صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۲۸
  • سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
  • Tuesday 30 August 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 02
کد خبر: ۶۵۳۴۱

پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا

انتخابات آمریکا بر سرنوشت کشور تاثیر بسزایی دارد. کارشناسان اقتصادی قیمت طلا و دلار و شاخص بورس را در گرو انتخابات 2020 آمریکا میبینند. در این میان اما برخی به دنبال پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا هستند.

به گزارش راهبرد معاصر قیمت دلار در کانال 30 هزارتومان قرار گرفت و با نزدیک شدن به آخرین لحظات انتخابات آمریکا بازار روند گیج کننده ای را طی میکند.انتخابات آمریکا بر سرنوشت کشور تاثیر بسزایی دارد. کارشناسان اقتصادی قیمت طلا و دلار و شاخص بورس را در گرو انتخابات 2020 آمریکا میبینند. در این میان اما برخی به دنبال پیش بینی قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا هستند.

 

 

این هفته با کاهش قیمت ارز آغاز شد. تا جایی که روز شنبه قیمت تا کانال ۲۶ هزار تومانی هم عقب رفته بود. اما در دومین روز هفته ورق برگشت و اسکناس آمریکایی با ۷۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

 

البته این نوسان‌ها در روزهای پیش از انتخابات دور از انتظار نبود چرا که بازار ارز مدت‌هاست تحت تاثیر اخبار سیاسی آمریکاست. یک روز بایدن در نظر‌سنجی‌ها جلو می‌افتد و مردم از ترس ارزانی پس از پیروزی او، ارزشان را می‌فروشند، روز دیگر شانس بیشتری را برای ترامپ می‌بینند و به امید سود بیشتر برای خرید دلار صف می‌کشند.

 

 

از میانه هفته گذشته تا پایان روز شنبه نظرسنجی‌ها جو بایدن را پیروز احتمالی انتخابات نشان می‌داد اما در دو روز اخیر افزایش شانس ترامپ در برخی ایالت‌های کلیدی و صحبت‌های تلویحی او مبنی بر کمک گرفتن از دادگاه برای پیروزی در انتخابات تا حدی انتظارات معامله‌گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا را تغییر داده است.

 

آن طور که فعالان بازار می‌گویند همین موضوع موجب شده که فروشنده‌ها در بازار کم و متقابلا بر تعداد خریداران افزوده شود.

 

آن طور که صرافان می‌گویند امروز افزایش تعداد خریداران در شرایطی ایجاد شده که بازار تماما تحت تاثیر فضای سیاسی و متزلزل انتخابات است و از هر زمان دیگری پرریسک‌تر به نظر می‌رسد.

 

 

بررسی میدانی تجارت‌نیوز از تعدادی از صرافی‌ها حاکی از آن است که صرافان سعی دارند ریسک خرید ارز در شرایط فعلی را به خریداران گوشزد کنند اما پاسخشان به این سوال که چه آینده‌ای در انتظار بازار ارز است، فقط یک جمله است:« بازار ارز هیچ وقت قابل پیش‎بینی نبوده و نیست چه برسد به الان که بعد از انتخابات هر لحظه ممکن است با یک اتفاق همه چیز در بازار تغییر کند»

 

علاوه بر این، گفتگوی تلفنی با تعدادی از دلالان نیز خبر می‌دهد که در حال حاضر معامله‌گران در بازار دو دسته‌اند؛ دسته‌ اول کسانی هستند که باور دارند احتمالا ترامپ انتخاب شده و با سختگیری‌های همیشگی‌اش موجب افزایش قیمت دلار می‌شود، دسته هم کسانی‌اند که می‌گویند با انتخاب بایدن دلار حداقل چند ماهی حسابی ارزان می‌شود.


تبعات احتمالی واردات با ارز متقاضی

علاوه بر تاثیر انتخابات آمریکا گروهی از کارشناسان نیز نسبت به سیاست جدید بانک‌مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز ابراز نگرانی کردند. بسته جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان آماده شده که احتمالا اجازه واردات با ارز اشخاص هم جزئی از آن است.

مجید رضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین در صفحه توییتر خود در این باره نوشته:

 

 

« زور قانون شکنان به قدرت همتی چربید و دستور واردات با ارز متقاضی صادر شد، ار کسی ارزی خارج از کشور داشته به کالا و در نهایت به ریال تبدیل نمی‌کند. حتما این تصمیم تقاضای ارز را در بازار بسیار بالا می‌برد و در شرایطی که امکان عرضه وجود ندارد بار دیگر به قیمت فقط عمومی عده‌ای چاق می‌شوند.

 

امیدوارم افزایش قیمت امروز ارز نتیجه سیاست آزاد کردن واردات در مقابل واردات با ارز متقاضی نباشد، سیاستی که بر اثر فشار لابی‌ها بر بانک‌مرکزی اتخاذ شده است…»

 

البه حریری تنها کارشناسی نبود که به این سیاست واکنش نشان داد و در این باره هشدار داد. تعداد دیگری از کارشناسان نیز این سیاست را ناشی از فشار مجلس و دولت بر بانک مرکزی خواندند. به باور آنان منظور از این سیاست عملا این است که وارد کننده از بازار آزاد ارز بخرد که نتیجه‌ای جز افزایش تقاضا و در نهایت افزایش نرخ ارز نخواهدداشت.

 

 

آن‌ها معتقدند تجربه صادرات در مقابل واردات تسهیل لازم را ایجاد مى‌کرد و دلیلی برای این همه تاکید بر ارز اشخاص آن هم به قول کارشناسان بدون در و پیکر وجود نداشت.

 

پیش‌بینی قیمت دلار در هفته انتخابات آمریکا

آن طور که روند بازار و عملکرد معامله‌گران نشان می‌دهد تاثیرگذارترین عامل در بازار ارز ایران در هفته‌های جاری، احتمالا نتیجه انتخابات آمریکاست؛ عاملی که هفته‌هاست می‌توان ردپایش را در برخی از نوسانات ارزی پیدا کرد.

 

حالا فقط سه روز تا انتخابات مانده و به نظر می‌رسد در واپسین روزها ریسک معاملات برای فعالان بیشتر شده است. در کنار این، صدور اجازه تهاتر ارزی برای صادرات و واردات، تحریم چهره‌های مربوط به صنعت نفت کشور، دستگیری گروهی از دلالان فضای مجازی، پچپچه‌هایی درباره واکسن کرونا و ارزهای بلوکه‌شده‌، عواملی هستند که پتانسیل تاثیری گذاری در نرخ‌ها را دارند.

 

 

هفته‌ پرنوسان ارزی

هفته جاری اگرچه با کاهشی چشم‌گیر آغاز شد اما روند کاهشی دوام نیافت و در میانه هفته نرخ ارز مجددا افزایشی شد. در نهایت هفته پر نوسان بازار ارز در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان پایان یافت.

 

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز درباره نوسانات هفته گذشته می‌گوید: مهم‌ترین اتفاق هفته جاری این بود که قیمت‌ها به هم نزدیک شد. نرخ نیمایی افزایش یافت و به نرخ صرافی ملی و بازار آزاد نزدیک شد. به نظر من این فرصت خوبی است تا بانک مرکزی سیاست تک‌نرخی کردن را اجرا کند تا بتواند سیاست‌های دیگرش را به خوبی پیش ببرد.

 

این کارشناس درباره تاثیر تحریم چهره‌های مربوط به صنعت نفت کشور نیز معتقد است تحریم چهره‌های نفتی تاثیری در نرخ‌ها نداشته و ندارد، چرا که اصطلاحا در بحث تحریم‌ها آب از سر ما گذشته است.

 

 

بازار ارز در کشاکش انتخابات

اشرفی درباره وضعیت احتمالی بازار در هفته پیش رو می‌گوید: احتمالا از شنبه تا چهارشنبه شرایط مانند هفته‌ای که گذشت خواهد بود. در هفته‌ای که گذشت دستگیری برخی فعالان معاملات فردایی توانست کمی در کاهش قیمت‌ها موثر واقع شود، اگر پلیس فتا این اقدام را ادامه دهد و جلوی معاملات فردایی گرفته شود شرایط ممکن است بهتر هم شود.

 

او ادامه می‌دهد: به هر صورت اگر در سه روز شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه همچنان نظرسنجی‌ها بایدن را جلوتر نشان دهد روال هفته گذشته ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است قیمت دلار مقداری جزئی کاهش پیدا کند تا به نرخ نیما نزدیک‌تر شود. روز چهارشنبه صبح به وقت ایران مشخص می‌شود چه اتفاقی در انتخابات افتاده است.

 

به اعتقاد این کارشناس اگر بایدن انتخاب شود جو روانی ایجاد شده می‌تواند کاری کند که به سرعت قیمت‌ها پایین‌تر آید. البته به باور او این کاهش موقت خواهد بود و در شرایط فعلی کشور نهایتا بعد از یک ماه ممکن است همه چیز به حالت اول بازگردد.

 

 

اشرفی توضیح می‌دهد: در حال حاضر FATF از دستور کار خارج شده و اگر قرار باشد مشکلات نقل و انتقالات پول را همچنان داشته باشیم حتی با روش تهاتری که اکنون برای واردات و صادرات پیش گرفتند، جلوی سقوط ارزش پول ملی در ماه‌های آینده گرفته نمی‌شود.

 

آن طور که او می‌گوید اگر ورق برگردد و ترامپ بار دیگر رئیس جمهور شود انتظار این است که انتهای هفته بازار ارز واکنش نشان دهد و قیمت‌ها احتمالا صعودی شود.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: