامی این امکان وجود ندارد که وثیقه را از مستاجر دریافت کنند و وام را به موجر بدهند.

اما محمودزاده در پاسخ به سوال بالا گفت: این موضوع در اختیار نظام بانکی است و ما دخالتی در آن نداریم، وزارت راه در این خصوص پیشنهادش را داده و قرار است بر اساس ضوابط بانکی کارهای کارشناسی بر روی آن انجام شود و جزئیات کامل آن در ابتدای هفته آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: همچنین چندین بانک در این طرح برای پرداخت وام به متقاضیان حضور دارند اما هنوز مشخص نشده که سهمیه هر بانک چقدر است و قرار است تا پایان هفته اعلام شود.

 

 

معاون وزیر راه همچنین با اشاره به این که زمان ثبت اجاره‌نامه باید پس از زمان تصویب طرح باشد، در خصوص کسانی که پس از پایان زمان ثبت نام اجاره‌نامه خود را ثبت می‌کنند گفت: فعلا براساس منابع و پیش‌بینی‌ها تا روز پنجشنبه هفته جاری نام‌نویسی انجام می‌شود، پس از پالایش اطلاعات اگر ظرفیت اضافه ماند یا ظرفیت جدید ایجاد شد مجددا فرصت ثبت نام به متقاضیان داده می‌شود.

محمودزاده در پایان درباره روند ثبت نام بیان کرد: پس از بررسی پیامک‌ها و مشخص شدن تاییدشدگان به آنها اعلام می‌کنیم که در سامانه وزارت راه ثبت اطلاعات کنند، همچنین تلاش ما این است که بین روزهای ۱۵ تا ۲۰ مرداد ماه متقاضیانی که درخواستشان تایید شده است را به بانک‌ها معرفی کنیم.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: