صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۵۳
  • سه‌شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
  • Tuesday 26 July 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 20
کد خبر: ۵۵۵۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

نحوه ثبت نام جاماندگان دریافت بیمه بیکاری کرونا در سامانه وزارت کار

نحوه ثبت نام جاماندگان دریافت بیمه بیکاری کرونا در سامانه وزارت کار را در خبر زیر به طور کامل توضیح داده ایم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نحوه ثبت نام جاماندگان دریافت بیمه بیکاری کرونا در سامانه وزارت کار مشخص شد و جاماندگان دریافت بیمه بیکاری کرونا می توانند با ثبت نام در سایت وزارت کار از این بیمه برخوردار شوند. با راهبرد معاصر همراه باشید تا نحوه ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری کرونا را با جزئیات بدانید.

 

شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر اینکه مشکلات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را ایجاد کرد بر کسب و کار‌ها در سراسر کشور نیز تاثیر گذار بود و این اتفاق منجر به توقف فعالیت‌ها و تعدیل بسیاری از نیرو‌های کار شد.

 

برای جبران خسارات وارده به مشاغل و کسب و کارهای موجود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۳ اسفند ماه سال گذشته، اقدام به طراحی سامانه بیمه بیکاری کرد تا از این طریق کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده اند، شناسایی شده و به مدت سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) بیمه بیکاری حوادث غیرمترقبه بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون کار دریافت کند و بتوانند با این بیمه بیکاری، گذران معیشت کنند.

 

از طرفی هم  دولت اعلام کرد مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده است  و بر این اساس، با توجه به جمع آوری اطلاعات و تخصیص منابع لازم، بیمه بیکاری ناشی از کرونا تا اردیبهشت ماه توسط خزانه داری کل کشور به حساب مشمولان واریز شد و آنطور که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد بیش از ۹۰ درصد مشمولان ثبت نام شده، مقرری را دریافت کردند. در این بین برخی از کارگرانی که شغلشان را از دست دادن بنا به دو دلیل «ثبت اشتباه شماره حساب یا شماره تماس» و «عدم ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری و مراجعه صرف به ادارات کار و مراکز کاریابی» موفق به دریافت بیمه بیکاری نشدند.

 

ابتدا اعلام شد که جاماندگان با تلفن گویای مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی به شماره ۱۴۲۰ تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت کنند، اما با توجه به عدم دسترسی برخی از افراد به این تلفن گویا، باز هم جاماندگان نتوانستند شرح حالی از وضعیت خود ارائه دهند.

 

 

بیمه بیکاری چیست؟

 

بیمه بیکاری ، یکی از چترهای حمایتی بیمه تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه شدگانی که طبق مقررات قانون کار، شغل خود را از دست می دهند،مقرری بیمه بیکاری را بپردازد.

 

همه کارمندان و کارگران اوایل سال ، نگران هستند که کارفرما قراردادشان را تمدید نکند و بیکار شوند. بیکاری است و هزار مصیبت دیگر که به ذهن کارگر و کارمند که اصولا سرپرست خانوار هستند، متبادر می شود.اما بهتر است بدانید که قانون بیمه و سازمان تامین اجتماعی در راستای حمایت از حقوق کارگران و کارمندان بیمه شده، تسهیلات بیمه بیکاری را لحاظ کرده اند.

 

در همین حال، پیگیری‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وضعیت کارگران جامانده از بیمه بیکاری، از آن حکایت داشت که آن دسته از جاماندگان بیمه بیکاری کرونا که مدت بیکاری آن‌ها تا خرداد ماه استمرار داشته، باید جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و سپس مطابق با پیامک ارسالی از سوی وزارت تعاون، وارد سامانه شوند.

 

در ادامه این گزارش جاماندگان دریافت بیمه بیکاری می توانند مراحل ثبت نام بیمه بیکاری را به صورت مرحله به مرحله ببینند.

 

گام اول: مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت احراز هویت و دریافت نام کاربری و گذرواژه است.

 

گام دوم: مراجعه به سامانه جامع روابط کار به آدرس الکترونیکی https://prkar.mcls.gov.ir

 

 

گام سوم:  وارد نمودن نام کاربری ، گذر واژه و رمز امنیتی و کلیک بر روی گزینه ورود انتخاب گزینه پنجره واحد خدمات، درخواست بیمه بیکاری      

 

 

گام چهارم: تکمیل اطلاعات جهت ثبت درخواست و تأیید ثبت درخواست و ارسال اطلاعات

 

 

گام پنجم: باز شدن صفحه درخواست در قسمت اطلاعات تکمیلی «علت بیکاری» از بین موارد تعیین شده انتخاب شود.

 

• اتمام قرارداد: کارگرانی که در پایان مدت قرارداد از کار بیکار می‌شوند و با دارا بودن آخرین قرارداد و نامه عدم نیاز درخواست بیمه بیکاری کنند.

 

• اخراج در اثنای قرارداد: این دسته از کارگران می‌بایست ابتدا در مراجع حل اختلاف کار طرح دعوی نمایند سپس با دارا بودن اولین دادخواست و دادنامه قطعی مراجع مذکور درخواست بیمه بیکاری خود را ارائه کنند.

 

 

گام ششم: بارگذاری مدارک مورد نیاز

 

گام هفتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات کارگاه» با توجه به اینکه براساس اطلاعات وارد شده در این قسمت درخواست به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل ارجاع می‌شود. می‌بایست در تکمیل اطلاعات دقت شود.

 

شهرستان و استان انتخاب شده می‌بایست محل اشتغال باشد.

 

 

گام هشتم: تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «اطلاعات بیمه» و «میزان مهارت شغلی»

 

 

توضیح:
• فیلد استعلام اطلاعات دادنامه برای زمانی است که شخص شکایت خود را بصورت سیستمی در این سامانه ارائه داده و شماره دادنامه خود را از طریق این سامانه دریافت نموده باشد در غیر اینصورت می‌بایست گزینه خیر انتخاب شده و صرفأ بارگذاری دادنامه بصورت دستی در مدارک مورد نیاز صورت پذیرد.

 

گام نهم:
• تکمیل موارد خواسته شده در قسمت «شرایط بیکاری»
• تأیید شرایط احراز بیمه بیکاری و ارسال

 

 

جا ماندگان بیمه بیکاری نگران نباشند

 

 

 

کارگر کیست؟

 

کارگر ، شخص حقیقی است که در مقابل دریافت حق الزحمه اعم از مزد، حقوق، درصد سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند و تابع اوست.با توجه به این نکته متوجه می شویم هر کس به هر دلیل برای شخص دیگری کار کند،کارگر تلقی می گردد و طبق قانون، کارگر می تواند دکتر یا مدیر باشد.

 

هر کارگری برمبنای اجبار قانونی خودبه خود و قهرا بیمه می شود و از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده می­ کند و پرداخت یا عدم پرداخت حق بیمه او توسط کارفرما هیچ گونه محدودیتی برای این حق ایجاد نمی کند و سازمان تامین اجتماعی حق بیمه را از کارفرما وصول می کند.

 

کارفرما وظیفه دارد که کارگر را بیمه نماید.این نوع وظیفه اجباری است و استنکاف از آن تخلف محسوب شده و مشمول مجازات قانونی می گردد. طبق بند الف ماده چهار قانون تامین اجتماعی، هر فردی که برای دیگری در مقابل دریافت حقوق و مزد کار می کند، مشمول بیمه تأمین اجتماعی می شود و می تواند در مقابل پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده نماید.

 

بیکار کیست؟

 

بیکار به شخص یا اشخاصی گفته می شود که برحسب شرایط ، با عدم دخالت میل و اراده خود ، شغل خود را از دست داده و آماده به کار باشند.

 

 کمیته ای مرکب از نمایندگان اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی، و سازمان تامین اجتماعی بر تشخیص ارادی بودن بیکاری نظارت دارند و شعبه های سازمان تامین اجتماعی پس از دریافت تاییدیه از مقامات نامبرده، تمهیدات لازم جهت پرداخت بیمه بیکاری را برای بیمه شدگان به عمل می آورند.

 

مثال این دست بیکاران، کارگرانی هستند که به خاطر تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه  و محل کار، ورشکستگی کارفرما یا شرایط محیطی همچون شرایط قرنطینه کرونا تعدیل نیرو شده اند یا کارفرما مایل به همکاری با آن ها نیست و اخراج شده اند.

 

کارگرانی که قرارداد کار کوتاه مدت یا موقت دارند و مدت زمان قراردادشان به اتمام می­رسد و موفق به اشتتغال در محل کار جدید نگردند، تحت پوشش قانون بیمه بیکاری قرار می گیرند.

 

از دست دادن شغل در نتیجه حوادث قهریه و غیرمترقبه و بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و آتش سوزی نیز مشمول بیمه بیکاری است.

 

در شرایط یادشده، بیمه شدگان تامین اجتماعی با معرفی کتبی واحد کار و امور اجتماعی محل از  مزایای مقرری تعیین شده برای بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

 

قانون جدید بیمه بیکاری چیست ؟

 

قانون و آیین نامه اجرایی بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۹  به تصویب مجلس رسیده  و در حال حاضر اجرا می شود. هر سال فقط میزان و مبلغ بیمه بیکاری تغییر می کند.

 

پس مرجع تشخیص بیکاری مندرج در متن قانون و تاریخ وقوع بیکاری ، اداره کارو وامور اجتماعی محل است.

 

کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه بیکاری است که به میزان ۳% مزد بیمه شده (کارگر) محاسبه می گردد.

 

 

چه کسانی مشمول بیمه بیکاری نمی شوند؟

 

کلیه مشمولان قانون تامین اجتماعی که تابع قانون کار و کشاورزی هستند، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند به جز گروه افراد زیر :

 

  • اتباع خارجی
  • صاحب شغل های آزاد
  • بازنشستگان
  • از کارافتادگان کلی
  • بیمه شدگان اختیاری
  • کارگران کارگاه های خانوادگی
  • اگر قصور و تقصیر در انجام وظایف محوله از سوی کارگر در مراجع حل اختلاف قانون کار احراز  به رسمیت شناخته شود، در چنین حالتی  بیمه بیکاری به کارگر تعلق نمی گیرد.
  •  

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری چیست ؟

 

  1. نامه عدم نیاز کارفرما ( در این نامه ذکر می شود که کارفرما از چه تاریخی به بعد دیگر به کارگر نیازی نخواهد داشت .توجه نمایید که این تاریخ باید یک روز بعد از تاریخ اتمام مهلت قرارداد باشد.)
  2. اصل و  تصویر قرارداد یک سال آخر همکاری یا رای صادر شده
  3.      ۴ قطعه عکس ۴*۳ که به تازگی از شخص بیکار گرفته شده باشد.
  4. اصل و  تصویر کارت ملی
  5. اصل و  تصویر شناسنامه
  6. اصل و تصویر گواهی کار از شرکت
  7. تصویر صفحه اول دفترچه بیمه
  8. اصل و تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  9. اصل و تصویر مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسن رضا رضانژاد
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
سلام من نه بیمه هستم و نه پولی دارم که بیمه بدم یه مغازه ای اجاره ای تعمیرات موبایل داشتم که از روز اول کرونایی مغازه من تعطیله دو تا بچه دارم باید زن و بچم از گشنگی بمیرند شما رو به دو دست بریده ای حضرت عباس قسم میدم که برای من یه کاری بکنبد

09169569035