صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 16
کد خبر: ۶۳۱۸۶
«یادداشت اختصاصی» علی حمزه پور، کارشناس مسائل منطقه

موفقیت جبهه مقاومت در جنگ نیابتی در سوریه و سناریوهای پیش‌رو

علیرغم شکست سناریوی جنگ نیابتی جهانی آمریکا در سوریه و عراق، این ظرفیت (وجود برخی هسته های تروریستی) هنوز برای ایجاد جنگ های نیابتی آتی فراهم میباشد و جهان اسلام لازم است برای جلوگیری از جنگ های آتی نیابتی در جهان اسلام به بهانه های اختلافات ارضی و اختلافات مذهبی از وقوع جنگ های خونین مجدد در جهت تضعیف جهان اسلام هشیار باشد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مطابق با اسناد اخیر اعلامی از سازمان ملل که توسط آقای رفعت السید احمد نویسنده مصری در کتابی به عنوان «سوریه در رویارویی با جنگ جهانی؛ حقایق و اسناد» منتشر شده است در جنگ سوریه تروریستهای داعشی از ۲۹ کشور به تعداد ۱۷۱ هزار و ۴۰۰ نفر، حاضر بوده و در مقابل جبهه مقاومت شکست خوردند. آنها از کشورهای عربستان(۲۴۵۰۰ نفر)، چچن(۲۱۰۰۰)، فلسطین اشغالی(۱۴۰۰۰)، عراق(۱۳۰۰۰)، لبنان(۱۱۰۰۰)، تونس(۱۰۵۰۰)، لیبی(۹۵۰۰)، ترکمنستان(۸۶۰۰)، مصر(۷۵۰۰)، ترکیه(۶۱۴۰)، پاکستان(۴۶۰۰)، اردن(۳۸۰۰)، افغانستان(۳۶۰۰)، یمن(۲۸۰۰)، ازبکستان(۲۷۰۰)، قزاقستان(۲۵۵۰)، مغرب(۲۱۰۰)، الجزایر(۱۹۵۰)، کویت(۱۹۰۰) و نیز ۳۰ هزار نفر از فرانسه، روسیه، انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، سوئد، فنلاند، دانمارک و نروژ، در این منطقه حضور داشته اند.

 

استکبار جهانی با طرح ریزی و مدیریت جنگ نیابتی در جهان اسلام با تمرکز بر عراق و سوریه، عناصر تکفیری را از آمریکا و اروپا(۳۰ هزار نفر) و نیز  آسیا و آفریقا(۱۴۱ هزار و ۴۰۰ نفر) سازماندهی نموده است. با توجه به اینکه از تعداد مذکور ۵۲۰۵۰ نفر به هلاکت واصل شدند، و تعدادی نیز دستگیر شده اند در نتیجه حدود ۱۱۹۳۵۰ نفر آنها زنده و مفقود هستند و عمدتا در شرق آسیا و آسیای مرکزی و قفقاز پراکنده شده اند.

 

لذا علیرغم شکست سناریوی جنگ نیابتی جهانی آمریکا در سوریه و عراق، این ظرفیت هنوز برای ایجاد جنگ های نیابتی آتی فراهم میباشد و جهان اسلام لازم است برای جلوگیری از جنگ های آتی نیابتی در جهان اسلام به بهانه های اختلافات ارضی(قره باغ و ...) و اختلافات مذهبی(شیعه و سنی) از وقوع جنگ های خونین مجدد در جهت تضعیف جهان اسلام هشیار بوده و با اتخاذ سیاست ها و راهبردهای سلبی و ایجابی مرتبط، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: