صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 03
کد خبر: ۶۱۴۶۶

یکه تازی بایدن در کارزار انتخاباتی آمریکا

از ماه‌ها پیش رئیس‌جمهوری آمریکا، رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را در ارتباط با شیوع کرونا به سخره گرفته، حال که دونالد ترامپ به بیماری کووید - ۱۹ مبتلا شده است، جو بایدن در مسیر سفرهای انتخاباتی یکه تازی می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر ترامپ از دیروز (جمعه) قرنطینه و قطار انتخاباتی اش از مسیر خارج شد، از اینرو بایدن دموکرات یک ماه مانده به روز انتخابات، عرصه انتخاباتی را در اختیار دارد.

خیلی زود است که پیش بینی کنیم ابتلای ترامپ به کرونا چه تاثیری بر رقابت بر سر احراز کرسی کاخ سفید خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا درست شامگاه سه شنبه بایدن را به خاطر رعایت موارد احتیاطی در ارتباط با کووید – ۱۹، دست می انداخت.

ترامپ ۷۴ ساله در مورد بایدن از این لفظ استفاده کرد و گفت: وی می تواند ۲۰۰ فوت دورتر از شما صحبت کند و با بزرگترین ماسکی که دیده ام، خود را نشان دهد.

در ماه های اولیه شیوع کرونا، بایدن ۷۷ ساله از منزل بیرون نمی آمد و ترامپ با خطاب قرار دادن به وی به عنوان «جو خواب آلود»، او را با اشاره به اینکه در زیرزمین خانه اش پنهان شده است، تحقیر می کرد.

اما روز جمعه، این ترامپ بود که محتاطانه رفتار کرد و پس از مثبت شدن آزمایش کرونا، در یک بیمارستان نظامی تحت مداوا قرار گرفت.

بایدن عمدتا در مورد دوری از حاضر شدن در جمعیت و زدن ماسک در میان مردم، بسیار دقیق بوده است.

اما وی سه شب قبل از تشخیص داده شدن کرونا در بدن ترامپ، در جریان مناظره انتخاباتی با رئیس جمهوری آمریکا بدون ماسک روی صحنه آمد.

از بایدن و همسرش بلافاصله روز جمعه تست کرونا گرفته شد. دقایقی پس از اعلام منفی بودن نتیجه آزمایش آنها، نامزد دموکرات ها به ایالت کلیدی میشیگان پرواز کرد.

در جریان دیدار بایدن با نمایندگان یک اتحادیه کارگری در شهر «گرند رپیدز» میشیگان، تعداد اندکی حضور داشتند و هیچ تعامل شخصی قابل مشاهده ای با رای دهندگان انجام نشد.

اما پیام این سفر واضح و آشکار بود: بایدن اجازه نمی دهد ابتلا ترامپ به کرونا، تاثیر بر مبارزات انتخاباتی اش داشته باشد.

رای دهندگان ایالت میشیگان در مقابل محل برگزاری جلسات بایدن صف کشیده بودند و یک نفر تابلوی کوچکی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود، «ماسک کار می کند.»

سخنرانی بایدن که با ماسک بر صورت انجام شد، بر مساله اقتصاد کشور تمرکز داشت، اما وی در جریان این سخنان به بمب خبری آن روز نیز اشاراتی کرد.

بایدن با کنایه به اصرار مکرر ترامپ مبنی بر از بین رفتن این ویروس گفت: این یک یادآوری مهم برای همه ماست که باید ویروس را جدی بگیریم و این ویروس قرار نیست خودبه خود از بین رود.

وی تاکید کرد: این مساله، اهمیت حزبی ندارد، بلکه باید یک موضوع مهم برای آمریکا باشد، زمانی که به عنوان یک ملت گردهم می آئیم.

نامزد دموکرات ها همچنین از مردم خواست ماسک بزنند، دستانشان را بشویند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

بایدن در عین حال از انتقاد مستقیم مخالف خود خودداری کرد و سخنانش را با آرزوهای گرم برای دشمن خود پایان داد.

وی گفت: خداوند از خانواده رئیس جمهوری و هر خانواده ای که با این ویروس دست به گریبان است، محافظت کند.

درحالی که ۳۱ روز به روز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی است، ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که کارزار وی یا به صورت مجازی برگزار و یا تا اطلاع ثانوی به زمان دیگری موکول می شود.

این در حالی است که ستاد انتخاباتی بایدن برنامه های جدید را اعلام کرده است. «جیل» همسر بایدن قرار است روز شنبه از مینه سوتا دیدن کند و سناتور برنی سندرز رقیب سابق بایدن نیز برای وی در نیوهمشایر تبلیغ می کند.

همچنین کامالا هریس معاون بایدن روز جمعه به نوادا رفت. آزمایش کرونای این زن ۵۵ ساله منفی اعلام و مشخص شد مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز به کرونا مبتلا نیست. قرار است هریس و پنس روز ۷ اکتبر (۱۶ مهر) مناظره کنند.

دومین مناظره ترامپ و بایدن برای روز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) در میامی برنامه ریزی شده، اما مشخص نیست که این مناظره برگزار می شود یا نه.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای انتخاب چهل و ششمین رئیس جمهوری این کشور ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شود.

 

ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: