صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 06
کد خبر: ۶۱۹۲۴

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز سه شنبه 15 مهر

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز سه شنبه 15 مهر مشخص شد و آنالیز قیمت هر سهم سهام دولتی در این خبر ارائه می شود.

راهبرد معاصر در بسته خبری امروز ارزش صندوق etf دارا یکم ، قیمت های هر سهم سهام دولتی و صندوق دارایکم را آنالیز کرده و بررسی های صورت گرفته را به مخاطبان ارائه می کند. در این خبر ارزش صندوق etf دارا یکم امروز سه شنبه 15 مهر را می خوانید.

 

 

ارزش دارا یکم سه شنبه 15 مهر

ارزش هر واحد از دارا‌یکم با رشد 7.45 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 22 هزار و 80 تومان معامله شد تا ارزش 200 واحد آن به 4 میلیون و 416 هزار تومان افزایش پیدا کند. همچنین قیمت ابطال هر واحد صندوق (NAV ابطال) بر پایه خالص ارزش دارایی‌های 25.804 تومان ثبت شد.

 

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با رشد 24 هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و 514 هزار واحد ایستاد.

 

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افرایشی 7.54 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 22 هزار و 80 تومان معامله شد تا ارزش 200 واحد از اولین ETF دولتی به 4 میلیون و 416 هزار تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارا یکم با 9.98 درصد افزایش  نسبت به روز معاملاتی قبل به 22 هزار و 600 تومان افزایش یافت.

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

کمترین افت بازدهی هفتگی مربوط به صندوق سپهر اندیشه نوین (صنوین) با ثبت ۱.۹درصد افت قیمت بود و NAV این صندوق سه درصد کاهش یافت. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق ارزش آفرین بیدار (ارزش) بود به طوری که NAV آن ۰.۳درصد ارتقا یافت.

 

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق بذر امید آفرین اختصاص داشت؛ صندوق «بذر» که قیمت آخر هفته قبل آن ۲.۹درصد بالاتر از NAV ابطال بود با افت ۸.۵درصدی قیمت مواجه شد و حباب ۲.۵- درصدی را از آن خود کرد.

 

صندوق شاخصی ۳۰ شرکت فیروزه (فیروزه) را در کنار صندوق بذر می‌توان ارزان‌ترین صندوق‌ها در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۲.۵ درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق آوای معیار )آوا) نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۹.۸ درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

 

 

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۳.۲درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۵.۱ درصد رشد قیمت داشت و یک درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

 

صندوق ETF پشتوانه طلای لوتوس بیشترین بازدهی (۶.۵درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. صندوق (طلا) که حباب ۱۲.۷درصدی داشت همچنان بیشترین انحراف قیمت را در بین صندوق‌های قابل معامله در اختیار دارد و طی هفته گذشته با ۱۴.۲درصد بیشترین فاصله را از NAV ابطال ثبت کرد.

 

آخرین وضعیت بازدهی صندوق پالایش یکم

هرچند پس از آن بازار باز هم روزهای سختی به خود دید، اما تا اواخر هفته‌ی گذشته، خرید این صندوق‌ها همچنان دارای حاشیه سود به نسبت قابل قبولی بود. اما با تداوم وضعیت کاهشی بازار، این صندوق جذابیت خود را از دست داد و دول برای بار دیگر مجبور شد این تخفیف ۲۰ درصدی را به ۳۰ درصد افزایش دهد.

 

 

در جدول بالا، میزان تخفیف واقعی هر سهم و صندوق با تخفیف‌‌های ۲۰درصدی و ۳۰درصدی ارائه شده است. طبق محاسبات انجام شده، چنانچه تخفیف ۲۰درصدی را مبنا قرار دهیم، تنها پالایش نفت بندرعباس (شبندر) قیمتی بالاتر از روز مبنای پذیره نویسی را دارد. سه نماد دیگر، پالایش نفت تهران (شتران) با افت ۲۰درصدی، پالایش نفت اصفهان با ۹درصد و پالایش نفت تبریز با ۸درصد طی این مدت مواجه شدند. به طور میانگین نیز پالایش یکم افت ارزش ۳ درصدی نسبت به قیمت پذیره نویسی را تجربه کرده است.

اما اگر تخفیف ۳۰درصدی جدید دولت را مبنای کار قرار دهیم، وضعیت قدری متفاوت خواهد بود. نماد شبندر با ۴۰درصد، شبریز با ۵درصد، شپنا با ۴درصد و شتران با ۸-درصد بازدهی به معاملات امروز خود نسبت به قیمت پذیره نویسی پایان دادند. به طور متوسط هم صندوق پالایش یکم با تخفیف ۳۰درصدی دولت، به بازدهی ۱۰درصدی رسیده است.

 

۸۰ درصد پالایشی یکم روی دست دولت ماند

داود رزاقی ، در مورد اینکه چه تعداد از مردم از صندوق پالایشی یکم، موسوم به دارا دوم استقبال کردند، گفت: بر اساس استخراج آمارهای اولیه، حدود چهارمیلیون نفر از واحدهای صندوق پالایش یکم استقبال و خریداری کردند که ارزش واحدهای خریداری شده، بیش از 13 هزار میلیارد تومان است که حدود 10 هزار میلیارد تومان از طریق کارگزاری‌های بورسی و 3 هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی توسط مردم خریداری شده است. البته آمار نهایی و قطعی پس از مغایرت گیری رسما اعلام خواهد شد.

 

 

مدیر صندوق پالایشی یکم در مورد اینکه چه میزان از واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم به فروش رسید، گفت: حجم صندوق پالایش یکم که مرکب از باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز است، به ارزش برآوردی 60 هزار میلیارد تومان بود که از طریق بورس و نیز شبکه بانکی به آحاد جامعه ارائه شد که در نهایت 13 هزار میلیارد تومان از این واحدها به فروش رسید. یعنی حدود بیش از 20 درصد از حجم صندوق توسط مردم خریداری شد.

 

وی در مورد تخفیف واحدهای پالایشی یکم گفت: تا کنون که به صورت رسمی به ما اعلام شده تخفیف 20 درصدی برای مردم در نظر گرفته شده است و تا سقف 5 میلیون تومان برای هر کد ملی در نظر گرفته شده است که البته کسانی که صندوق قبلی دارا یکم به مبلغ 2 میلیون تومان را خریداری کرده‌اند، در صندوق دارا دوم یا پالایشی یکم تا سقف 3 میلیون تومان می‌توانستند خریداری کنند.

رزاقی در مورد اینکه رئیس جمهور در هفته قبل اعلام کرده واحدهای صندوق پالایشی یکم برای مردم با 30 درصد تخفیف در نظر گرفته شود، گفت: من هم این را شنیده‌ام، اما هنوز مصوبه‌ای دریافت نکردیم و فعلاً به صورت رسمی همان 20درصد اولیه به عنوان تخفیف در نظر گرفته شده است، تا ابلاغ جدید دریافت شود.

 

 

مدیر صندوق پالایشی یکم همچنین در مورد اینکه چه زمانی واحدهای پالایشی یکم در پرتفو و ترکیب سهام دارندگان کد بورسی قرار می‌گیرد، گفت: حداقل یک ماه بعد از پایان مهلت پذیره‌نویسی که در 30 شهریورماه بود، واحدهای این صندوق در پرتفوی سرمایه‌گذاران قابل مشاهده و قابل معامله می‌شود.

 

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: