صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۰۰
  • چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 29 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 12
کد خبر: ۵۸۶۱۸
یادداشت اختصاصی حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل

«سازش اعراب با رژیم صهیونیستی»؛ تنفس مصنوعی به ترامپ و نتانیاهو

عادی‌سازی رابطه کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی یک امتیاز مثبت برای آقای ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که می‌تواند نتانیاهو را از بحران نفس‌گیری که مدتها پیش رژیم‌ صهیونیستی را درگیر کرده، از جمله فساد مسوولین که مردم را به تظاهرات علیه این رژیم فاسد فراخوانده است، نجات بدهد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ عادی سازی ارتباط بحرین با رژیم صهیونیستی پیش از این به شدت مشهود بود. بعد از اینکه امارات روابط خود را با رژیم غاصب صهیونیستی در سطح بالاترین و عالی ترین ارتباطات سیاسی در پیش همه جهان رسانه ای و افشا کرد پیش بینی می شد که بحرین نیز بعد از امارات تمایل خود را برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی به سرعت اعلام کند.

 

آنچه در این مدت دربرقراری ارتباط کشورهای عربی اسلامی با رژیم صهیونیستی دیده می شود ناشی از تشویق و ترغیب کشورهایی است که به شدت دنباله رو و مطیع درخواست های آقای ترامپ هستند.آقای ترامپ ماحصل کار خود را در چهار سال گذشته بر روی دولت های عربی اسلامی منطقه چند ماه مانده به برگزاری انتخابات آمریکا برای خشنودی هر چه بیشتر لابی های صهیونیستی به عرصه مشاهده بین المللی گذاشته است.

 

استفاده ابزاری دولتمردان آمریکا و اینک آقای ترامپ از کشورهای عضو همکاری خلیج فارس به حدی پیش رفته که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عادی سازی با  رژیم صهیونیستی به یک مساله مهم برای آمریکا تبدیل شده  است، بنحوی که قطع به یقین طی هفته های آینده شاهد برقراری ارتباط  صریح و علنی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی خواهیم بود. این مساله برای جهان اسلام تاسف آور است که اعلام شود در طول هفته های آینده عربستان سعودی سومین کشوری خواهد بود که ارتباط خود را با اسرائیل به صورت علنی نشان می دهد.

 

ضعف ساختاری و بی هویتی سیاستمدارانی که منتخب مردم خود نیستند و تحت حمایت مردم کشور خود نیستند موجب شده تا آنها دائما نیازمند حمایت های همه جانبه آمریکا باشند لذا این کشورها به دلیل ضعف ساختاری و مورد حمایت قرار گرفتن آمریکا قطعا از دایره اسلامی و عربی خارج شده و در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، قرار گرفتن در برابر دشمن شماره یک جهان اسلام نه تنها خیانت به آرمان ملت فلسطین بلکه خیانت به  اسلام ناب محمدی است.

 

آنچه طی روزهای گذشته به درخواست فلسطین و تشکیلات خود گردان به عنوان نشست کشورهای عربی اسلامی در قاهره برگزارگردید موضوع خجالت آور دیگری برای کشورهای عربی اسلامی است که حاضر نشدند برقراری ارتباط امارات با اسرائیل و عادی سازی ارتباط این کشور را با رژیم کودک کش محکوم کنند.  این مسئله نشانگر آن است که اتحادیه عرب، کشورهای عربی و اسلامی نسبت به مسئله فلسطین بی‌تفاوت شده‌اند، موضوعی که یک خطر جدی  و تهدید بزرگ برای جهان اسلام و ملت فلسطین به شمار می‌رود.

 

متاسفانه به نظر می‌رسد ملت فلسطین در دایره کشورهای عربی تنها مانده اند ، در حالی که بسیاری از کشورهای عربی در پی برقراری رابطه با اسرائیل هستند، موضوعی که آینده ملت فلسطین را تهدید می کند .

 

عادی‌سازی رابطه کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی یک امتیاز مثبت برای آقای ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که می‌تواند نتانیاهو را از بحران نفس‌گیری که مدتها پیش رژیم‌ صهیونیستی را درگیر کرده، از جمله فساد مسوولین که مردم را به تظاهرات علیه این رژیم فاسد فراخوانده است، نجات بدهد.

 

ضعف ساختاری کشورهای عربی و اینکه تابع اراده آمریکا هستند آنها را وادار به برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی کرده است، کشورهای عربی اسلامی نشان داده اند با هر اشاره و فشار دولت آمریکا به شدت بله قربان گو هستند و به هیچ وجه در برابر اراده کاخ سفید قادر به مقاومت نیستند که یکی از نمونه های بارز آن خواست آمریکا از کشورهای عربی اسلامی برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی است.کشورهایی ک ساختار حاکمیتی مردمی ندارند به دلیل واهمه از آمریکا با رژیم صهیونیستی ارتباط نامبارکی برقرار کرده اند که قطعا  در کوتاه مدت آثار زیان بار آن را به چشم خواهند دید.

 

نظر شما