صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 01
کد خبر: ۶۵۱۳۶

مکرون باید از بلژیک درس بگیرد و از مسلمانان جهان عذرخواهی کند

عبدالباری عطوان نوشت، مکرون باید از آموزش و پرورش کشور همسایه خود یعنی بلژیک درس بگیرد که یک معلم را به سبب نشان دادن کاریکاتور توهین آمیز شارلی ابدو به دانش آموزان، اخراج کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛  عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، با اشاره به صحبت هاي رئيس جمهور فرانسه در تلويزيون الجزيره، نوشت سخنان رئیس جمهور فرانسه نشان دهنده عقب نشینی او از موضع گيري اخیرش است، اما او باید صراحتا از مسلمانان عذرخواهی کند.

 

صحبت‌های مکرون نشان دهنده عقب نشینی او و تلاش برای پایین آمدن از موضعش است و از سوی دیگر نشان می‌دهد تحریم کالا‌های فرانسوی در اکثر کشور‌های اسلامی اقدامی پیروزمندانه بود. اما «عقب نشینی» کافی نیست و رئیس جمهور فرانسه باید صراحتا از حدود دو میلیارد مسلمان عذرخواهی کند، چرا که خسارت روحی زیادی به آن‌ها وارد کرد و این عذرخواهی بیشتر از اینکه به نفع اسلام و مسلمانان باشد، به نفع فرانسه است به خصوص اینکه این خسارت وارد شده و جراحت ناشی از آن عمیق است.


یک رهبر زیرک باید در نهایت مسئولیت پذیر رفتار کند، کلمات و مواضعش را بسنجد و از هر اقدام و صحبتی که ممکن است امنیت کشورش و ثبات آن را به خطر بیندازد دوری کند، اما متاسفانه مکرون به شیوه‌ای عمل کرد که بیشتر شبیه رفتار اراذل و اوباش، سرکردگان گروه‌های مافیایی و تحریک کنندگان جنگ‌های صلیبی است و مانند رئیس جمهور یک کشوری که انتظار می‌رود متمدن باشد و پیشینه‌ای روشنفکرانه دارد، رفتار نکرد. مکرون باید از آموزش و پرورش کشور همسایه خود یعنی بلژیک درس می‌گرفت که یک معلم را به سبب نشان دادن کاریکاتور توهین آمیز شارلی ابدو به دانش آموزان خود، اخراج کرد. یا از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا درس می‌گرفت که خیلی زود به صحبت‌های مکرون واکنش نشان داد و تاکید کرد «آزادی بیان بی حد و مرز نیست... ما به عنوان جامعه غربی باید محترمانه با دیگران رفتار کنیم و احساسات دیگران را جریحه دار نکنیم.»، اما مکرون، که طمع قدرت، او را کور کرده است، رفتاری سلطه طلبانه و استعمارگرانه داشت که برای خودش، اقتصاد کشورش و جایگاه بین المللی آن، ویرانگر خواهد بود.


عطوان در ادامه نوشته است: اگر خیر از دل شر بیرون می‌آید، بخش مثبت اظهارات تحریک آمیز مکرون این بود که ملت‌های جهان اسلام (حدود دو میلیارد مسلمان) را در جبهه دفاع از عقیده و پیامبر متحد کرد و در این اتحاد همه تقسیمات فرقه‌ای دروغین و تقسیم ملت‌ها به افراطی و میانه رو از بین رفت.


شاید موضع شرافتمندانه مردم کویت که از لحظه اول پرچم تحریم کالا‌های فرانسوی را بلند کرد و در این خصوص پیشتاز بود، پیامی روشن، نه فقط برای مکرون بلکه برای همه رهبران غرب بود که علیه عرب‌ها و مسلمانان توطئه می‌کنند و هدفشان بی ثبات و نا امن کردن کشور‌های عربی و مسلمان است. اقدام کویت به «توقف» تبادل تجاری بین دو کشور منجر شد. تبادلات تجاری فرانسه و کویت سالانه به ۲۱ میلیارد دلار می‌رسد و اگر دایره را گسترده‌تر کنیم شاید این ضرر به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد که فقط میزان سرمایه گذاری کشور‌های خلیج (فارس) در فرانسه است.


این ارقام را مطرح می‌کنیم، زیرا می‌دانیم آنچه کشور‌های سرمایه داری غربی را بیشتر نگران می‌کند و برایشان آزار دهنده به شمار می‌رود، ضرر‌هایی است که به جیب آن‌ها وارد می‌شود، زیرا این ضرر‌ها موثرتر و دردناک‌تر است و شاید به همین سبب مکرون روند عقب نشینی از صحبت‌های پیشین خود را آغاز کرد، تلاشی ناامیدانه برای مهار کردن بحران و کاستن از خسارت ها.


این نظریه را که می‌گوید دستگاه‌های اطلاعاتی غرب و شاید فرانسه، عامل عملیات کلیسای نوتردام نیس، را شستشوی مغزی دادند تا به این اقدام تروریستی دست بزند، بعید نمی‌دانیم؛ زیرا اکثر گروه‌های تروریستی که در بیشتر کشور‌های اسلامی و عربی پخش شده اند در آغوش دستگاه‌های اطلاعاتی غرب به دنیا آمده اند و ایمیل‌های هیلاری کلینتون، که به تازگی فاش شده است این واقعیت را تایید می‌کند.


عطوان در پایان نوشته است: مکرون اشتباه بزرگی در حق اسلام و مسلمانان مرتکب شد با نژادپرستی و کوته نظری سیاسی، شکاف بزرگی در روابط کشورش و جهان اسلام به وجود آورد و برای ترمیم این شکاف، سال‌ها زمان نیاز خواهد بود. مهمترین و اولین گام در این خصوص عذرخواهی صریح و بی پرده است، اما آیا مکرون خیلی زود این کار را انجام می‌دهد؟ خدا می‌داند./ صدا و سیما

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: