صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 July 27
کد خبر: ۵۲۴۵۲

مینو محرز: تمام تجمعات باید لغو شوند

متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا گفت: تمام تجمعات باید کنسل شود عزاداری، عروسی، رستوران و یا هرنوع مراسم دیگری میتواند فاجعه به بار بیاورد.

به گزارش راهبرد معاصر،  مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا گفت: هنوز در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استان‌ها در وضعیت قرمز هستند. کمتر از یک ماه دیگر تا محرم مانده و معلوم نیست چه می‌شود.

 

محرز افزود: اگر شیب ابتلا به کرونا کم هم بشود، کلا باید جلوی تجمع گرفته شود و فاصله‌گذاری فیزیکی با شدت اعمال شود. حضور در یک محیط بسته حتی با ماسک هم نباید طولانی باشد. جمعیتی که برای عزاداری در مسجد یا هیات حضور پیدا می‌کند، انبوه است و حتی حضور کوتاه با ماسک هم در چنین فضاهایی خطرآفرین است. این تجمعات خطرناک خواهد بود. کسانی که تا الان مبتلا نشده‌اند و با ممنوعیت تجمع‌ها، جلوی ابتلای آن‌ها گرفته شده، با برگزاری این اجتماعات مبتلا خواهند شد.

 

وی ادامه داد: اگر این اجتماعات در همه ایران برگزار شود، فاجعه خواهد شد. اجتماعات محرم تنها در شرایطی باید برگزار شود که بتوانند مراسم را در جای سرباز با فاصله‌گذاری فیزیکی و ماسک و هوای آزاد برگزار کنند. نه در جای بسته. یعنی رعایت این مسائل خطر را کم می‌کند به شرطی که همه ماسک بزنند و ۲ متر فاصله را هم رعایت کنند.

 

محرز درباره اینکه آیا دولت سیاست «ایمنی گله‌ای» را دنبال می‌کند، گفت: ایمنی گله‌ای در شرایطی که می‌بینیم ممکن است فرد دوباره مبتلا شود بی‌معنی است. ما در ایران هم در موج جدید ابتلا دیدیم که افراد دوباره مبتلا شده‌اند. این یعنی ایمنی دائم نیست و ثابت نشده که بیماری بتواند ایمنی دائم بدهد. بعضی‌ها ایمنی پیدا کردند بعضی‌ها نکردند. شاید زمان کمی گذشته، اما در نهایت ثبات شده ایمنی موقت است.

 

عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا گفت: با این وصف حرکت به سمت سیاست ایمنی گله‌ای غلط است و مصونیت موقت است. با این سیاست تعداد زیادی می‌میرند تا یک عده مصون به صورت موقت مصونیت پیدا کنند. این تئوری رد شده است. ایمنی گله‌ای در ستاد مقابله با کرونا هم طرفداری ندارد. ستاد و وزارت بهداشت از اول با این تئوری مخالف بوده‌اند.

 

او افزود: باید دوره قرنطینه در کشور طولانی‌تر می‌بود. مشکلات اجتماعی و اقتصادی منجر به  آن شد که یک سری کسب و کارها باز شوند، اما با اجباری کردن ماسک و ممنوعیت اجتماعات در کشورهای غربی وضعیت تا حدی کنترل شده است. در غرب می‌بینیم اگر هم یک جایی منطقه سفید اعلام می‌شود و می‌خواهند کسب و کاری را فعال کنند، همچنان برخی کسب و کارهای تجمع‌محور باز نیستند و با وجود اجباری شدن ماسک، تجمعات افراد ممنوع است.

 

محرز امروز درباره برگزاری کنکور در تهران هم اظهار کرد: وضعیت فعلی تهران اصلا خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد. چون سرعت انتشار  بیماری کرونا فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را ابتلا می‌کند.

 

همشهری

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: