صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 02
کد خبر: ۶۱۰۷۵
«یادداشت اختصاصی» محسن پاک آیین، کارشناس مسائل بین الملل

«سازش»؛ دامی که برای بحرین و امارات پهن شد

برقراری رابطه میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی نه تنها از دشمنی تاریخی صهیونیست ها علیه اعراب نخواهد کاست، بلکه زمینه نابسامانی و نارضایتی داخلی را برای شیخ نشین های خلیج فارس در پی خواهد داشت.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ عادی سازی روابط کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین بیش از آنکه برای کشورهایی نظیر ایران خطر داشته باشد برای خود این کشور ها خطر دارد چون رژیم صهیونیستی دوست کشورهای اسلامی نبوده و این را در عمل و در طول دهه های اخیر ثابت کرده است. مساله علنی شدن عادی سازی روابط با کشورهای عربی بیشتر یک دام برای کشورهایی چون امارات و بحرین است. بحرین به دلایل مشکلات جدی داخلی، در اکثریت قرار داشتن شیعیان و نبود دموکراسی با مشکلات داخلی جدی روبرو است. در این میان، مساله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز نه تنها شیعیان این کشور را ناراضی کرده، بلکه سنی های معتدل بحرین را نگران می کند. برآورد فضای درونی بحرین نشان می دهد که حتی در داخل حاکمیت بحرین نیز افرادی هستند که از این مساله راضی نیستند. لذا بحران هویتی جدی در بحرین ایجاد شده و مشروعیت حاکمیت فعلی امیرنشین بحرین را زیر سوال می برد.


بحرین با افتادن در این تله خود را در معرض خطر داخلی جدی قرار داده است. امارات هم به همین شکل است. مردم امارات اگرچه جمعیت زیادی نیستند و بسیاری از کارگران غیر اماراتی در امارات کار می کنند اما مردم این کشور و مسلمانان و علمای دینی نگران این مساله هستند. علاوه بر این، این دو کشور و احیانا کشور سوم خود را در جهان اسلام و بین اعراب منزوی کرده اند و به تدریج آثار این تصمیم را خواهند دید. به نظر نمی رسد، عمر کاری نتانیاهو طولانی بوده و هر چه پیش برویم شاهد بی ثباتی جدی در رژیم صهیونیستی خواهیم بود. لذا کشورهای عربی این انتخاب را در بدترین شرایط انجام داده اند و امروز وضعیت ترامپ که بانی این کار بود معلوم نیست و نتانیاهو نیز در اسرائیل شرایط بی ثباتی دارد و این بی ثباتی مشروعیت خلفای حاکم در امارات و بحرین را نیز زیر سوال می برد. نکته حائز اهمیت آن که، ایران از چنین اتفاقی صدمه نمی بیند و خطری حس نخواهد کرد. این وضعیت، سیاست های ایران را در منطقه تثبیت می کند. ایران همواره به دنبال این بود که کشورهای منطقه، خود امنیت منطقه را تامین کنند و به کشورهای بیرونی از جمله رژیم بی ثبات اسرائیل وابسته نباشند، لذا اگر مشکل یا خطری وجود داشته باشد برای کشورهای پذیرنده توافق خواهد بود نه ایران.


روابط عادی سازی که اتفاق افتاده است به صراحت میتوان گفت به نفع رژیم صهیونیستی است چون این رژیم با مشکلات داخلی جدی روبرو است و در مهمترین این چالش ها کرونا بوده که نتوانسته این معضل را به خوبی مدیریت کند. از سویی دیگر، مساله فساد مالی نتانیاهو در داخل مطرح است و از طرفی بی ثباتی دولت ائتلافی و مشکلات جدی در رابطه با بودجه بندی کشور در اسرائیل مطرح است.


این اتفاق توسط ترامپ به راه افتاد و دو دولت عربی منطقه نیز به دلیل ضعف هایی که داشتند پذیرفتند ولی قطعا سودی در آینده نخواهند برد. این کار اندک امتیازی به نتانیاهو خواهد داد تا مدت بیشتری در قدرت بماند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: