صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 04
کد خبر: ۵۹۴۸

آیا حضور سوریه در کنفرانس اردن مقدمه‌ بازگشت به اتحادیه عرب است؟

بیست‌ونهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی روز یکشنبه با مشارکت رؤسای ۱۷ پارلمان عربی از جمله سوریه آغاز شدلإ حال آنکه دودستگی اعراب بر سر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ادامه دارد.
به گزارش  راهبرد معاصر، کنفرانس دو روزه اتحادیه پارلمان‌های عربی روز یکشنبه (دیروز) در امان پایتخت اردن آغاز به کار کرد و در افتتاحیه آن «عاطف الطراونه» رئیس پارلمان اردن گفت که «ما در شرایط حساس در اینجا جمع شده‌ایم و پرونده‌هایی هست که ملت‌های ما تمایل به حل آن دارند».

وی خواستار تشدید تلاش‌های عربی و اقدام مشترک عربی شد و تأکید کرد که «بدون دستیابی به راه‌حل عادلانه تضمین‌کننده پایان اشغالگری و تشکیل دولت فلسطین در خاک ملی فلسطینیان به پایتختی قدس شرقی، منطقه روی ثبات و آرامش را نخواهد دید».

طبق گزارش شبکه الجزیره، «حموده صباغ» رئیس مجلس الشعب (پارلمان) سوریه نیز در این کنفرانس شرکت دارد و الطراونه نیز با اشاره به موضوع سوریه خواستار اقدام موثر برای دستیابی به راه‌حل سیاسی تضمین‌کننده وحدت و یکپارچگی ملت و سرزمین سوریه شد و بر ضرورت بازگشت این کشور به ایفای نقش خود به عنوان رکن اساسی ثبات منطقه تأکید کرد.

اکنون سوال این است که آیا دعوت رئیس پارلمان اردن از همتای سوری خود برای شرکت در کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی مقدمه‌ای برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است؟

عضویت سوریه در اتحادیه عربی در سال ۲۰۱۱ به دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها در این کشور، به حالت تعلیق درآمد.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب ۱۱ فوریه گذشته گفته بود که هنوز توافقی بین کشورهای عضو اتحادیه برای بازگشت سوریه به کرسی خود حاصل نشده است.

دو روز پیش نیز «سعیده قراش» سخنگوی ریاست‌جمهوری تونس تأکید کرد که موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در اجلاس اخیر عربی-اروپایی در شرم‌الشیخ بررسی شد و قرار است در اجلاس آتی اتحادیه عرب(۳۱ مارس) نیز بررسی شود.

وی اشاره کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به تصمیم همه اعضای این اتحادیه مربوط است و ارتباطی به تونس به عنوان میزبان اجلاس آتی ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: