صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۰۳
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۱ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 18
کد خبر: ۵۹۴۷۵
بررسی شاخص‌های موثر در انتخابات آمریکا 2020

هفت عامل اساسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا

ردیابی و درک روندهایی که در روز انتخابات به هم می رسند و نتیجه نهایی را رقم می زنند از اهمیت اساسی برخوردارند، در انتخابات پیش روی ایالات متحده این روندها را می تواند در هفت مورد خلاصه کرد.

 

به گزارش راهبرد معاصر، در راستای درک اینکه در انتخابات ریاست جمهوری چه می‌گذرد، باید قبل از هر چیز به یاد داشته باشیم که تلاش برای تجزیه‌وتحلیل یک ملت از طریق یک نظرسنجی واحد همانند تلاش برای تحلیل یک فیلم از طریق دیدن تنها یک سکانس آن است. آنچه مهم است ردیابی و درک روندهایی هست که در روز انتخابات به هم می‌رسند و این نگاه طولانی‌مدت به مبارزات انتخاباتی، نامزدها و واقعیت‌های موجود در جامعه است که می‌تواند بر آرای مردم تأثیر بگذارد. همان‌طور که انتخابات نزدیک می‌شود، تکلیف مردم مشخص‌تر می‌شود و آن‌ها تصمیم خود را نهایی می‌کنند، در اینجا ۷ عامل حیاتی شکل‌دهنده به آرای مردم مورد تبیین قرار می‌گیرد:

 

  • ترامپ در میان اکثر مردم محبوب نیست، فقط ۳۱ درصد شخصیت او را دوست دارند و بخش زیادی از رأی‌دهندگان شیوه و سبک او را نمی­پسندند. در سال ۲۰۱۶ میزان محبوبیت دو کاندید تقریباً برابر بود، ازین رو تأثیر چندانی بر انتخابات نگذاشت؛ اما در انتخابات پیش رو این امر تأثیرگذار خواهد بود زیرا میزان محبوبیت مردمی جو بایدن بیشتر است؛ بنابراین اگر شخصیت و محبوبیت عامل اصلی تأثیرگذار باشد، بایدن با اختلاف زیادی پیروز خواهد شد.

 

  • اگر اقتصاد عامل اصلی تأثیرگذار باشد، ترامپ مزیت آشکاری در این عامل دارد. وی در نظرسنجی‌های اقتصادی با ۵ درصد اختلاف بالاتر از بایدن قرار دارد. بدین معنی که با اختلاف اندکی رأی‌دهندگان فکر می‌کنند ترامپ عملکرد اقتصادی بهتری خواهد داشت. حال سؤال اینجاست ترامپ تا چه اندازه می‌تواند اقتصاد را به بحث اصلی و تأثیرگذار تبدیل کند؟ با نگاهی به استراتژی کمپین انتخاباتی ترامپ متوجه می‌شویم که اقتصاد کانون اصلی نیست و یکی از موضوعاتی است که در کنار دیگر موضوعات موردبحث قرار می‌گیرد و تمرکز بیشتر نظم و قانون است.

 

  • مسئله ویروس کرونا بیش از هر موضوع دیگری از زمان پس از جنگ دوم جهانی، جان آمریکایی‌ها را گرفته است. دونالد ترامپ هرچند توانسته طی روزای گذشته در نظرسنجی‌ها از تأثیر آن بکاهد اما بدون شک کمپین او باید هزینه‌های زیادی را صرف کاهش تأثیر این ویروس در روند انتخابات کنند. از سوی دیگر بایدن نیز در تلاش است تا از این طریق به وی ضربه بزند و ترامپ را مسئول شیوع کرونا معرفی کند؛ بنابراین می‌توان گفت ویروس کرونا نیز در ادامه کارزار انتخاباتی تأثیرگذار خواهد بود.

 

  • بایدن با اختلاف به‌عنوان کسی شناخته می‌شود که کشور را دوباره متحد می‌کند. جورج بوش و باراک اوباما پیش­تر بر اساس مضامین مشابه وحدت پیروز شدند. در مقابل، ستاد انتخاباتی ترامپ او را کسی می‌داند که برهم زننده نظم و قواعد در واشنگتن است.

 

  • عدالت اجتماعی و ناآرامی‌های مدنی، موضوعات مهم و بااهمیتی هستند که در سال ۲۰۱۶ به‌هیچ‌وجه عامل تأثیرگذاری نبودند اما در امسال نقش مهمی دارند. بایدن با توجه به این موارد در نظرسنجی‌ها بالاتر از ترامپ قرار دارد اما ترامپ در حال کاستن از فاصله خود است و کم‌کم این شکاف را پر می‌کند. بیشتر آمریکایی‌ها جو کشور را نژادپرستانه و پلیس را ناکارآمد می‌دانند، اما درعین‌حال، خواهان اضمحلال آن نیستند، آن‌ها خواهان پلیس بهتری هستند پلی بین تمایزهای نژادی باشد، خشونت را محکوم و افراد مقصر را تحت تعقیب قرار دهد.

 

  • همچنین چند تغییر اساسی در گروه‌های جمعیتی در حال رخ دادن است. رأی‌دهندگان حومه در انتخابات ۲۰۱۸ نشان دادند که به سمت دموکرات‌ها تغییر موضع داده‌اند، اما رأی‌دهندگان طبقه کارگر هنوز به جمهوری خواهان و ترامپ پایبند هستند. ترامپ در تلاش است تا این شکاف را پر کند اما به‌احتمال‌زیاد نخواهد توانست به‌صورت کامل این کار را انجام دهد. بااین‌حال، در کمال تعجب شاهد عملکرد بهتر ترامپ در میان رأی‌دهندگان لاتین، حداقل در ایالت فلوریدا، هستیم و احتمالاً این امر در نوادا نیز تکرار خواهد شد. سالمندان، پایگاه بزرگ ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، در نظرسنجی‌های اخیر نزدیکی بیشتری به بایدن نشان داده‌اند.

 

  • برخلاف ۲۰۱۶، هر دو کمپین انتخاباتی دریافته‌اند که در این رقابت الکترال کالج، تأثیری بیشتری از رأی مردمی دارد؛ بنابراین تمرکز و هزینه متوجه ایالات نوسانی خواهد بود. اگر نظرسنجی‌ها اختلاف سه‌درصدی را نشان می‌دهند، نظرسنجی را رها کنید و بر فلوریدا، پنسیلوانیا و میشیگان تمرکز کنید، اما اگر اختلاف بیش از ۵ باشد غلبه بر رأی ملی دشوار خواهد بود.

 

 

انتخابات هنوز تمام نشده است، اگرچه قطعاً برای ترامپ با دشواری همراه است؛ اما تا آغاز مناظرات سه روند می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد که عبارت‌اند از: آمارهای ویروس کرونا، آمارهای اقتصادی و میزان خشونت در شهرها.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: