صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 20
کد خبر: ۵۵۵۷۸

پیش بینی روسیه از طرح آمریکا در فعال کردن سازوکار ماشه در شورای امنیت

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش بینی کرد که طرح آمریکا در فعال کردن سازوکار ماشه در شورای امنیت با اقبال مواجه نشود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالیکه دولت آمریکا قصد دارد با فعال سازی مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل، تحریمها علیه ایران را مجددا اعمال کند، یک دیپلمات روسیه در این زمینه پیش بینی کرد که این رویکرد آمریکا با واکنشهای منفی در سازمان ملل مواجه شود.

 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش چهارشنبه شب در توییتی در این زمینه نوشت:«فکر میکنم راه اندازی مکانیسم ماشه با واکنش منفی مواجه میشود چون به واقع نوعی مسخره بازی است. متاسفانه نمیتوان این ماجراجویی را که برای سازمان ملل و شورای امنیت هزینه های زیادی دارد، حذف کنیم.»

 

 دولت ترامپ چند روز پیش در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند. واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

 

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌ کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: