صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۱۷
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 02
کد خبر: ۶۵۲۶۷
آخرین اخبار از یارانه سوم

واکنش به مخالفت دولت با طرح تأمین کالای اساسی/ آخرین اخبار از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی

ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد مخالفت و سیاسی‌کاری‌های دولت با مصوبه «الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی» مجلس شورای اسلامی به «رسالت» گفت: بعد از صحبت علی ربیعی، سخنگوی دولت که انتقادات جدی به طرح مجلس داشت، بنده تأکید کردم که بهتر است سخنگوی محترم دولت نگاهی هم به شهرستان‌های کوچک و محرومانی که دسترسی به منابع مالی ندارند، داشته باشند چراکه باید به‌کل کشور یک نگاه متوازن داشته باشیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ وی افزود: این طرح مجلس نیز گزارشی از وضعیت فعلی افرادی است که به‌طور قطعی دسترسی به منابع ثروتی خاصی ندارند. مجلس در نظر دارد که این طرح را درراستای حمایت از قشر ضعیف و آسیب‌دیده از کرونا و گرانی‌های افسارگسیخته اجرایی کند.

 

اسماعیلی در تشریح منابع در نظر گرفته‌شده برای این طرح، ادامه داد: منابع مدنظر مجلس باید توسط دولت تأمین شود و امکان فراهم کردن آن نیز به‌واسطه همکاری و تعامل وجود داشت. یکی از پیشنهادات مجلس این بود که دولت از مجموع ردیف‌های بودجه این منبع را تأمین کند.


عضو کمیسیون اجتماعی اضافه کرد: پیشنهاد دیگر نیز این بود که از سپرده‌های کلانی که در بانک‌هاست مالیات اخذ شود یا این منبع را از حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه به دست آورد. با اجرایی کردن این پیشنهادات می‌توانستیم ۱۲۰ هزار تومان یارانه اقشار کم‌درآمد و ۶۰ هزار تومان ۴ دهک بعدی را تأمین کنیم. اما متأسفانه دولت تاکنون بنا بر دلایل خاص خود که معمولاً بنای تعامل جدی با مجلس نداشته با آن‌ها مخالفت کرده است.


او تصریح کرد: امیدوارهستیم دولتمردان به پیشنهادات جدید نمایندگان برای فراهم کردن منابع این طرح موافقت کنند و ما بتوانیم در سایه تعامل با دولت این طرح را که جزء نیازهای اولیه است اجرایی و برای تصویب به شورای نگهبان ارسال کنیم.


در صحبت‌های ربیعی نوعی لجبازی دیده می‌شد
اسماعیلی درواکنش به اینکه علت مخالفت دولت با این طرح چیست، عنوان کرد: معتقدم نوعی لجبازی در صحبت‌های سخنگوی دولت دیده می‌شود که از یک مقام مسئول بعید است با چنین ادبیاتی با مجلس که نمایندگان ملت هستند سخن بگوید.


این نماینده ابراز کرد: فرمایش مقام معظم رهبری این بود که ما با دولت در تعامل و دولت نیز با مجلس تعامل داشته باشد. اما عملکردی که دولت دارد این مسئله را زیر سؤال می‌برد. زیرا این طرح نمایندگان ملت است که با اکثریت قاطع تصویب کردند.


وی افزود: علی‌رغم این‌که رئیس‌جمهور و دولتمردان توجهی به کف جامعه ندارند، نمایندگان مجلس با مردم و واقعیت‌های جامعه روبه رو هستند. بنابراین طبق خواسته مردم کوچه و بازار یک طرح معیشتی را پیشنهاد دادند و این طرح مصوب اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شد که پاسخی کوچک به خواسته مردم بود. رئیس‌جمهور نیز باید توجه کند که منتخب مردم بوده و باید پشتیبان نمایندگان آن‌ها باشد.


عضو کمیسیون اجتماعی اظهار کرد که متأسفانه با نگاهی که رئیس‌جمهور به مجلس دارد نمی‌توان کارها را با دولت پیش برد. او حتی با نیامدنش این دیدگاه را تقویت می‌کند که بنای تعامل سازنده با مجلس ندارد.


او ضمن اشاره به موافقت نمایندگان مجلس با الحاق ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد اضافه شدن ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح تأمین کالاهای اساسی جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و تأمین مسکن محرومان موافقت کردند و این مصوبه یک الحاق به مصوبه قبلی بود.


اسماعیلی تأکید کرد: نمایندگان مجلس و کمیسیون اجتماعی تعامل بسیار سازنده‌ای برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی داشته‌اند و نتایج خوبی هم گرفته‌ایم. بنابراین انتظار داریم این همکاری ادامه‌دار باشد. تعادل دولت با مجلس درواقع تعامل با مردم است. اما اگر بخواهم خوش‌بینانه بگویم متأسفانه درمورد این طرح شاهد کج‌سلیقگی هستیم./ فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: