صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 01
کد خبر: ۶۱۱۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

خبر خوش مجلس برای معلمان / تصویب طرح اصلاح قانون استخدام معلمان

مجلس امروز طرحی برای استخدام معلمان حق التدریس در سال 99 تصویب کرد و این خبر خوش مجلس برای معلمان بود.

به گزارش راهبرد معاصر استخدام معلمان حق التدریس همواره یکی از مهمترین دغدغه فرهنگیان بود. امروز در صحن علنی استخدام معلمان حق التدریس در سال ۹۹ توسط نمایندگان مجلس تصویب شد و استخدام معلمان خبر خوب مجلس برای فرهنگیان بود.

 

 

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش در مورد رد طرح یک فوریتی اصلاح ماده الحاقی مصوب ۱۳۹۷.۶.۱۳ به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۸.۷.۱۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی را بررسی کردند که بر اساس این طرح شرکت در آزمون داخلی برای استخدام در آموزش و پرورش حذف می‌شود.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۱ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر با کلیات این طرح موافقت کردند و بر طبق گفته‌های محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی جزییات این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.

 

 

محسن علیزاده نماینده سپیدان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: تصویب این طرح به معنی حذف آزمون استخدامی نیست، اینها کسانی هستند که ۱۴ – ۱۵ سال در دورترین روستاها درس داده‌اند حالا سن استخدام‌شان گذشته است و اگر به دادشان نرسیم از حق مسلم‌شان محروم می‌شوند.

 

مصطفی طاهری نماینده زنجان در موافقت با کلیات این طرح اظهار داشت: این افراد کسانی هستند که نتوانسته‌اند در آزمون حداقل‌ها را به دست بیاورند، حالا می‌گوییم باید آزمون حذف شود تا الان هم ۴۵ درصد معلمان خارج از دستور آقا جذب شده‌اند و این همه کار مجلس شورای اسلامی بوده که هر بار قانونی برای یک گروه تصویب کرده در حالی که این کار در سرنوشت دانش آموزان تاثیر خواهد گذاشت.

 

 

نادری: وزیر علوم زیربار مزایا به اساتید حق التدریس نمی‌رود

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره پیگیری مشکلات اساتید حق‌التدریس بیان کرد: این موضوع در جلسه کمیسیون با منصور غلامی، وزیر علوم بحث و بررسی شد و وزارت علوم معتقد است که حق‌التدریسی‌ها استاد محسوب نمی‌شوند و به ازای دریافت مبلغی به تدریس واحد‌های درسی می‌پردازند.

 

نادری با بیان اینکه حق‌الزحمه پرداختی به حق‌التدریسی‌ها بسیار کم است و باید حق تدریس بیشتر شود، عنوان کرد: متاسفانه وزارت علوم زیربار ارائه سایر مزایا به حق‌التدریسی‌ها نمی‌رود و وزیر علوم این امر را به صراحت اعلام کرد.

 

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: البته موضوع همچنان مفتوح است و ممکن است تصمیمات دیگری در کمیسیون اتخاذ شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط کمبود اساتید نسبت به جذب حق‌التدریسی‌ها اقدام نمی‌شود، ادامه داد: این نکته قابل بحث است، چون بعنوان مثال اگر تنها برای دو واحد درسی نیاز به حق‌التدریس باشد نمی‌توان برای آن دو واحد نیرو جذب کرد، اما اینکه کادر اعضای هیئت علمی باید از اعضای خبره تکمیل شود، بحث دیگری است.

 

نادری اظهار داشت: متاسفانه در جذب اعضای هیئت علمی دیده شده است که اخیرا و در سال پایانی دولت سیاسی‌کاری‌های زیادی انجام می‌شود نمونه‌اش در دانشگاه تربیت مدرس که حجم بالایی از اعلام نیاز برای جذب صورت گرفته و جذب‌هایی در دانشگاه تربیت مدرس انجام می‌شود که این افراد بعضا تاییدیه‌های حراستی را ندارند و صلاحیت‌های عمومی آن‌ها زیرسوال است لذا قطعا این موضوعات را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

 

 

شرط استخدام جدید معلمان  

شرط استخدام معلمان در آموزش و پرورش نیازمند مصوبه استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وزیر اموزش و پرورش همچنین گفته: نیروی انسانی آموزش ‌و پرورش نیاز به مصوبه محکمی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و در این صورت  دیگر به هیچ عنوان بحث استخدام در مجلس مطرح نخواهد شد.

 

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در پنجمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در محل دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با تأکید بر اینکه در زمینه نیروی انسانی آموزش ‌و پرورش نیاز به مصوبه محکمی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در موضوعاتی که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وارد می‌شود، مجلس ورود نکند و بالعکس.

 

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: به استناد رهنمودهای مقام معظم رهبری، اگر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را در خصوص استخدام نیروی انسانی در آموزش ‌و پرورش تصویب کند. دیگر به هیچ عنوان بحث استخدام در مجلس مطرح نخواهد شد.

 

 

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به طور خاص به مسئله نیروی انسانی اشاره ‌شده است، تصریح کرد: سند تحول بدون معلم متمایز، باکیفیت و باانگیزه دست‌یافتنی نخواهد بود و اگر آموزش‌ و پرورش نتواند مسئله نیروی انسانی را حل کند، بهتر است راجع به سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش سخن نگوید.

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیعه
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
بسیاری از دوستان به این معضل پرداخته بودن بنده هم وظیفه خودم میدونم بازتاب کنم مسﺋولین اموزش پرورش مجلسی ها انهایی که کوش شنوا دارن اکثر مدارس با کمبود نیروی خدماتی مواجهه است چرا تدبیر نمیکنید در این مورد بحث نمیکنید
ناشناس
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
حرف مفته
عمرا این بی سوادها را استخدام کنند