صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 28
کد خبر: ۵۶۶۱۱

برای کاهش کلسترول خون چه کنیم؟

براساس تحقیقات علوم پزشکی در دانشگاه هارورارد، با برخی تغییرات می‌توان کلسترول خود را کنترل کرد.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از پایگاه خبری دانشگاه هاروارد، براساس تحقیقات علوم پزشکی در دانشگاه هارورارد، با برخی تغییرات می‌توان کلسترول خود را کنترل کرد. 
محققان علوم پزشکی در دانشگاه هارورارد می‌گویند با برخی تغییرات می‌توان کلسترول خود را کنترل کرد؛ برخی از این اقدامات عبارتند از:
روی مصرف چربی حساس باشید:
بیشتر کلسترول بدن ما مستقیما از مصرف غذا‌های پرچربی و کلسترول همچون تخم مرغ حاصل نمی‌شود. در مقابل، بدن ماست که از ترکیبات مواد غذایی وارد شده، کلسترول را می‌سازد.
برای بهبود وضع کلسترول خون، از مصرف چربی‌های اشباع شده (که در محصولات حیوانی وجود دارند) پرهیز کنید.
این چربی‌های حیوانی، سطح کلسترول بد یا LDL را در خون بالا می‌برند. در مقابل، از چربی‌های غیر اشباع که در ماهی، آجیل، آووکادو و روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند استفاده کنید (مانند روغن زیتون، کانولا و روغن آفتاب گردان).
غلات کامل مصرف کنید:
نان‌های حاوی غلات کامل و پاستا، به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کنند و سبب می‌شوند احساس سیری داشته باشید.
بسیاری از این غذا‌ها حاوی فیبر‌هایی هستند که سطوح ال دی ال را کاهش می‌دهد.
شرایط سلامت خود را تقویت کنید:
میوه و سبزیجات بیشتری بخورید؛ به ویژه، آن‌ها را جایگزین چیپس سیب زمینی و دیگر غذا‌های فرآوری شده کنید؛ و همچنین لبنیات را جایگزین غذا‌های فرآوری شده کنید؛ شیر‌های بدون چرب را جایگزین شیر پرچرب کنید یا ماست بدون چربی را نیز جایگزین ماست پرچرب کنید.
داروی کاهش دهنده کلسترول مصرف کنید:
دارو‌های استاتینی در دهه ۸۰ وارد بازار شدند و انقلابی در کاهش کلسترول پدید آوردند. این دارو‌ها قادرند تولید کلسترول بد را کم کنند و به بازجذب ال دی ال موجود کمک کنند.
اکنون کلاس دیگری از این دسته دارو‌ها وارد بازار شده اند که مهار کننده‌های پی سی اس کی ۹ یا PCSK۹ نام دارند. دو داروی این کلاس شامل آلیروکوماب (پرالوئنت) و اولوکوماب (رپاتا) هستند. این دو دارو برای کسانی تجویز می‌شوند که مصرف دوز بالای دارو‌های استاتینی، به آن‌ها کمکی نکرده است.
محققان امیدوارند با این تمهیدات، میزان کلسترول خون مبتلایان به چربی خون، کاهش یابد و سلامت خود را بازیابند.
سن و سابقه پزشکی خانواده، دو عاملی هستند که بر روی سطوح کلسترول خون شما تاثیر می‌گذارند. می‌توان با کاهش وزن و افزایش فعالیت جسمی، کلسترول بد خون (LDL) را کم یا کلسترول خوب خون (HDL) را زیاد کرد.
مهم‌ترین گام در این راستا، تغییر عادات غذایی شماست.

خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: