صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 11
کد خبر: ۶۲۰۱۵
غلامرضا ظریفیان، فعال اصلاح طلب در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

رقابت جدی در بین اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده دیده نمی شود

ظریفیان: انتخابات 1400، انتخابات سختی برای اردوگاه اصلاح طلبان است. انتخاباتی که با توجه به عملکرد دولت روحانی و شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، شانس چندانی برای اصلاح طلبان باقی نگذاشته است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ غلامرضا ظریفیان در گفتگو با راهبرد معاصر پیرامون وضعیت کنونی حاکم بر جبهه اصلاح طلبان و مواضع این گروه در قبال انتخابات پیش رو معتقد است: به نظر می رسد اینبار از نظر اصولگرایان میدانی جدی برای رقابت با اصلاح طلبان وجود ندارد و از طرف اصلاح طلبان رقیبی جدی نخواهند داشت و به نظر می رسد آنها هم در تعیین کاندیدا های خود دچار مشکل شوند.


غلامرضا ظریفیان درباره وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات1400 گفت: اصلاح طلبان در وضعیت شوکی هستند که الان با آن روبرو شده اند و شرایط کنونی به گونه ای شده، که آسیب های فراوانی به آنها زده است و از طرف دیگر طبیعتا با آسیب شناسی هایی که در رابطه با سیاست ورزی دارند این آسیب شناسی ها عمیق تر از گذشته شده است. اصلاح طلبی در مورد پرسش از سمت حامیان و نیروهای خود روبرو است که آیا سیاست ورزی به شکل گذشته ممکن است یا خیر؟ به این شکل مطلوب است یا خیر؟ اصلاح طلبان دارای چند حزب تاثیر گذار بر اصلاح طلبی نیستند و طیف گسترده ای هستند و به نظر می رسد با مشکلات سختی روبرو باشند، چرا که مشکلات معیشتی و فاصله طبقاتی در جامعه وجود دارد .


وی ادامه داد: به نظر می رسد رسیدن به یک جمع بندی پیرامون انتخابات بعید است. طبیعتا بخشی از کسانی که به جریان اصلاح طلبی منتسب هستند تصمیم دارند تا به هر شکل ممکنی در قدرت حضور داشته باشند، با این حال بخش عمده اصلاح طلبان در رابطه با اینکه چگونه در این عرصه حضور پیدا کند به اجماع نرسیده اند. اینکه مثل یکی دو دوره گذشته با نگاه ائتلافی وارد این عرصه شوند و آیا این نوع ورود آسیب زننده نخواهد بود، از سوی آنان مورد سوال است. طبیعتا بخش عمده ای از اصلاح طلب ها که همچنان در بحث و گفتگو هستند و مشخص نیست چه تصمیمی بگیرند و طبیعتا فضای کرونا این مساله را تشدید می کند. چون اجتماعاتی نیست که کنار هم بنشینند و تصمیم گیری کنند. از همین رو باید مساله را به یکی دو ماه دیگر موکول کرد.


ظریفیان ادامه داد: بخش اندکی از اصلاح طلب ها نیز تصمیم گرفته اند به هر شکلی حضور داشته باشند و بخش اندکی از اصلاح طلبان نیز در طراحی فعلی خود تصميم گرفته اند و می خواهند به جای حضور در بدنه قدرت در بدنه اجتماع فعالیت کنند.


او دررابطه با تحولات پیرامون انتخابات ها می گوید: در اکثر انتخابات، اصلاح طلبان به یک اجماع واحدی رسیده اند، ولی این اجماع در اصولگرایان با وقفه صورت می گرفت، بخصوص جبهه پایداری که معمولا ساز مخالف می زند. اصولگرا ها در رابطه با مشارکت در انتخابات ها، معمولا نسبت به‌ اصلاح طلبان در حداقل بوده اند و معمولا جمعیتی ثابت دارند. در چند دوره گذشته اصولگراها معمولابه انسجام نرسیدند چون این جریان نیز به طیف های مختلفی تقسیم شده و فقط پایداری ها نیستند و نوع نگاه موتلفه نیز با بدنه اصلی اصولگرایی بسیار متفاوت است. به نظر می رسد اینبار از نظر اصولگرایان میدانی جدی برای رقابت با اصلاح طلبان وجود ندارد و از طرف اصلاح طلبان رقیبی جدی نخواهند داشت و به نظر می رسد آنها بواسطه این مسئله، در تعیین کاندیدا های خود دچار مشکل شوند، چرا که نوع نگاه به کاندیدا ها در جریان اصولگرایی نیز با نوعی نگاه رنگین کمانی روبرو شده است.


وی ادامه داد: بخشی از اصولگرایان در مورد آقای قالیباف نگاه متفاوتی دارند و بخشی نیز در خصوص آقای رییسی تردیدهایی دارند و پایداریها نیز مسیر خود را دارد و موتلفه هم بر کاندید خود پافشاری خواهد کرد. به هر حال مسائل کشور دچار پیچیدگی هایی شده است و کسی که می آید باید برای رهایی از این وضعیت به مردم نوید بدهد. این پیچیدگی منجر به نوعی تکثر در گرایش ها به افراد شده است.


ظریفیان اذعان داشت: به هر حال سرنوشت انتخابات در همه جای دنیا در دو ماه آخر رقم می خورد و از الان با وضع موجود می توان گفت با سردی و رکود روبرو هستیم. البته من نمی خواهم بگوییم انتخابات ایران چندان به انتخابات آمریکا مربوط است ولی اگر فضا در آمریکا عوض شود و نوع رویکرد آنها نسبت به تحریم ها تغییر کند و گشودگی ایجاد شود، فضا گرم تر و جدی تر خواهد بود و آن وضعیت در چند ماه مانده به انتخابات ارزیابی می شود. امروز طبیعی است که فضا بسیار سرد است و مناسبات داخلی و نوع رویکرد احزاب و اتفاقاتی که در معیشت و فضای بین الملل رخ می دهد می تواند در حضور جدی مردم و بلعکس تاثیر گذار باشد. امروز برای قضاوت زود است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: