صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 14
کد خبر: ۶۲۸۱۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

دمیدن ترکیه بر آتش قره باغ

پس از آتش بسی که ماحصل تلاش های روسیه بود، متاسفانه به دلیل اقدامات یکسویه ترکیه این گفت و گو  ها به نتیجه مطلوب نرسید. آنکارا در منازعه قره باغ تبدیل به آتش بیار معرکه شده است. کشاندن نیروهای تروریست تکفیری از سوریه و لیبی  از سوی این کشور نشان از آن دارد که ترکیه درصدد باز کردن جایی برای خود در تحولات قفقاز جنوبی است.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر پیرامون مناقشه اخیر در قره باغ گفت: با نگاهی به تحولات منطقه این مساله کاملا روشن است که موضوع قره باغ یک موضوع دراز مدت و موضوعی است که تقریبا از سال 1993 به این سمت آغاز شده و ادامه یافته است تا به نقطه ای منتهی شده که   هر لحظه ممکن است اتفاقاتی از جمله حملاتی که این روزها شاهد آن هستیم را به سنگین ترین  شکل ممکن رقم بزند.

 

وی دراین باره خاطر نشان کرد:  نکته اساسی این است که این موضوع اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ به دلیل تصرف بخشی از اراضی قره باغ توسط ارمنستان به سهولت حل نمی شود و شورای امنیت سازمان ملل هم تا به حال سه قطعنامه دراین باره گذرانده و در ارتباط با این موضوع و بازگرداندن این سرزمین ها به صاحبان اصلی  تاکید کرده که متاسفانه تا به حال شاهد بازگرداندن قره باغ و پایان دادن به این منازعه نبوده ایم.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: کشورهایی که قرار بود مساله قره باغ را به جای مشخصی برسانند در سال های گذشته نتوانستند موضوع را خاتمه دهند یا به نقطه قابل قبولی برسانند یا نتوانستند یا نخواستند که موضوع قره باغ به نتیجه مثبتی برسد.

 

صدرالحسینی درخصوص برخی کشورها و رژیم های آشوبگر منطقه توضیح داد: در سال های اخیر دخالت رژیم متجاوز صهیونیستی با فروش  سلاح به دو کشور و تحریک دو کشور برای اقدامات نظامی قابل توجه است که درباره قره باغ این موضوع کاملا قابل تایید و عینی است. علی رغم اینکه سران رژیم صهیونیستی به دنبال کمرنگ نشان دادن نقش خود در موضوع قره باغ  هستند، حتی برخی از مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ما هیچ گونه دخالتی دراین موضوع نداریم، اما آنها با فرار رو به جلو به دنبال خالی کردن شانه خود از بار فجایایی که آفریده اند هستند.

 

وی دراین خصوص گفت: فروش اسلحه و تحریک دو طرف به اقدامات نظامی از جانب رژیم صیونیستی در موضوع قره باغ بر همه عیان است لذا صهیونیست ها نمی توانند خود را کنار بکشند و خود را بی تقصیر جلوه بدهند.

 

سید رضا صدرالحسینی در خصوص تبعات جنگ قره باغ گفت: از زمان آغاز درگیری بین دو کشور تا کنون نزدیک به 500 نفر کشته شدند. با آغاز فصل سرما بسیاری از مردم این مناطق آواره می شوند لذا روسیه به عنوان کشوری که عضو گروه میسنک است و کشور بزرگی در منطقه محسوب می شود بر آن شد تا  دو کشور ارمنستان و آذربایجان که اتفاقا از روسیه حرف شنویی دارند را در جلسه ای را برای مفاهمه و آتش بس تا شرایط بعدی گفت و گوها راضی کند که اینکار هم انجام شد.

 

صدرالحسینی در خصوص نقش ترکیه اینگونه بیان داشت: بعد از آتش بسی که ماحصل تلاش های روسیه بود، متاسفانه به دلیل اقدامات مزورانه ترکیه این گفت و گو به نتیجه مطلوب نرسید. ترکیه در منازعه قره باغ تبدیل به آتش بیار معرکه شده است، کشاندن نیروهای تروریست تکفیری از سوریه و لیبی  از سوی ترکیه از این رو صورت می گیرد که ترکیه برای خود در تحولات منطقه جایی باز کند.

 

سید رضا صدرالحسینی خاطر نشان کرد: با توجه به عدم دعوت ترکیه در نشست سه جانبه مشخص بود که ترکیه از آتش افزوزی های خود بین دو طرف دست نمی کشد و در زمان کوتاهی بعد از انجام توافق ایجاد شده حتما این توافق و آتش بس را به سوی شکسته شدن سوق می دهد. متاسفانه ترکیه در بالاترین مقامات سیاسی خود موضع یک طرفه ای به نفع اذربایجان اتخاذ کرده؛ به دلیل اختلافات سنتی که با ارمنستان دارد یک طرف منازعه را گرفت. در ارتباط با تجهیزات نظامی و تامین نیروی نظامی این کشور از طریق تروریست های تکفیری نقش منفی در منازعه قره باغ ایفا کرده است.

 

وی ادامه توضیح داد: به دلیل عدم دعوت از ترکیه برای حضور در نشست مصالحه بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان، این کشور به دنبال کشیدن خط بطلانی بر آتش بس است، بنحوی که موفق به این کار هم شد و دو کشور آذربایجان و ارمنستان باز به روی هم آتش گشودند.

 

سید رضا صدرالحسینی در پایان تاکید کرد: قطعا موضوع قره باغ موضوعی نیست که به این سرعت به اتمام برسد، استخوان لای زخمی ماندگار است که متاسفانه کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای با تکان دادن این استخوان خون  و چرک را در این زخم بیشتر می کنند. واقعیت این است که هر چه قدر منازعات نظامی در منطقه افزایش بیابد، رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از این موضوع می برد چرا که تسلیحات نظامی خود را می فروشد و به تامین امنیت خود در منطقه می رسد. هر چه قدر مناطق مختلف غرب آسیا در شرایط متشنج تری باشند افکار عمومی به جنایات و زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی توجه نمی کند، لذا موضوع فلسطین به موضوع دست دوم تبدیل می شود که این موضوع برای رژیم صهیونیستی بسیار حایز اهمیت است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
حسین
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
تا کنون هیچ مدرک و سند محکمه پسندی دال بر وجود نیروهای پیکارجوی سوری در قره باغ ارائه نشده است. به عنوان کارشناس باید وقتی حرفی را بیان می کنید با ادله و مستندات باشد وگرنه بحث های شما با صحبت های یک آدم عادی که در حوزه ژئوپلیتک یا علوم سیاسی تخصص آکادمیک ندارد چه تفاوتی دارد.....
منصور
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
ظاهرا از پیروزی های آذربایجان ناراحت هستید و با این سیاه نمایی ها میخواهید بر ناراحتی خود پوشش بگذارید ولی اب خنک و پماد سوختگی برای این روزها تولید شده لذا استفاده کنید و حالشو ببرید.
ناشناس
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
قره قزین دردی واریمیش?؟
هادی
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
اگر تکه ای از خاک ایران اشغال میشد آیا مذاکره و آتش بس را باز هم بهترین راه میدانستید؟
آ
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
این دروغ محضه. و نیروی تکفیری در کار نیست و شما بر این ادعا سند ندارید. اما ما سند داریم که دو کشور معلوم الحال به صورت آشکار در حال ارسال سلاح و ادوات سنگین جنگی و نیروهای مزدور تروریستی کردی ایزدی به ارمنستان هستند. و میخواهند این مناقشه را به سود ارمنستان پایان دهند. و تلاش ظاهری این دوکشور برای آتش بس فقط و فقط خریدن زمان و تجهیز کردن بیشتر ارمنستان است
ناشناس
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
متاسفام که اسم سید رو هم خراب می کنی
ناشناس
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
کاش‌‌امام‌زمان‌بیاید
شینجیموتو
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
ایران هم که ماششاللاه کم به ارمنستان صلاح و تجهیزات ارسال نمیکنه... راستی، رایگان میده یا بهشون میفروشه؟
بارات
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
باز ترکیه به هم زبان خودش کمک میکند ماهم به ونزیلا که نه مرز مشترک نه زبان مشترک ونه دین مشترک داریم کمک میکنیم
شقاقی
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
همش حرفهای تکراری و دو پهلو بدون مقایسه این جنگ که حفظ تمامیت ارضی است با جنگ تحمیلی که ما هم آتش بس را در طول ۸ سال قبول نکردیم.