صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 07
کد خبر: ۵۷۹۸۲

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز دوشنبه 17 شهریور

ارزش دارا یکم در پایان معاملات امروز دوشنبه 17 شهریور 99 با کاهش 10 درصدی مواجه شد و ارزش صندوق دارا یکم افت کرد.

به گزارش راهبرد معاصر ارزش دارا یکم امروز دوشنبه 17 شهریور در پایان معاملات بازار بورس کاهش یافت . ارزش صندوق دارا یکم  هم با افت 2.46 درصدی شاخص کل بورس افت 10 درصدی را تجربه کرد. البته قیمت پایانی صندوق etf دارایکم  با کاهش 9.03 درصدی همراه بود . بر این اساس قیمت هر واحد سهام دارا یکم به 20 هزار و 432 هزار تومان رسید. با این حساب ارزش 200 واحد صندوق دارا یکم به 4 میلیون و 86 هزار و 400 تومان رسید.

حجم معاملات امروز دارا یکم نیز به شدت کاهش یافت و به 5.733 میلیون واحد رسید.

علاوه بر این قیمت NAV با همان خالص ارزش صندوق دارا یکم نیز به 26 هزار و 406 تومان رسید.

 

 

 

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۵.۲ درصد رشد قیمت را تجربه کردند ولی خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۱.۷ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۲.۲ درصدی را به ثبت رساند.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق ارزش آفرین بیدار با ثبت ۱۶.۷ درصد رشد قیمت بود در صورتی که NAV این صندوق ۰.۷ درصد کاهش داشت و بدین ترتیب صف‌نشینان چهارشنبه «ارزش» حاضر بودند ۱۰ درصد بالاتر از ارزش تئوریک آن بپردازند. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق هستی بخش آگاه (آگاس) با ثبت ۱.۶ درصد افزایش NAV بود.

 

بیشترین افت قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق آرمان سپهر آشنا اختصاص داشت؛ «آسام» با افت ۲.۱ درصدی قیمت مواجه شد در حالی که قیمت سایر صندوق‌های مشابه رشد داشت.

 

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۲.۲ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند که به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۰.۴ درصد کاهش قیمت داشت.

 

این هفته صندوق ETF پشتوانه سکه طلای زرافشان (زر) بیشترین بازدهی (۳.۲ درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، حباب صندوق پشتوانه طلای لوتوس (طلا) نیز به ۱۷.۷ درصد رسید.

 

در حال حاضر قیمت سکه یک روزه به نزدیک سکه امامی رسیده و حباب سکه نیز در کمترین مقدار خود در سه ماه اخیر قرار دارد. نرخ دلار صرافی ملی بار دیگر به کانال ۲۳ هزار تومان وارد شده و از سوی دیگر به نظر می‌رسد قیمت انس جهانی طلا بالای سطح ۱۹۰۰ دلار تثبیت شده باشد.

 

دارا یکم و دوم

ریزش اخیر بورس بیشترین لطمه را به دارندگان واحدهای صندوق دولتی مالی یکم وارد کرد. «دارا یکم» از مدت‌ها قبل مورد بی‌مهری اهالی بازار بود به طوری که از سقف تاریخی خود ۵۰ درصد ریزش داشت ولی دقایق پایانی روز دوشنبه استارت حرکت صعودی آن زده شد و در دو روز پایانی هفته قیمت آن حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

 

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام پذیره‌نویسی دارا دوم یا همان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم با نماد «پالایش» از چهارشنبه این هفته آغاز شد. امید است که مسئولان ذی‌ربط از اشتباهات پیرامون صندوق قبلی درس گرفته باشند و سرمایه میلیون‌ها نفر را به بازی نگیرند.

 

 

‌سهامداران در خرید دارا دوم عجله نکنند

محمدعلی سعیدیان با اشاره به افت روند صعودی شاخص سهام در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: متأسفانه این اصلاح تعداد زیادی از فعالان بورس و سهامداران را از رونق مجدد شاخص ناامید و مأیوس کرده و اغلب سهامداران در جستجوی بسترهای بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.

 

وی افزود: دستوری شدن روند رشد شاخص سهام و تأثیرپذیری آن از کوچک‌ترین تحولات سیاسی و اجتماعی که به صورت روزانه در کشور رخ می‌دهد، بازار سرمایه ایران را متزلزل و خطرناک کرده است و در حال حاضر نمی‌توان به هیچیک از فعالان بازار پیشنهاد خرید یا فروش سهام جدید داد.

 

این کارشناس و فعال بازار سرمایه خواستار اصلاح ساختاری بورس و هسته معاملاتی آن از سوی دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار شد و تصریح کرد: تنزل رتبه اقتصادی ایران با نامه‌ای شدن تحولات در بازار سرمایه که یکی از آفت‌های نظام اقتصادی است و در اثر رانت و فساد به وجود آمده، نشان می‌دهد بازدهی اغلب سهم‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت و دراز مدت در خطر است و نمی‌توان به رشد چندصد برابری شاخص هم اعتماد کرد.

 

 

سعیدیان با بیان اینکه آینده بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اضافه کرد: نمی‌توان از بازدهی سهام صندوق‌های دولتی همچون دارا دوم یا پالایشی یکم مطمئن بود و بهتر است سهامداران در خرید سهام این صندوق EFT جدید عجله نکنند!

 

وی ادامه داد: شرکت‌های پالایشی، اغلب درگیر مسائل مهمی همچون شیوع گسترده ویروس کرونا و تعدیل نیرو هستند و از این جهت دولت قصد دارد تا با جذب آخرین نقدینگی‌های موجود در بازار، کمکی هم به سرپا ماندن این شرکت‌ها کند اما متأسفانه رشد شاخص سهام، بازدهی و سود این صندوق را برای فعالان بازار بورس و سرمایه تضمین نمی‌کند.

 

این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: قطعاً بازدهی دارا یکم بیشتر از بازدهی دارا دوم است و هرچه که از منفی بودن شاخص سهام بگذرد، بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی کاهش پیدا می‌کند. دولت باید فکری به حال این اقتصاد دستوری و سهامدارانی که سرمایه خود را به بازار آورده‌اند کند و هرچه زودتر رونق را به بازار بازگرداند.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: