صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۳۱
  • سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 23 August 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 16
کد خبر: ۵۵۰۷۷

تعیین تکلیف سهام عدالت اموات تا آخر تابستان

سهام عدالت اموات تا پایان تابستان  به ورثه این سهام داران واگذار می شود.

به گزارش راهبرد معاصر سهام عدالت اموات تا پایان تابستان به ورثه سهامداران عدالت واگذار می شود که برای واگذاری وراث باید  روال قانونی طی کنند. بر اساس آمار اعلام شده بیش از 2 میلیون 500 هزار نفر از دارندگان سهام عدالت در 10 سال گذشته از دنیا رفته اند و سهام عدالت آنها باید به ورثه آنها واگذار شود. در حال حاضر تلاش می شود تا شرایط واگذاری از دستور دادگاه تا تخصیص مجدد دارایی به طور مکانیزه و الکترونیک انجام شود.

برای واگذاری سهام عدالت ورثه سهامداران باید خواسته خود را  از طریق سازمان خصوصی سازی به قوه قضائیه و بعد به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارائه کنند.

به گفته فرهانیان مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی برای این اقدامات در حال تهیه زیرساخت‌ها و بسترسازی هستیم چراکه سامانه‌های موجود در شرکت سپرده گذاری به سامانه‌های قوه قضاییه، دادگاه و سازمان خصوصی سازی ارتباط پیدا کند.

 

جزئیات در خواست واگذاری سهام عدالت اموات

 

فرهانیان گفته: یک نفر از ورثه از سایر اعضا وکالت می‌گیرد و درخواست مورد نظر را به دادگاه ارایه می‌دهد، دادگاه به نیابت حکم را صادر می‌کند. حکم به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال می‌یابد و افراد به عنوان ورثه شناسایی می‌شوند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده گذاری مرکزی تاکید کرد: موضوع مهم این است که ورثه بهتر از قبل از اینکه اطلاعات آنها به شرکت سپرده‌گذاری برسد، حتما فرایند احراز هویت الکترونیکی و سجامی شدن را سپری کنند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که تا پایان تابستان انتقال سهام عدالت اموات به اجرا برسد، گفت: البته اگر زیرساخت‌ها فراهم شود زودتر هم این اقدامات را انجام می‌دهیم.

 

فرهانیان با اشاره به مدت زمان کاری انتقال سهام عدالت اموات به ورثه اظهار داشت: یک قسمتی از این پروسه در اختیار دادگاه و وقوه قضاییه است و از آن مجرا رسیدگی می‌شود که تلاش می‌کنیم آن بخش هم الکترونکی شود. اگر این بخش از پروسه الکترونیکی هم نشد، شورای حل اختلاف محلی و پروسه تعیین شده از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود به محض اینکه این اطلاعات از شعب دادگاه به معاونت حقوقی شرکت سپرده گذاری ارسال شود و پیاده‌سازی اجرا می‌شود تمام این عملیات بیشتر از یک هفته طول نمی‌کشد.   

 

وراث چگونه سهام عدالت اموات را به نام بزنند؟

اوایل خرداد و همزمان با آزاد سازی سهام عدالت حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت 2 میلیون و 500 هزار نفر فوت شدند که سهام عدالت بیش از 20 هزار نفر به وراث منتقل شد.

 

وی افزود: وراث می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت سپرده گذاری به صورت آنلاین از طریق میز خدمت، گواهی حصر وراثت را در سامانه بارگزاری کنند و شرکت سپرده گذاری بعد از استعلام مدارک، سهام عدالت را بین وراث تقسیم می‌کند.

 

فهیمی بیان کرد: در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس، مهلت انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت تا 15 خرداد تمدید شد.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امکان لغو تصمیم از روش مستقیم به غیرمستقیم وجود ندارد مشمولان این سهام در انتخاب این روش دقت کافی را داشته باشند.

 

فهیمی ادامه داد: بیش از 3 هزار نقطه در کشور کار احراز هویت را انجام می‌دهند که علاوه بر بانک، کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان امکان احراز هویت به صورت انلاین نیز فراهم شد و افراد با مراجعه به سایت سجام می‌توانند به صورت انلاین احراز هویت شوند.

 

وی اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت از روز شنبه دهم خرداد جاری به مفهوم عام و گسترده آن یعنی امکان استیفای حقوق همه جانبه سهامداری همانند سایر سهامداران انجام خواهد شد و مشمولان سهام عدالت قادر خواهند بود تمامی حقوق و منافع مالکانه خود را به عنوان سهامدار اعمال کنند.

فهیمی ادامه داد: البته این به معنای درخواست یا تشویق برای فروش سهام نیست بلکه درخواست ما این است که این دارایی ارزشمند را در سبد دارایی خود نگهداری کنند، اما چنانچه قصد فروش این سهام را دارند، می‌توانند با دو روش سفارش یکجای فروش با اعطای اختیار به شبکه بانکی به شعب بانک‌ها مراجعه کنند و یا اینکه از روز دهم خردادماه جاری در دفاتر شرکت‌های کارگزاری حضور یابند و به انتخاب خود تا سقف 30 درصد از سهامشان را به فروش برسانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: