صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۱۴
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 12
کد خبر: ۵۴۶۰۲

جزئیات تغییرات جدید در بورس

تغییرات جدید در بورس  که همان زمانبندی جدید معاملات صنایع در بورس تهران است موقتا از 27 مرداد آغاز می شود.

به گزارش راهبرد معاصر تغییرات جدید بورس از تاریخ 27 مرداد آغاز خواهد شد. با توجه به اعلام شرکت مدیریت فناوری بورس به دلیل پرتراکنش بودن معاملات شرکت های برخی از صنایع  به استناد ماده 2 و 3 دستوالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس تهران و در راستای بهبود کارکرد سامانه معاملاتی زمان‌بندی جدید جلسات معاملاتی صنایع در بورس تهران موقتا  از تاریخ 27 مرداد تغییر می‌کند.

بر این اساس پیش گشایش جلسه اول معاملاتی از ساعت 8 و30 تا 8 و 45 دقیقه است و زمان انجام معاملات اصلی 8 و 45 تا 11 و 45 است . د این جلسه معاملاتی تمام صنایع به جز صنعت فلزات اساسی ، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله هستند.

در جلسه معاملاتی دو هم صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی قابل معامله است که زمان پیش گشایش آن 12 تا 12و 15 دثیقه است و زمان انجام معاملات 12و 15 تا 15و 15 دقیقه است.

 همچنین تمام صندوق های قابل معامله  (ETF)، اوراق بهادار با درآمد ثابت و نیز معاملات تمامی نمادهای آتی سبد سهام در جلسه دوم معاملاتی معامله می شوند.

 

چرا ساعت معاملات بورس تغییر کرد؟

مهرداد رجبی کارشناس مسائل مالی در خصوص کندی هسته معاملات اظهار داشت: حقیقت این است که هسته معاملات فعلی که در سالهای گذشته خریداری شده به دلایل تحریم امکان پشتیبانی از آن وجود ندارد و عملکرد فعلی آن حاصل تلاش شبانه روزی کارشناسان و مدیران در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است.

 

وی با بیان اینکه ساختار اولیه هسته معاملات خریداری شده، “بروکر محور” بوده است ادامه داد: در ساختار “بروکر محور” می بایست سفارشات از مردم توسط شرکت های کارگزاری دریافت و تجمیع و توسط خود شرکت های کارگزاری در هسته معاملات صورت گیرد و نباید خود افراد مستقیم و در هسته معاملات فعالیت کنند.

 

رجبی ضمن بیان این موضوع که سامانه معاملاتی بورس مشکل خاصی ندارد، تصریح کرد: این مساله که همه افرادی که وارد بورس می شوند، می توانند معامله کنند تا حدود زیادی این مشکل را تشدید کرده و باعث شده تعداد سفارش‌ها زیاد شود و در سیستم اشکال به وجود بیاید. به عبارت دیگر، کارگزاری ها با روش تجمیع سفارش باید در این هسته معاملاتی، معامله انجام دهند.

 

این کارشناس بورس تاکید کرد: بخش فناوری سازمان بورس به دنبال روش هایی برای رفع مشکلات مذکور از جمله تولید یک سامانه بومی معاملات است که این امر با توجه به پیچیدگی های فنی و بیزنسی وسیعی که دارد، بسیار زمان بر است.

 

بطور کلی تولید هسته معاملات یک فعالیت، “هایتک” بشمار می‌رود و در دنیا کشورهای معدودی موفق به تولید و استفاده عملیاتی از آن شده اند.

 

همچنین ایجاد یک سامانه معاملات سوم و انتقالی برخی از صنایع یا نمادها به آن هسته و همچنین راه اندازی سامانه تجمیع سفارشات توسط شرکت های کارگزاری، روش های دیگری است که در روزهای اخیر در مورد آن اخباری منتشر و توسط کارشناسان این حوزه در حال بررسی است.

 

وی تصریح کرد: تغییر ساعت معامله برخی نمادها مسکن مقطعی است که این امکان را فراهم می آورد تا تمام نمادها بتوانند در یک روز معاملاتی و ساعت های مختلف معامله شوند. به همین دلیل نمادهایی که دارای بعضا دارای صف خرید و فروش سنگین هستند را به راند دوم بازار می فرستند تا مشکل کندی هسته معاملات تا حدودی برطرف شود.

 

رجبی ضمن رد مباحث مطرح شده درباره حمایت های دولت از برخی نمادهای خاص اضافه کرد: جنس تغییر ساعت معاملات، فنی است و هیچ گونه ارتباطی به حمایت از سوی دولت برای برخی نمادهای خاص ندارد. تعداد سفارشات و مچ شدن معاملات در برخی از نمادها بقدری زیاد است که هسته معاملات را به شدت با مشکل مواجه می کند.

 

معاملات سهم هایی مانند خودرو و خساپا و شستا و برخی عرضه های اولیه را بعد از ساعات ۱۲:۳۰ انجام می دهند تا برای سایر نمادها مشکل کندی هسته معاملات کمتر شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: