صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۲۷
  • چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 07 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۷ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 06
کد خبر: ۵۷۸۵۳

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 16 شهریور

ارزش دارا یکم در پایان معاملات یکشنبه 16 شهریور ماه  با افزایش قیمت 0.87 درصدی همراه بود.

به گزارش راهبرد معاصر ارزش دارا یکم در پایان معاملات امروز یکشنبه 16 شهریور افزایش یافت. البته ارزش صندوق دارا یکم  بر اساس قیمت پایانی افزایش 4.51 درصدی را شاهد بود که بر این اساس قیمت هر واحد صندوق دارا یکم به 22 هزار و 461 هزار تومان رسید. در نهایت ارزش 200 واحد قیمت صندوق etf دارایکم به 4 میلیون 492 هزار و 200 تومان رسید.

حجم معاملات امروز دارا یکم 30.269 میلیون واحد بود .

همچنین ارزش NAV ارزش خالص صندوق به 26 هزار و 736 هزار تومان رسید.

افزایش ارزش دار یکم در شرتیطی اتفاق افتاد که شاخص کل با افزایش 58 هزار واحدی همراه بود.

 

(دارا یکم) چیست؟

در راستای فرآیند خصوصی سازی منابع دولتی، دولت تصمیم گرفت تا صندوق etf دارا یکم را به عنوان اولین صندوق سرمایه گذاری etf روانه بازار بورس کند. زمان خرید دارا یکم تحت عنوان پذیره نویسی دارا یکم از اواسط تا اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۹ انجام شد و تمامی مردم می توانستند در این بازه زمانی برای خرید دارا یکم از طریق کد بورسی و همین طور کارت ملی خود با مراجعه به بانک اقدام کنند. خرید سهام دولتی etf دارای یکم به عنوان اولین صندوق etf دولتی با استقبال زیادی روبرو نشد ولی طولی نکشید که ارزش دارا یکم در بورس بیش تر از دو برابر شد و تمامی افرادی که آن را نخریده اند، پشیمان شدند!نحوه خرید دارا یکم خیلی آسان بود و تنها موضوع ابهام برانگیز این بود که تا ۱ ماه امکان فروش آن وجود نداشت. صندوق etf دارا یکم با ۲۰ درصد تخفیف از سوی دولت به مردم واگذار شد که همین امر هم موجب جذابیت مضاعف آن بود. اگر دوست دارید برای خرید صندوق های سرمایه گذاری etf بعدی دولت اقدام کنید و یا صندوق etf دارا یکم را خریداری کرده اید، این مقاله می تواند بهترین راهنمایی را در خصوص با ثبت نام سهام دولتی etf باشد.

 

صندوق etf دارا یکم

بر اساس گفته آقای صالح رئیس خصوصی ‌سازی در خصوص با فروش سهام دولتی عموما در بورس، برای فروش سهام یک شرکت روش ‌های گوناگونی وجود دارد؛ برای مثال امکان دارد دولت، بلوک مدیریتی یک شرکت را بفروشند که این امر هم شرایط گوناگونی خواهد داشت.

به همین منظور و طرح جدید وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت ایران، باقی ‌مانده سهام خود در بانک ‌های ملت، تجارت، صادرات و بیمه ‌های البرز و اتکایی امین را تحت عنوان صندوق واسطه ‌گری مالی یکم واگذار شده است. برای اطلاع از جزئیات این طرح و همچنین اطلاع از روند ثبت نام صندوق های دولتی بعدی در این مقاله با کد بورسی همراه باشید.

پذیره‌ نویسی صندوق etf دارا یکم

فرآیندی که در بالا به آن اشاره داشتیم، به وسیله پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه ‌گری مالی یکم” صورت می پذیرد. این امر فرصتی بسیار عالی برای ورود حداکثری جامعه به کانال سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت ‌های معتبر است که دولت ایران با هدف مردمی کردن اقتصاد کشور و امکان دسترسی حداکثری مردم به بازار سرمایه و کسب سود از این بازار، قصد انجام آن را دارد. این نکته را در خاطر داشته باشید که هدف از تشکیل این صندوق، نگهداری اوراق بهاداری است که در قالب یک سبد مشخص از سهام تعیین ‌شده در امید نامه، به این صندوق انتقال می یابد.

مشخصات سهام صندوق سرمایه گذاری etf

  • نماد صندوق: دارا یکم
  • نام صندوق: صندوق واسطه گری مالی یکم
  • نوع صندوق: صندوق سرمایه‌ گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال؛ در حقیقت پس از گذشت ۱ سال از فعالیت صندوق، بنا به درخواست اکثریت دارندگان دارای حق رأی در مجمع صندوق، درخواست تغییر نوع صندوق به دیگر انواع صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری بعد از ارائه تأییدیه به هیئت واگذاری به سازمان، قابل انجام است.

حدود فعالیت صندوق etf بورس

موضوع فعالیت صندوق، مدیریت و نگهداری دارایی‌ های اوراق بهادار صندوق و دریافت سودهای تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی‌ های صندوق در طول فعالیت آن تعیین شده است. منابع حاصل از پذیره ‌نویسی در سهام هم به شرح جدول زیر خواهد بود :

 

 

دارایی‌ های دیگر مجاز برای سرمایه‌ گذاری در صندوق

  • اوراق مشارکت، اوراق صکوک و اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهاداری که تمامی شرایط زیر را داشته باشند : مجوز انتشار آن ‌ها از سوی دولت، بانک مرکزی ایران یا سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده باشد ، سود حداقلی برای آن‌ ها تضمین و تعیین شده باشد و در یکی از بورس‌ ها قابلیت معامله را داشته باشد.
  • گواهی‌ های سپرده منتشره به وسیله بانک ‌ها یا مؤسسات مالی اعتباری از مجوز بانک مرکزی ایران برخوردار باشد.
  • هر نوع سپرده ‌گذاری نزد بانک ‌ها و مؤسسات مالی اعتباری از  مجوز بانک مرکزی ایران برخوردار باشد.
  • واحد های سرمایه‌ گذاری صندوق در جهت انجام عملیات بازار گردانی.

نکات مهم پیرامون فعالیت صندوق etf دارا یکم کدام است؟

  1. مدت فعالیت صندوق نامحدود است.
  2. صندوق etf دارا یکم تنها می ‌تواند در دارایی های ریالی داخل کشور سرمایه ‌گذاری کند و سرمایه‌ گذاری خارجی به هر نوع و شکل برای آن غیر مجاز تعریف شده است.
  3. وجوه نقد و سودهای تقسیمی مصوب و دریافت شده سهام موجود در صندوق، طبق تصمیم مدیر صندوق، صرف شرکت در افزایش سرمایه شرکت ‌های موجود در سبد صندوق برای حفظ درصد مالکیت در شرکت‌ های سرمایه پذیر، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده‌ های بانکی و یا پرداخت سود به سرمایه‌ گذاران در صورت تصویب مجمع خواهد شد.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: