صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۵۵
  • چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱
  • Wednesday 28 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 05
کد خبر: ۶۱۷۴۳
عباس سیلمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

بیانیه خوئینی ها نشان از حضور اصلاح طلبان در انتخابات 1400 دارد

عباس سلیمی نمین: به عقیده من، جناب خوئینی ها در نامه خود به رهبری از جریان های تندرو متاثر بودند و در مطلب اخیر ایشان متاثر لز جریان عاقل تر اصلاح طلب هستند و عقیده دارند ما باید در انتخابات شرکت کنیم و فعالیت سیاسی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم آراء مردم را از آن خود بسازیم. در سالهای اخیر آقایان با همین رویکرد توانستند مدیریت اجرایی کشور را به دست بگیرند. قطعا کسانی مثل آقای تاجزاده با جهت گیری متفاوت خودشان به جایی نمی رسند و خود را در سپهر سیاسی کشور محو می کنند.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد موسوی خوئینی اسمی که سالیان دراز است در سپهر سیاسی شنیده نشده است و عموماً نام او را با دو موضوع تسخیر لانه جاسوسی و یا روزنامه سلام به یاد می آورند. با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و با مشکلاتی که عموماً دولت منتخب اصلا‌ح طلبان در اثرگذاری روی آن کم اثر نبوده است؛ حضور یا عدم حضور انتخاباتی اصلاح طلبان نُقل بسیاری از محافل سیاسی شده است.

 

عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و تحلیلگر مسائل سیاسی  در گفت و گو را خبرنگار راهبرد معاصر براین باور است که اقدام موسوی خوئینی ها با توجه به این شرایط اقدام سنجیده و نشان از حضور انتخاباتی اصلاح طلبان داشته و مفیدتر از اقداماتی است که برخی از اصلاح طلبان از جمله حجاریان و تاجزاده  در این مدت انجام داده اند.

 

* آقای خوئینی ها سالیان سال در حاشیه بود ولی امسال شاهد دو حضور از ایشان بودیم یکبار نامه نگاری کردند و بار دوم بیانیه ای از طرف ایشان صادر شد. چرا ایشان قصد دارد به یکباره در عالم سیاست حضور پیدا کند؟

ایشان اخیرا یک بار به طور خاص نامه ایی خطاب به رهبری نوشته اند والا مرتب در فضای مجازی نسبت به موارد موضع می گیرند. ایشان مرتبا در کانال خود مطالبی را منتشر می کند و به این صورت نیست که ایشان فعال نبوده باشند و ارتباط ایشان با جامعه سیاسی پیرامون خود به این صورت برقرار بود. این بار ایشان در ارتباط با انتخابات و ضرورت مشارکت بحثی را مطرح کردند و این موضوع خوش آیند برخی از نیروهای تندرو اصلاح طلب نیست چون نیروهای تندرو اصلاح طلب بحث های متفاوتی مطرح می کردند و مساله انتخابات را همچون یک شوخی نشان می دادند و می گفتند یک نفر را انتخاب کنند و خودشان به قدرت برسانند ولی این متن منتشر شده از طرف آقای خوئینی ها و گفت و گوهایی که آقای کروبی داشتند و دیگر تحرکات نشان داد که در این جریان عزمی جدی برای شرکت و فعالیت در انتخابات وجود دارد و این بر عکس روش های تبلیغاتی افرادی نظیر آقای حجاریان و تاجزاده خواهد بود که می خواهند بگویند فرصتی برای مشارکت عادلانه در کشور وجود ندارد و انتخابات در حقیقت انتخابات واقعی نیست. این تعارض رویکردها کم تحملی ایجاد کرده و در حقیقت اینطور مطرح می شود که چرا موسوی خوئینی ها چنین حرف هایی می زند؟

 

به عقیده من، جناب خوئینی ها در نامه خود به رهبری از جریان های تندرو متاثر بودند و در مطلب اخیر ایشان متاثر لز جریان عاقل تر اصلاح طلب هستند و عقیده دارند ما باید در انتخابات شرکت کنیم و فعالیت سیاسی خود را تقویت کنیم تا بتوانیم آراء مردم را از آن خود بسازیم. در سالهای اخیر آقایان با همین رویکرد توانستند مدیریت اجرایی کشور را به دست بگیرند. قطعا کسانی مثل آقای تاجزاده با جهت گیری متفاوت خودشان به جایی نمی رسند و خود را در سپهر سیاسی کشور محو می کنند.

 

* آیا جریان تندرو اصلاح طلب بیانیه آقای خوئینی ها می پذیرد؟

خیر بر نمی تابد چون متناقض با ادعاهای این طیف است. شما زمانی به عنوان فعال انتخاباتی ظاهر می شوید و نامزد تعیین می کنید و فعال می شوید که بدانید آرا شما توسط نظام سیاسی ناظر بر انتخابات صیانت می شود. این جریان در حقیقت اعلام می کند که می تواند به این ساختار اتکا داشته باشد و این مطلب با رویکرد نیروهای تندرو اصلاح طلب مغایر و متفاوت است و خود نقض کننده حرف های تندروها است چون آنها اعلام می کنند نمی توان به این ساختار اتکا کرد و آرا صیانت نمی شوند.

 

* آیا آقای خوئینی ها از روی دلسوزی بیانیه داده است و یا بر اساس موقعیت سنجی رفتار می کند چون تکرار می کنم از طرف آقای خاتمی جواب نمی دهد و آقای هاشمی نیز حضور ندارند و ایشان احساس می کند که می تواند رهبری اصلاح طلبی نوین را بر عهده بگیرد؟

من نمی توانم انگیزه خوانی کنم آیا جهت گیری این بیانیه درست است؟ قطعا درست است چون ایشان می گویند مصالح کشور حکم می کند ما در ارتباط با انتخابات فعال باشیم و مشارکت گسترده ای داشته باشیم و این مساله از مصالح جامعه و مصالح حزبی و گروهی این جریانات صیانت می کند. وقتی احزاب و گروه ها فعال باشند و اندیشه های خود را ترویج  کنند حیات سیاسی آنها پر رونق تر خواهد بود و در عرصه سیاسی از جانب مردم دچار فراموشی نمی شوند. این طیف اگر حضور پیدا نکند در سپهر سیاسی محو می شود. انچه آقای خوئینی ها اعلام می کند همان چیزی است که از یک شخصیت سیاسی پخته انتظار می رود اینکه کاری نکنند تا در عرصه سیاست محو شوند.

 

این که یک جریان سیاسی از فرصت انتخابات استفاده کند و با مردم حرف بزند خود معقول است و موضوعیت دارد. وقتی حزب و گروه و دسته من صاحب یک اندیشه است کجا می تواند با مردم حرف بزند؟ یکی از مواقعی که مردم به خوبی حرف ها را می شنوند در آستانه انتخابات است. چون مردم وقت قابل توجهی را  اختصاص می دهند و روی این موضوع بحث می کنند از این رو آقای موسوی خوئینی ها حرف عاقلانه ای می زند و اعلام می کند ما می خواهیم از این موقعیت استفاده کنیم. آقای خاتمی نیز قبلا با عملکرد خود همین را نشان داد. وقتی در سال 88 آقای موسوی و کروبی ساختار سیاسی را غیر عادلانه دانستند و گفتند شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه نمی کنند آقای خاتمی فورا در انتخابات بعدی شرکت می کند یعنی آن حرف ها را قبول ندارد در این مساله آقای موسوی خوئینی ها تنها نیست و آقای خاتمی و دیگران نیز همین نظر را دارند. درست نیست از فرصت سخن گفتن با مردم محروم بمانیم. اگر یک گروه سیاسی با مردم ارتباط برقرار نکند فراموش می شود. یک سیاست مدار و یک حزب سیاسی که راه حل دارد و صاحب نظر است باید از آستانه انتخابات برای صحبت با مردم استفاده کند. آقای موسوی خوییینی ها مدت ها در کانال خود از این حرف ها می زد چرا مورد توجه واقع نمی شد؟! چون الان در آستانه انتخابات قرار داریم و حرف های سیاسی مورد توجه قرار می گیرد. در آستانه انتخابات نظرات جذب می شود.

 

* به نظر شما کدامیک از طیف ها در انتخابات پیش رو موفق تر خواهند بود؟

این بستگی به مردم دارد تا به نامزد چه طیفی رأی بدهند من فکر می کنم تعداد کاندیدا از هر دو طیف بسیار زیاد باشد البته عقل حکم می کند هر دو گروه برای اینکه مردم سرگردان نشوند ائتلاف کنند. ولی تا اینجا اینطور می بینیم که کاندید ها بسیار زیاد هستند. اما انتخاب مردم بستگی به کارنامه جریانزها و همچنین نوع کارکرد و نوع تبلیغ آنها در استانه انتخابات دارد یعنی چگونه خود را مطرح کنند تا نظر مردم به سمت آن ها جلب شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: