صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 04
کد خبر: ۵۳۳۳۷
یادداشت اختصاصی علی عبدی، کارشناس مسائل لبنان

تحولات لبنان به کدام سو می رود؟

باتوجه به درگیری صورت گرفته بین حزب الله و اسرائیل که در مرزهای لبنان، می توان گفت، این موضوع محک حزب الله بود و رژیم صهیونیستی را سر جای خود نشاند. حزب الله در این مرحله با جنگ الکترونیکی سیستم ارتباطی فرماندهی شمال اسرائیل را مختل کرد و تمام پایگاه های مرزی اسرائیل و لبنان دچار مشکلات ارتباطی شدند و ارتباط خود را با مقرهای فرماندهی از دست دادند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن دیاب مورد موافقت مقاومت و حزب الله بود و برخلاف سعد حریری است که دولت او خود را در نقطه مقابل حزب الله تعریف می کرد. طبیعتا حسن دیاب وابستگی ندارد حتی حزب الله سعی کرد سهم خواهی نکند و حضور پررنگی در کابینه نداشته باشد. این اتفاق افتاد و همین روابط حسنه و همراه بودن دولت و مقاومت در برخی از زمینه ها به تنهایی می تواند موجب شود تا محور عبری عربی غربی به دشمنی برخیزند و شاهد بودیم که همین اتفاق رخ داد و لبنان عملا دچار تحریک اقتصادی و سیاسی شدیدی قرار گرفت و بانک مرکزی و بانک های لبنانی تحریم شدند و تحریم های ارزی اجرا شد و تحریم سوخت و انرژی به لبنان تحمیل شده است. می توان گفت تمام برنامه ریزی هایی که برای ایران دارند امروز برای لبنان اجرا می شود. تمام فشار در این مسیر است تا دولت لبنان زمین بخورد و مردم بر علیه دولت و حزب الله باشند. این اهداف به سمت مقاومت طراحی شده است. این داستان برای مردم لبنان کاملا رو شده و روشن است و پیچیدگی ندارد. لبنان کشور کاملا آزادی است و تمام رسانه های دنیا در این مورد صحبت می کنند مردم لبنان نسبت به مسائل توجیه شده اند و دسته بندی های سیاسی مشخص است و ابهامی در این ماجرا وجود ندارد. تمام تلاش ها حرکت های سیاسی سازمان شده ای برای شورش و اغتشاش اجتماعی بود و به دلیل روشن بودن اهداف طرف ها تا اینجا این هدف موفق نشده است.

 

باتوجه به درگیری صورت گرفته بین حزب الله و اسرائیل که در مرزهای لبنان، می توان گفت، این موضوع محک حزب الله بود و رژیم صهیونیستی را سر جای خود نشاند. حزب الله در این مرحله با جنگ الکترونیکی سیستم ارتباطی فرماندهی شمالی اسرائیل را مختل کرد و تمام پایگاه های مرزی اسرائیل و لبنان دچار مشکلات ارتباطی شدند و ارتباط خود را با مقرهای فرماندهی از دست دادند. این باعث ایجاد اضطراب و ترس شد و اسرائیل گمان کرد انتقام شهادت فرمانده حزب الله در سوریه محقق می شود. و این موضوع را مقدمه عملیات حزب الله دانستند و نیروهای مرزی آنها به صورت کور شروع به تیراندازی کردند این تیراندازی کور یک طرفه از طرف اسرائیل رسانه ها را به این فکر انداخت که حزب الله وارد عملیات شده است و پاسخ می دهد و واکنش نشان داده است. خبرهای اولیه به این صورت منتشر شده بود که حزب الله وارد سرزمین های اشغالی شده و آنها در حال مقابله هستند اما بعد از چند ساعت مشخص شد کل اخبار غلط بود و کل فرماندهی شمالی اسرائیل با جنگ الکترونیکی ساده ای این چنین بهم ریخت و حکایت جنگ برره و شکست از دشمن فرضی اجرا شد.

 

باتوجه به شرایط حاکم می توان گفت که ایران یک طرف داستان است. هر جاییکه حزب الله حضور دارد خود به خود ایران نیز هست. امروز این مساله کاملا شفاف است. به عقیده من، با توجه به تجارب گران سنگ مقاومت در طی 4 دهه اخیر و هوشمندی و زیرکی رهبری مقاومت و شخص سید حسن مقاومت این مرحله را نیز پشت سر می گذارد و دشمن را شکست می دهد. حزب الله چنان ضربات محکمی خواهد زد و آنچنان غافلگیر کننده خواهد بود که این جنگ بیش از دو سه روز به طول نمی انجامد و با بحرانی که برای رژیم صهیونیستی ایجاد می کند موضوع را با سرعت تمام می کند. همانطور که دیدیم با آن همه ادعای صهیونیست ها در حوزه فن آوری نظامی حزب الله توانست سیستم ارتباطی اسرائیلی ها را مختل کند پس می توان دریافت که حزب الله برای آینده اسرائیل برنامه های بهتری در نظر دارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: