صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 04
کد خبر: ۵۷۵۷۱
یادداشت اختصاصی حسین محمودی اصل، تحلیگر بازار سرمایه

نقش «حقوقی‌ها» در کاهش شاخص بورس چیست؟

متاسفانه حقوقی ها نشان دادند در شرایط فعلی تنها به افزایش منافع خود می اندیشند، آنها تنها زمانی وارد عمل می شوند که منفعت شان در آن وجود داشته باشد. به این معنا که اگر سهمی یه قیمت پایین عرضه شود خریدار هستند یا اگر احساس کنند بازار به زودی برمی گردد در صف خرید قرار می گیرند و گاها شیطنت  هایی نیز از خود به نمایش می گذارند، یعنی به جای خرید به صورت عامدانه بازار را خراب می کنند تا با ایجاد وحشت در بازار منفعت خود را تضمین کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کنش های حقوقی های حاضر در بورس روند پر تلاطمی را در مسیر فعالیت های بازار سرمایه قرار داده است، روندی که اگر کنترل نشود و با منفعت طلبی ها و یک جانبه گرایی های آن برخورد قاطع و مناسبی صورت نگیرد منجر به عدم اعتماد بخش کثیری از تازه واردان و خروج دسته دسته آنها از  بازار سرمایه می شود.

 

روندی که حقوقی های حاضر در بورس دنبال می کنند نشان دهنده فقدان انسجام و مدیریت مناسب در سازمان بورس کشور است. متأسفانه رویه حقوقی های بازار سرمایه بیانگر عدم الزام آنها به رفتارها و کنش های  قانونمند در بازار سرمایه است. از سوی دیگر مدیریت بازار سرمایه ابزار مناسب و قوی در جهت ایجاد یک نظام هدفمند و سیستماتیک در  کنترل بازار سرمایه  در اختیار ندارد، لذا تلاش هایی که در بورس ایران صورت می گیرد عموما براساس روند و رویکرد دوستانه است تا یک رفتار هدفمند و پایدار.

 

قطعا آنچه که مدیران سازمان بورس برای حفظ سرمایه های خرد پس انداز کنندگان باید صورت دهند موظف کردن آنها به داشتن بازار گردان در بازار سرمایه است. به عبارتی لازم است هر شرکت برای خود بازار گردانی داشته باشد تا در شرایط منفی بازار حرکات معکوسی انجام نشود.

 

متاسفانه یکی از این حرکات در هفته های اخیر از شرکت دارویی برکت بعد از پنجاه درصد افت حقوقی بود که 37 میلیون سهم خود را به بازار عرضه کرد، به عبارتی به نظر می آید این شرکت هدفی غیر از خراب کردن بازار نداشته است.

 

داشتن بازار گردان برای هر شرکتی یک اصل ضروری است، لذا این مساله به هیچ وجه نباید حمایت ناميده شود چرا که بازارگردانی سرمایه های تازه واردان به بورس، وظیفه است نه ترحم! از این جهت داشتن بازارگردانان حائز اهمیت است که همانگونه در قیمت های بالا به سهامداران خرد می فروشند در قیمت های پایین هم باید آن سهم را بخرند، حتی سهامی که عرضه اولیه دارد، باید دارای یک متعهد خرید باشد و  متعهد خرید نیز باید به تعهد خود عمل کند، مثلا در مورد شستا، تامین سرمایه به عنوان متعهد خرید تا 50 درصد بیان شده بود، اما متاسفانه امروز هم به تعهدات خود عمل نمی کند، چرا که ابزارهای  لازم  برای برخورد با متخلفان حقوقی از سوی دولت در اختیار مدیران سازمان بورس قرار داده نمی شود تا سازمان بورس حقوقی ها را هدایت و مدیریت کند.

 

متاسفانه حقوقی ها نشان دادند در شرایط فعلی تنها به افزایش منافع خود می اندیشند، آنها تنها زمانی وارد عمل می شوند که منفعت شان در آن وجود داشته باشد. به این معنا که اگر سهمی یه قیمت پایین عرضه شود خریدار هستند یا اگر احساس کنند بازار به زودی برمی گردد در صف خرید قرار می گیرند و گاها شیطنت  هایی نیز از خود به نمایش می گذارند، یعنی به جای خرید به صورت عامدانه بازار را خراب می کنند تا با ایجاد وحشت در بازار منفعت خود را تضمین کنند در حالی که حقوقی ها باید دائما تحت رصد روزانه سازمان بورس باشند، از سوی دیگر سهامداران خرد هم باید تحت حمایت قرار بگیرند، آن هم بدون هیچ منتی چرا که وظيفه شرکت ها حمایت از سهامداران و سرمایه گذاران است.

 

از سوی دیگر مردم میهمانان دعوت شده رسمی دولت به بازار سرمايه هستند، لذا دولت باید به نحو شایسته از آن ها حمایت کند و اجازه ندهد سرمایه های مردم با افت قیمت ها پودر شود، مساله ای که باید مقدمات آن پیش از رسیدن به این موضوع آماده می شد و  بسترهای  مناسبی برای این مساله ایجاد می شد تا شاهد چنین روزهایی نمی بودیم در حالی که متاسفانه هیچ آمادگی در این زمینه ایجاد نشده و مسوولین بعد از حادث شدن زیان های شدید در بازار که حقوقی ها در آن به شدت تاثیر گذارند به دنبال راه حل برآمده اند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: