صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۴:۳۵
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 25
کد خبر: ۶۰۴۴۰

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز جمعه 4 مهر

ارزش پالایشی یکم در پایان معاملات این هفته  4 مهر ماه  2.66 درصد افزایش داشت.

به گزارش راهبرد معاصر ارزش پالایشی یکم در پایان معاملات این هفته افزایش یافت. ارزش صندوئق پالایشی پالایشی یکم 2.66 درصد افزایش یافت و قیمت هر واحد صندوق به 13 هزار و 239 هزار تومان رسید.

 

وسپهر و پالایش یکم در چشم نمادهای فعال بورس

برای دومین صندوق ETF دولتی  پالایش یکم و سهام وسپهر ، هر خانواده حدود 25 تا 50 میلیون تومان هزینه کردند. مردم مجبور شدند برای تهیه پول مورد نیاز خود برخی از سهام خود را بفروشند که این خود باعث فشار بر سایر نمادهای بورس می شود.

 

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اگر ارزش کل سهام منتشر شده وسپهر و همچنین پالایش یکم را محاسبه کنیم ، مقدار قابل توجهی بدست می آید که نشان دهنده فشار وارد شده بر نمادهای معاملاتی فعال در بازار است. در واقع دود انتشار نامناسب آنها به چشم سایر شرکتهای فعال بورس اوراق بهادار رفت.

 

 

افزایش سرمایه سنگین شتران

فریدون ورشوساز، مدیر مالی و اقتصادی شرکت پالایش نفت تهران گفت: افزایش سرمایه شتران در مهرماه امسال از محل سود انباشته و دیگر اندوخته‌ها به میزان ۷۰ درصد انجام خواهد شد؛

 

با انجام این افزایش سرمایه‌ها، سرمایه شرکت از ۶۱ میلیارد ریال در سال ۹۳ به ۷۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ افزایش می‌یابد

 

نمادهای تاثیرگذار بورس

در مرحله پیش از گشایش بورس ، حجم صف خرید سهام بیشتر از حجم صف فروش است.

 

نمادهای تاثیرگذار

 

7 نماد موثر بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار امروز عبارتند از: فملی، فولاد، فارس،  شپنا، شتران، کگل و اخابر.

 

تعداد صف های خرید و فروش

 

در نیمه دوم بازار امروز از 640 نماد موجود ، 41 نماد در صف خرید و 336 نماد در صف فروش قرار گرفتند.

 

برترین عرضه و تقاضا

 

7 نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه دوم بازار امروز: پترول، وتجارت، ولپارس، کدما، تاپیکو، کدماح و وسخراج.

 

7 نماد با برترین عرضه در بورس در پایان بازار امروز: وملی، ثشاهد، خگستر، انرژی 3، شتران، وپارس و لپارس.

 

 

چند درصد دارا دوم فروش رفت؟

پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولتی عمده سال در قالب اولین واحدهای سرمایه گذاری پالایش یکم یا همان دارا دوم ، روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه پایان یافت ، پس از دو بار تمدید ، سهام باقیمانده دولت در 4 پالایشگاه از جمله نفت تهران ، نفت اصفهان ، نفت تبریز و نفت بندرعباس پذیره‌نویسی و 17.4 درصد از سهام مذکور فروخته شد.

 

 

 

فروش پالایشی یکم چه شد؟

 

دومین پذیره‌نویسی بزرگ سال در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم یا همان دارادوم روز یکشنبه (۳۰ شهریورماه) به پایان رسید. به این ترتیب پس از دو بار تمدید، باقیمانده سهام دولت در ۴ شرکت‌ پالایشگاهی اعم از نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس پذیره‌نویسی شد و ۴/ ۱۷ درصد از سهام مذکور به فروش رسید. به این ترتیب در صورت در نظر گرفتن سقف ۳میلیون تومانی برای هر کد ملی کمی بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این رویداد شرکت کردند.

 

پیگیری‌‌ها نشان می‌دهد سهام دولت در هر پالایشگاه ۱۵ درصد بوده و تاکنون حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صندوق پالایشی یکم صورت گرفته است. به این ترتیب متقاضیان دارای کد ملی و بدون محدودیت سنی از طریق کد بورسی (سامانه‌های آنلاین شرکت‌های کارگزاری‌) و سایر متقاضیان از طریق مراجعه به شعب ۱۵ بانک منتخب در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

 

 

صندوق ETF پالایشی یکم بر حسب قیمت پایانی روز ۴ شهریور ماه (مبنای تعیین نرخ سهام موجود در این صندوق)، ۷۲ هزار میلیارد تومان ارزش‌‌گذاری شد و با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده، ارزش کل واحدهای قابل واگذاری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. سقف خرید این صندوق ۵ میلیون تومان اعلام شد، اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف ۲ میلیون تومان از «دارا یکم» خریداری کرده بودند، فقط توانستند تا ۳ میلیون تومان از واحدهای صندوق پالایشی یکم را خرید کنند.

 

در این میان روز گذشته خبر رسید هیات وزیران با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله که متشکل از ۴ شرکت پالایشی است، موافقت کرد. تخفیفی که اکنون به ۳۰ درصد می‌رسد و دلیل آن جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران در پی ریزش‌های اخیر شاخص بورس است.

 

هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش رقم دقیقی از تعداد مشارکت‌کنندگان اعلام نشده است اما صندوق پالایشی یکم با احتساب تخفیف ۳۰ درصدی اکنون حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مورد استقبال آحاد جامعه قرار گرفته است، ۵/ ۴۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده آن نیاز به تعیین تکلیف جدید دارد.

 

صندوق دارا یکم که ۱۷ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، بیش از ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان آن مورد استقبال بیش از سه میلیون و ۴۸۱ هزار نفر قرار گرفت و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر آن‌ نیز همچنان در دست دولت و هیات واگذاری است. نخستین صندوق ETF دولتی متشکل از باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه‌های البرز و اتکایی امین بود. حال باید در انتظار تصمیم هیات واگذاری بود. فروش بلوکی،‌ تدریجی یا تشکیل صندوق ETF جدید در آینده می‌تواند از راه‌حل‌های این هیات در نظر گرفته شود.

 

 

با این حال پس از تخصیص سهام به صندوق متناسب با رقم فروش رفته مابقی یونیت‌‌ها به طور مجدد در اختیار دولت قرار می‌گیرد. در این زمینه زمان و رقم عرضه جدید در اختیار هیات واگذاری است. در خصوص میزان تخفیف هم دولت با توجه به شرایط بازار و میزان ارزندگی سهام می‌تواند تصمیم‌گیری کند.

 

فارغ از موارد فوق صندوق ETF پالایشی یکم، احتمالا از اواخر مهر به چرخه معاملات بورس وارد خواهد شد. سومین صندوق ETF که متشکل از صنایع فلزی و خودروسازی شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، صنایع مس، خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو است پس از این عرضه در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

 

میزان بازدهی دارا یکم و پالایشی یکم می‌تواند نقش موثری در میزان استقبال مردم از آخرین صندوق ETF دولتی در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم داشته باشد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دولت با توجه به ریزش‌های بی‌سابقه چند وقت اخیر باید تخفیف بیشتری برای سرمایه‌گذاران قائل می‌شد.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: