صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 February 24
کد خبر: ۵۳۷۳
سهم اقلیم از بودجه عراق

امتیاز بزرگی که اربیل از بغداد برد

با وجود آن که پس از فتح کرکوک بدست نیروهای حشدالشعبی و ارتش عراق، سهم اقلیم از بودجه بسیار کاهش یافته بود، ولی با برگزاری انتخابات 2018، ورق برگشت و اکنون اقلیم حتی بیش از دوره قبل از 2017 سهم دارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از سقوط صدام تا سال 2017، طبق توافقات صورت گرفته میان اربیل و بغداد، سهم اقلیم از کل بودجه دولت عراق، سنتا 17% تعیین می­شد. این در حالی است که به لحاظ رفاهی و زیرساختی وضعیت اقلیم نسبت به سایر مناطق عراق بهتر بوده زیرا این ناحیه  پس از 1991، نه در معرض بمباران قرار گرفته و نه علیه آن تحریم­های فلج کننده­ای اعمال شد. به همین دلیل، هرکس به عراق سفر می­کند به وضوح تفاوت معیشتی  میان مناطق تحت کنترل دولت مرکزی و اقلیم را درک می­کند گویی اقلیم کردستان کشور دیگری است. بر این اساس، برخی از سیاسیون عراقی به سهم اقلیم اعتراض داشتند و آن را زیاد از حد می­دانستند. ولی وضع به این قرار باقی نماند و سهم اقلیم از بودجه عراق در سال­های پس از 2017 دچار نوسان شد.

 

بودجه اقلیم پس از 2017

با وجود مخالفت­های شدید دولت مرکزی، اقلیم رفراندوم جدایی طلبانه را برگزار کرد.  به دنبال این موضوع درگیری­های پراکنده نظامی میان دو طرف رخ داد که در نتیجه آن کنترل کرکوک از دست بارزانی­ ها خارج گردید و قافیه را باختند. در ادامه سیاست تنبیه اقلیم، دولت مرکزی تحت حمایت حشد الشعبی، بودجه اقلیم را به 12.67% کاهش داد. این امر اعتراض برخی از نمایندگان و احزاب کرد را برانگیخت. در همین راستا، دو.لت مرکزی را به شکایت در دادگاه فدرال و سازمان ملل و خروج از عرصه سیاسی تهدید کرده ولی نتوانستند راه به جایی ببرند. اما اوضاع بدین قرار باقی نماند و نتیجه انتخابات نه تنها حیدر العبادی را کنار زد بلکه ورق را در بازی بودجه بندی برگرداند.

 

پارلمان جدید؛ عرصه ای برای امتیازگیری اقلیم 

در انتخابات 2018، اقلیم توانست 53 کرسی از مجموع 326 کرسی پارلمان را از آن خود کند. نکته قابل توجه آن است که حزب دموکرات، شهره به زیاده طلبی، سهمی نزدیک به 50% کرسی­های کردی را به خود اختصاص داد . این تعداد، از کرسی­های حزب قانون به ریاست نوری المالکی و حزب حکمت به ریاست عمار الحکیم نیز بیشتر است. در چنین بستری، پراکندگی کرسی میان احزاب شدید بود و طبیعتا هیچ بازیگری قادر نبود غلبه خود بر دیگران را اثبات کند، پس بازار ائتلاف بندی­ها داغ شد و هرحزبی سعی می­کرد احزاب دیگر را به سمت خود بکشاند تا آن که دو فراکسیون بزرگ الاصلاح و البنا بدون مشارکت کردها بوجود آمدند. بدون این مشارکت، توازن قوا بین دو فراکسیون برقرار گردید؛ لذا برای اینکه هر یک از دو فراکسیون بتوانند حرف خود را به کرسی بنشاند به همراهی احزاب کردی نیاز داشتند پس تمایل آنها به بده بستان و چشم­پوشی آنها از برخی اصول بالا می­رفت.

 

بخشش بودجه به اربیل در دولت عبدالمهدی

با آمدن عبدالمهدی، نگاه مثبت بارزانی­ها به وی که او را صریحا دوست خود می­خواندند، سفر زود هنگامش به اربیل و انتخاب فواد حسین نامزد ریاست جمهوری، معرفی شده از سوی پارت دموکرات بعنوان وزیر مالیه، انتظار می­رفت که بودجه اقلیم نسبت به سال گذشته و بقیه ادوار بیشتر شود ولی عبدالمهدی لایحه بودجه 2019 را با سهم 13 درصدی اقلیم، به پارلمان فرستاد.

 

در همین راستا، ماجده التمیمی، عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان هم از سهم 12.6% اقلیم در لایحه پیشنهادی دولت خبر داد. اما پس از پایان مذاکرات کمیسیون اقتصادی، پیرامون لایحه بودجه به ناگاه سهم اقلیم افزایش چشمگیری یافت. هدی سجاد از نمایندگان پارلمان در گفت­گو با دجله از تخصیص 18% بودجه به اقلیم خبر داد. این در حالی است که برخی برآوردها مجموع سهم اقلیم از بودجه را (شامل مصارف نظامی و خدماتی) بیش از 26% دانستند. این امر، مخالفت برخی از نمایندگان را در پی داشت. مثلا کریم النوری گفت: «بودجه 2019 لباس را از تن بصره کند و برتن کردستان پوشاند». ولی در مقابل نچیروان بارزانی ضمن ابراز رضایت از سهم اقلیم در بودجه 2019، اظهار داشت  :«قانون بودجه امسال نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است». این یعنی وضعیت بودجه اقلیم حتی نسبت به سالهای پیش از 2017 نیز بهتر است. شاهد این مدعا را می­توات در افزایش حقوق کارمندان  اقلیم در بودجه 2019 ، از 317 میلیارد دینار به 454 میلیارد دینار دید.

 

آنچه که باعث افزایش سهم بودجه اقلیم در کمیسیون اقتصادی شده می­تواند منبعث از رقابت دو فراکسیون اصل پارلمان برای جذب بلوک کردی به سوی خود بوده باشد. به عبارت دیگر، الاصلاح یا البنا، حاضر شده اند به افزایش سهم اقلیم از بودجه رضایت دهند تا در عوض، بیت کردی را در برخی پروژه های سیاسی، دفاعی یا اقتصادی با خود همراه کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: