صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۴۹
  • پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 22 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 07
کد خبر: ۶۱۷۷
طرح استانی شدن انتخابات مجلس؛ تهدیدها و فرصت‌ها/2

طرح استانی شدن انتخابات سبب تقلیل ارتباط میان مردم و نمایندگان خواهد شد

محمد ابراهیم رضایی گفت: در شهرهای کوچک تر نمایندگان به شکل دقیق از مشکلات اساسی مردم و مطالبات آنها آگاه هستند. اگر بنا باشد انتخابات استانی شود، شاهد گستردگی حوزه های انتخابیه خوهیم بود که زمینه تقلیل ارتباط میان نمایندگان و مردم را پدید خواهد آورد

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ تحلیل و سخن پیرامون طرح استانی شدن انتخابات بسیار گسترده شده است و هرکسی از ظن خود به بررسی زوایای مختلف طرح مذکور می پردازد. در صورت تصویب طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود هراستان، به عنوان حوزه‌های انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند. طی مواد پنجگانه ارائه شده به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس باید منحصراً برای یکی از حوزه‌های انتخابیه فرعی استان ثبت‌نام کند در صورتی که هر یک از رأی‌دهندگان می‌توانند برای کلیه کرسی‌های استانی، نماینده انتخاب کنند.

 

محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گویی به تشریح دلایل مخالفت خود با طرح استانی شدن انتخابات مجلس پرداخت. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معقتدست استانی شدن انتخابات ارتباط جامعه و افکارعمومی را با نمایندگان ملت تقلیل خواهد داد.

 

وی  بهره گیری از منابع مالی و پررنگ شدن شاخصه های مادی را برای ورود به خانه ملت از دیگر معایب این طرح دانست و گفت: "باز شدن پای پول های کثیف و مشکوک به تبلیغات انتخاباتی موضوعی ست که با استانی شدن انتخابات احتمال شکل گیری آن افزایش جدی خواهد یافت."

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: "با تحقق استانی شدن انتخابات جریان ها و گروه های سیاسی قدرت را در دست خواهند گرفت و همین موضوع سبب می شود تا افراد برای ورود به لیست جریان ها خود را به این گروه ها وامدار کنند و همین عامل سبب می شود تا افرد از خدمت رسانی به مردم باز بمانند."

 

رضایی نارضایتی مردم شهرهای کوچک و روستاها را ازین طرح یادآور شد و افزود: "یکی از دلایل آمدن مردم پای صندوق های رای رفع مشکلات و گره های موجود در زندگی آن هاست و این مهم از طریق نمایندگانی که به شکل دقیق در جریان کم و کیف این مشکلات قرار دارند محقق خواهد شد. در شهرهای کوچک تر نمایندگان به شکل دقیق از مشکلات اساسی مردم و مطالبات آنها آگاه هستند. اگر بنا باشد انتخابات استانی شود، حوزه های انتخابیه محدود به شهرهای کوچک نخواهد شد و همین عامل و گستردگی حوزه های انتخابیه سبب می شود تا مردم ساکن در این مناطق از طرح استانی شدن انتخابات ناراضی باشند. همین وضعیت سبب می شود تا ارتباط بین مردم و نمایندگان تقلیل پیدا کند."

 

وی ابراز امیدواری کرد: "نمایندگان آنچه منطبق با صلاح مردم است را در دستور کار خود قرار دهند و به رضایت افکارعمومی بیاندیشند."

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: