صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 November 11
کد خبر: ۶۶۳۹۸

سخنان سفیر امارات در واشنگتن درباره تقابل آمریکا با ایران

سفیر امارات عربی متحده در آمریکا طی مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی، درباره مسائل مختلفی از جمله توافق سازش با تل‌آویو،‌ فروش جنگنده‌های آمریکایی به امارات و همچنین تقابل آمریکا با ایران صحبت کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «یوسف العتیبه» سفیر امارات عربی متحده در آمریکا می‌گوید گفت‌وگوهای بین ابوظبی و واشنگتن برای فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به این کشور، بعد از امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی آغاز شد.

 

العتیبه بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: «این گفت‌وگوها بعد از توافق‌های ابراهیم آغاز شد. و ضمناََ ما شش سال بود که برای خرید اف-۳۵ تلاش می‌کردیم. پس این از مدت‌ها قبل شروع شده بود اما هرگز پیشرفتی حاصل نشد».

 

وی در این مصاحبه که شب گذشته پیش از اعلام موافقت آمریکا با فروش اف-۳۵ به امارات ضبط شده بود، توضیح داد: «[ولی] ما احساس کردیم که توافق‌های ابراهیم فرصتی را برای حاصل شدن این مهم فراهم کرده است. من احساس کردم که مطمئنیم دولت آمریکا به ما کمک می‌کند به نقطه دلخواه برسیم».

 

شامگاه سه‌شنبه بود که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید رسماً با فروش جنگنده‌های اف ۳۵ و پهپادهای ام کیو به امارات به ارزش بیش از ۲۶ میلیارد دلار موافقت کرده است.

 

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» سفیر امارات در واشنگتن ادامه داد: «کاری که دولت آمریکا با اسرائیلی‌ها انجام می‌دهد مربوط به خودشان است، اما من احساس کردم که بخش اعظم این موضوع (خرید اف-۳۵) می‌تواند پیش برود، نه فقط در دولت بلکه در کنگره، البته تا زمانی که مسئله [برتری نظامی] اسرائیل را در نظر بگیرد».

 

بر این اساس، العتیبه همچنین افزود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم بعد از مباحثاتی با مقام‌های آمریکایی درخصوص لزوم حفظ برتری نظامی تل‌آویو در منطقه غرب آسیا، با فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به امارات موافقت کردند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع ایران پرداخته و گفت به حصول توافق با ایران باور دارد، «اما باید درباره تمام مشکلات صحبت کنیم، نه فقط یکی از آنها. نباید فقط مسئله هسته‌ای را گرفت و بقیه مشکلات دیگر را که همین امروز باید حل شوند،‌فراموش کنیم».

 

این مقام اماراتی درباره دولت احتمالی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز اظهار داشت: «به نظرم آنها برای مذاکره، در موقعیت بهتری هستند. پس اکنون شما دولت جدیدی دارید، اما اهرم‌های فشار زیادی نیز بر ایران دارید، چه از طریق تحریم‌ها، چه کووید۱۹، چه قیمت نازل نفت... و کلا هر چیز دیگری. چرا ما از این اهرم‌ها برای کسب توافق بهتر استفاده نکنیم؟»

 

به نوشته تایمزاسرائیل، العتیبه با امتناع از پاسخ به این سوال که کدام کشور عربی به زودی توافق سازش با رژیم صهیونیستی را امضا می‌کند، فقط گفت: «نمی‌دانم کدام از آنها آماده هستند یا چه زمانی آماده می‌شوند. ولی می‌توانم به شما بگویم کاری که ما کردیم تابوشکنی بود و دیگر غیرممکن نیست».

 

وی ضمن اشاره به سازش بحرین و سودان با رژیم صهیونیستی بعد از توافق امارات با این رژیم نیز افزود: «این یک گمراهی و انحراف نیست... بلکه یک گرایش و تمایل است».

 

این در حالی است که کارشناسان اسرائیلی در امور غرب آسیا معتقدند دولت احتمالی بایدن برای جلوگیری از دلسرد کردن مقامات ایرانی و آغاز گفت‌وگوهایی با این کشور جهت محدودسازی برنامه هسته‌ای این کشور، احتمالا قرار داد فروش تسلیحات پیشرفته به امارات را متوقف کند./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: