صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 21
کد خبر: ۶۳۸۰۱
کامران ندری، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

چرا نرخ ارز در بازار رو به کاهش گذاشت؟

آزاد سازی دلارهای بلوکه شده پس از سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به عراق را می توان از دلایل عمده کاهش نرخ ارز در این روزهای بازار دانست.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کامران ندری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص کاهش نرخ ارز و دلایل آن در روزهای اخیر گفت: به هر حال اگر آنچه آقای همتی رئیس بانک مرکزی در خصوص آزاد سازی دلارهای بلوکه شده اطلاع داده است، اگر موفق به بازگشت دلارهایمان از کشورهای دیگر شویم، طبیعتاً ممکن است شاهد گشایشی در کاهش نرخ ارز و به تبع آن در میان مدت روی کاهش نرخ تورم باشیم

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به گفته مسئولین فقط نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که باید سال های ۹۷ و ۹۸  به کشور باز می گشت هنوز به کشور برنگشته است. از سوی دیگر ارزهای حاصل از صادرات سال ۹۹ هم به علاوه سال های گذشته همچنان بازنگشته است، ضمن اینکه مقدار صادراتی که داشتیم را هم اگر به این میزان اضافه کنیم، به علاوه ذخایر ارزی که در کشورهای مختلف داریم اگر همه ی این منابع بازگردند این مساله چشم انداز مثبتی به لحاظ روانی در بازارها به وجود می آورد که به لحاظ روانی تاثیر می تواند تاثیر گذار باشد.

 

این استاد اقتصاد در ادامه کاهش نرخ ارز را مثال زد و تاکید کرد: همین بار روانی می تواند نرخ ارز را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، اما اینکه نرخ ارز چقدر کاهش می یابد بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی دارد چون در کوتاه مدت امکان اینکه قیمت پایین بیاید وجود دارد.

 

کامران ندری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام درخصوص اهمیت تلاش بانک مرکزی برای ثابت نگاه داشتن نرخ ارز گفت: اما اینکه در بلند مدت بانک مرکزی چقدر می تواند نرخ ارز را نگه دارد نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که برای بانک مرکزی مساله ثبات قیمت ارز باید در وهله اول مهم باشد تا خود کاهش نرخ ارز، در صورتی که ثبات به نرخ ارز برگردد مسلما وضعیت بازارها و فعالیت های تولیدی هم با ثبات بیشتری دنبال می شود.

 

این استاد اقتصاد در خصوص استفاده از منابع ارزی گفت: به هر حال آقای همتی نشان داده که در مصرف ارز سخت گیری بیشتری از سایر روسای بانک مرکزی انجام داده است لذا اگر منابع ارزی به دست ما برسد، قطعا بانک مرکزی ارزپاشی نمی کند و نسبت به برنامه ریزی برای حفظ منابع ارزی مصر است.

 

وی در این باره توضیح داد: در شرایط جنگ اقتصادی و ارزی این مساله بسیار مهم است که برای ارزهایی که در اختیار داریم یا منابع ارزی بلوکه شده ای که آزاد می شوند حتما باید به صورت بسیار محافظه‌کارانه و با احتیاط برنامه ریزی شود همانطور که در دو سال گذشته آقای همتی بر این نکته تاکید کرده که ارز  پاشی نمی کنند. بنابراین به هیچ وجه نباید منابع ارزی کشور  بی محابا خرج شود، چرا که نیاز شدیدی به منابع ارزی داریم و به هر دلیلی ممکن است قیمت ارز بالا برود بنابراین باید برای تامین نیازهای کشور ارز داشته باشیم.

 

ندری در خصوص انتخابات آمریکا و تاثیر پیروزی هر کدام از کاندیداها بر روند اقتصادی کشور گفت :  در صورتی که آقای ترامپ رای نیاورد و آقای جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شود، این انتخاب به صورت کوتاه مدت بر همه ی بازارها بخصوص بازار ارز تاثیر روانی کوتاه‌مدت به جا می گذارد. اما اثر عملی آن بعدا بسته به نوع سیاست‌های آقای بایدن دارد که هنوز نمی‌دانیم سیاست‌های وی در قبال برخورد با جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود.

 

ندری در خصوص منابع ارزی ایران نزد عراق هم اینگونه گفت: منابع ارزی ایران نزد عراق که رئیس بانک مرکزی از آزاد سازی آن سخن گفته مشخص نیست که چگونه آزاد می شود، به هر حال اگر وارد کشور شود ممکن است تا یک حدی تأثیرگذار باشد، هر چند عمدتا ممکن است عراق اسکناس ارز را به ما بدهد در  حالی که مشکل کنونی ما حواله ارزی است، بنابراین اگر هم این منابع از عراق به ایران بازگردد بعید می دانم که به یکباره روند فعلی را معکوس کند، ضمن اینکه در صورت رای آوردن آقای بایدن هم نمی توان از هم اکنون نرخ ارز را پیش بینی کرد.

 

نظر شما