صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 10
کد خبر: ۶۶۲۸۳
محمد کهندل، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

عدم بهبود پایدارِ مشکلات معیشتی از رهگذر مذاکره

کهندل: هیجانات روانی ناشی از رفتن یا آمدن فرد دیگری در سمت ریاست جمهوری آمریکا به هیچ وجه کمکی به حل مشکلات اقتصادی کشور، تولید و رفع تحریم ها نمی کند، لذا نباید پیامی به غیر از پیام واقعی را به جامعه مخابره کنیم.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد کهندل در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص القاء ایجاد تغییرات در فضای اقتصادی ایران با روی کار آمدن منتخب حزب دموکرات در آمریکا گفت: کاهش نرخ ارز بلافاصله در آستانه اعلام نام برنده رقابت ریاست جمهوری آمریکا هشداری بود که گویا احساس می شود برخی به دنبال القاء این موضوع به جامعه هستند که با امیدواری به مذاکره یا انجام مذاکرات دیگری با دموکرات ها فضای اقتصادی کشور تغییر می کند، در حالی که به واقع چنین موضوعی صحت ندارد و کاهش نرخ ارز بیشتر ناشی از هیجانات روانی زودگذری است که اصولا در فضاهایی از این دست ایجاد می شود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد که اگر دولت مردان ما یک بار دیگر با آمریکایی ها مذاکره کنند، مشکلات اقتصادی ما حل می‌شود. کاهش نرخ ارز یا افزایش آن یا کاهش و افزایش نرخ ارز در وقایع سیاسی در زمره موضوعات روانی است که مدت زمان محدودی بازارها و قیمت ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

استاد اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه نباید اقتصاد وابسته به مسائل سیاسی شود گفت: هیجانات روانی ناشی از رفتن یا آمدن فرد دیگری در سمت ریاست جمهوری آمریکا به هیچ وجه کمکی به حل مشکلات اقتصادی کشور، جهش تولید و رفع تحریم ها  نمی کند، لذا نباید پیامی به غیر از پیام واقعی را به جامعه مخابره کنیم.

 

استاد اقتصاد در این باره تصریح نمود: کاهش روانی نرخ دلار به معنای برداشته شدن یا کاهش اثرات تحریمی نیست، چرا که تحریم ابزار فشار و تهدید دشمن بر ملت ایران است، بنابراین باید به این موضوع واقع بینانه بنگریم که با آمدن جوبایدن، تحریم از اقتصاد کشور برداشته نشده، دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد نگشته و دلارهای نفتی ایران به اقتصاد کشور تزریق نشده است، لذا گره زدن کاهش قیمت های ناشی از مسائل روانی به مذاکره با آمریکا سندیت ندارد و بین ایت دو موضوع کمترین ارتباطی دیده نمی شود.

 

محمد کهندل اقتصاددان در پایان بیان داشت: متاسفانه مسائل روانی و شوک های سیاسی در برهه های مختلف بر اقتصاد ما تاثیر گذاشته و ممکن است برخی به دنبال بهره برداری های سیاسی به نفع حزب و جناح خود از چنین موضوعاتی باشند، لذا کاهش روانی نرخ ارز یا طلا را به هیچ وجه نباید به موضوع مذاکره گره زد چرا که هدف آمریکا دشمنی با جمهوري اسلامي ايران و ملت مسلمانی است که در راه اهداف و آرمان های خود ثابت قدم ایستاده اند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: