صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 31
کد خبر: ۵۷۰۲۱
یادداشت اختصاصی علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل

تقابل تهران و واشنگتن؛ اروپا به سمت آمریکا متمایل می شود؟   

شواهد حاکی از آن است، که به احتمال قوی محصول تهدید اتحادیه اروپا از سوی آمریکا تکرار رفتارهای پیشین اروپا در برابر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. بی تردید سکوت اروپا و کوتاه آمدن آنها در برابر آمریکا منجر به بازگشت تحریم هایی می شود که تا قبل از سال ۲۰۱۵ به ایران تحمیل شده بود.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ موضع گیری های آقای رافائل گروسی به عنوان مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حین سفر به ایران نشان از موضع مثبت وی نسبت به آنچه در ایران مشاهده کرده است، دارد. آقای گروسی به پیشنهاد و خواسته دولت فرانسه به ایران سفر کرد تا با گزارش های نهایی خود از بهانه گیری های آمریکا با گزارش های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند ایران را در برابر اتهام زنی ها و تصميمات یک جانبه آمریکا حمایت کند.

 

آنچه به عنوان گزارش آقای گروسی به اطلاع جهان می رسد بیانگر این موضوع است که ایران در مساله انرژی اتمی تعدی نکرده است، ضمن اینکه اجازه بازدید ماموران و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو سایت خبر ساز ایران هم آبی بر آتش افروزی هایی است که آمریکا و صهیونیست ها برای آتش افروزی علیه ایران در مجامع بین المللی روشن کردند.

 

بی تردید آنچه آقای گروسی از مشاهدات و گزارش های کارشناسی خود از وضعيت عملکرد ایران در قبال تعهدات اتمی خود به مجامع بین المللی ارائه کند تا حدود زیادی می تواند فضای متلاطم بین المللی علیه ایران را کاهش دهد و به آرامش و ثبات نسبی برساند.

 

مساله این است که آمریکا به شدت به دنبال باطل کردن این دستاوردها در سفر آقای گروسی برای جمهوری اسلامی است، لذا تلاش می کند در هفته های پیش رو با تمام ابزارهای تعریف کرده بر روی اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد تا مانع حمایت از ایران شود.

 

پر واضح است آمریکایی ها دیپلماسی پنهانی را با اروپایی ها و حتی با کشور روسیه آغاز کردند تا علیه ایران به یک هم پیمانی برای تحمیل تحریم ها برسند. از طرف دیگر آمریکا معتقد است بر اساس پیش بینی هایی که در منشور ملل متحد به عمل آمده از یک سو و با توجه به پیش بینی های سازمان بین المللی انرژی هسته ای در گذشته ها، ایران از تعهدات مندرج در برجام سر باز زده است. به عبارتی ایران در مراحل پنج گانه عقب کاهش سطح تعهدات بعد از خروج آقای ترامپ از برجام، تخطی کرده است.

 

از جمله اینکه ایران براساس مندرجات منشور می تواند ٣٠٠ کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد، اما این رقم به چیزی در حدود ۵۷۰  کیلو رسیده است، لذا آمریکا تلاش می کند با برجسته کردن این موضوع آژانس‌ بین المللی انرژی اتمی را به این موضوع قانع کند که ایران از قوانین و قواعد امضا شده تخطی کرده است.

 

آمریکا برای اعمال تحریم ها براساس مکانیزم ماشه تلاش بسیاری کرده است اما هنوز هیچ کس نمی داند آمریکا در چه مسیری گام خواهد گذاشت و بر چه اساسی علیه ایران فعالیت خواهد کرد و چگونه مکانیزم ماشه را علیه جمهوری اسلامی ایران فعال می کند.

 

در این راستا وزیر امور خارجه آمریکا بارها بر این موضوع تاکید کرده که تحریم ها تا اواخر شهریور ماه سال جاری علیه ایران به اجرا گذاشته می‌شود، که اگر به اجرا گذاشته شود به نظر می‌رسد آمریکا این موضوع را با تهدید اقتصادی اروپا پیش ببرد.

 

آمریکا تلاش می کند تا با تهدید اتحادیه اروپا به اعمال تعرفه های سنگین برای واردات کالاهای اروپایی به آمریکا، اروپا را مجبور به در پیش گرفتن سکوت در برابر اقدامات این کشور علیه ایران کند. اروپایی ها براساس تهدیدات آمریکا همچنان موضع رسمی مشخصی در برابر موضع گیری تحریمی آمریکا در قبال ایران از خود نشان نداده اند، بنابراین در حال حاضر به خوبی نمی دانیم که با چه واکنشی از سوی اروپا در برابر تهدیدات و موضع گیری های زورگویان آمریکا مواجه می شویم و چه واکنشی از اروپا در برابر تحریم ها سر خواهد زد.

 

به هر حال شواهد حاکی از آن است، که به احتمال قوی محصول تهدید اتحادیه اروپا از سوی آمریکا تکرار رفتارهای پیشین اروپا در برابر جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. بی تردید سکوت اروپا و کوتاه آمدن آنها در برابر آمریکا منجر به بازگشت تحریم هایی می شود که تا قبل از سال ۲۰۱۵ به ایران تحمیل شده بود. اگر اروپا در برابر آمریکا مقاومت نکند چهار نهاد بین المللی تحریم های خود را علیه ایران به کار می گیرد و ایران با تحریم مهم شورای امنیت مواجه می شود، لذا همه کشورهای جهان موظف به تبعیت از تصمیم شورای امنیت هستند، بعد از آن اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا و کاخ سفید هم تحریم هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا می کنند که امیدواریم به این مرحله نرسد. در غیر این صورت و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، کار بر جمهوری اسلامی ایران سخت تر می شود.

 

استفاده آمریکا از ابزارهای سنتی تحریمی خود علیه کشورها و این بار در صورت همراهی اروپا با جمهوری اسلامی ایران عامل مهمی در برابر سکوت اروپا در قبال زورگویی های آمریکا علیه ایران به شمار می رود. اگر اروپا به تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا تهدید شود قطعا همراهی سه کشور اروپایی عضو برجام با آمریکا قطعی و به ضرر و زیان جمهوری اسلامی ایران ختم می شود.

 

مطالب مرتبط
نظر شما