صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - 2019 March 11
کد خبر: ۶۴۵۴
طرح استانی شدن انتخابات مجلس؛ تهدیدها و فرصت‌ها/3

استانی شدن انتخابات مجلس باعث کاهش مشارکت مردم می‌شود

حسین مقصودی عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس می گوید: طرح استانی شدن انتخابات به شکل جدی در تعارض با اصل مشارکت پرشور مردم در انتخابات است و زمینه ساز کاهش حضور مردم در پای صندوقهای رای انتخابات مجلس خواهد شد.

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ استانی شدن انتخابات از آن دسته از طرح هایی ست که سال های سال است در ادوار مختلف مجلس بر سر زبان ها بوده و در نهایت نیز به فرجام نرسیده است. اما این بار و در مجلس دهم اصرار برخی نمایندگان برای تصویب آن پشتوانه حمایتی دولت را نیز به دنبال داشته ازین رو در دستور کار جدی بهارتسان نشینان قرار دارد. موافقان و مخالفان این طرح ادله خود را مطرح می کنند و هر کس از ظن خود دلایل ارائه شده را برای تصویب یا عدم تصویب طرح مذکور کافی می داند، اما نکته خائز اهمیت اینکه برای مطرح کردن هر طرحی می بایست گزاره های مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با با آن را نیز  مورد مداقه قرار داد. حسین مقصودی عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس در گفت و گویی بر این نکته تاکید می کند و می گوید: «قطع به یقین طرح استانی شدن انتخابات دچار نقص های فراوانی ست و باید زیرساخت های آن مورد مطالعه جدی قرار گیرد.»

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای استانی شدن انتخابات فراهم نیست تاکید کرد:«یکی از مولفه های اصلی در برگزاری انتخابات حضور با شکوه مردم در این عرصه است که با امنیت ملی نیز نسبت مستقیم دارد. طرح استانی شدن انتخابات به شکل جدی در تعارض با این اصل قرار دارد، چراکه بستر را برای کاهش مشارکت مردم به دنبال خواهد داشت.»

 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: «در اصل تمرکززدایی می بایست نگاه ها از مراکز و مناطق توسعه یافته به سوی مناطق کمتر توسعه یافته هدایت شود. این مهم یکی از اصول اساسی در مسیر تحقق عدالت در جامعه است. این طرح نه تنها بار هزینه ای سنگینی تحمیل خواهد کرد، بلکه سبب گریز توجهات از مناطق ممتر برخوردار و شهرهای کوچکتر خواهد شد.»

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «ورود جوانان و نخبگان برای به دست گرفتن کرسی های تصمیم ساز باید مورد توجه جدی قرار گیرد، این درحالی است که طرح استانی شدن انتخابات مجلس در تضاد کامل با این نکته است و زمینه ساز محدودیت برای ورود چهره ای متخصص به خانه ملت خواهد شد.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: