صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۲۷
  • چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱
  • Wednesday 26 October 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 21
کد خبر: ۶۷۶۱۱
بیژن نوباوه، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راهبرد معاصر تصریح کرد:

اروپایی ها صلاحیت بررسی مسئله هسته ای ایران را ندارند

بیانیه تروئیکای اروپا درنشست شورای حکام مبنی بر تهی کردن برجام از سوی ایران با اقدامات متعددی که در نقض جدی تعهدات هسته ای صورت داده؛ موضوعی نیست که اروپا صلاحیت پرداختن به آن را داشته باشد، چرا که آژانس بین المللی اتمی بارها و بارها با حضور رسمی و غیر رسمی این موضوع را تایید کرده که ایران رفتار غیر قابل قبولی مرتکب نشده است.

 

بیژن نوباوه نماینده مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاست بین الملل در خصوص تازه ترین بیانیه کشورهای اروپایی عضو برجام در خصوص رفتارهای هسته ای ایران در گفت و گو با راهبرد معاصر گفت: بیانیه تروئیکای اروپا درنشست شورای حکام مبنی بر تهی کردن برجام از سوی ایران با اقدامات متعددی که در نقض جدی تعهدات هسته ای صورت داده؛ موضوعی نیست که اروپا صلاحیت پرداختن به آن را داشته باشد، چرا که آژانس بین المللی اتمی بارها و بارها با حضور رسمی و غیر رسمی این موضوع را تایید کرده که ایران رفتار غیر قابل قبولی مرتکب نشده است.


وی دراین باره خاطر نشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها و بارها در بیانیه های دقیق و بسیار رسمی به این موارد اشاره کرده که ایران مرتکب هیچ تخلفی در رعایت مفاد برجام و پروتکل های مورد توافق با آژانس نشده است لذا فرافکنی اروپا برای ایجاد تنش روانی و اجماع علیه ایران به هیچ وجه درست نیست چرا که آنها صلاحیت عنوان کردن چنین ادعایی را ندارند، بنابراین هر چه درباره فعالیت های هسته ای ایران می گویند فقط یک ادعای بی پایه و اساس و بی منطق است که درعرصه نظام بین الملل قابل رد شدن است.


نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد اروپا در قبال توافق برجام گفت: اروپایی ها خود ناقضان برجام به شمار می روند، چرا که آنها به هیچ کدام از تعهدات خود درقبال برجام عمل نکردند لذا حق اینکه بخواهند در چارچوب برجام و مسائل هسته ای برای ایران خط و نشان بکشند ندارند.


نماینده مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد هسته ای جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: قطعا جمهوری اسلامی ایران براساس برجام عمل کرده است. افزایش سانترفیوژها و غنی سازی بیشتر هم به دلیل نیاز بیشتر ایران به این موارد بوده است ضمن اینکه همه این مسائل در برجام دیده شده است.


نوباوه تصریح نمود: جمهوری اسلامی ایران بسیاری از مفاد برجام را به صورت داوطلبانه انجام داده است، ایران حتی پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرده است بنابراین بهتر است اروپا بداند هیچ قانونی نمی تواند با زور گویی ایران را وادار به انجام کاری کند که انجام آن برعهده ایران نگذاشته شده است.


نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: به نظر می رسد اروپایی ها بعد از روی کار آمدن جوبایدن احساس می کنند فضای جدیدی پیش روی آنها برای تحمیل فشار های جدیدی به ایران باز شده است. به علاوه اینکه بایدن این موضوع را بیان کرده که به برجام بازمی گردم غربی ها تلاش می کنند تا یک اجماع بین المللی علیه ایران ساماندهی کنند؛ تکرار شیوه آقای اوباما که از طریق شورای امنیت تلاش کرد تا علیه ایران اجماع جهانی صورت دهد.


وی درخصوص همکاری اروپا با بایدن گفت: با توجه به اینکه اروپایی ها با ترامپ چندان همکاری نکردند به دنبال آن هستند تا با جو بایدن همکاری نموده و فشار حداکثری بر ایران را اعمال و احیا کنند؛ غافل از اینکه معامله دو سر دارد یک سر ما و یک سر هم 4+1 است لذا اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند هیچ تعهدی بین المللی وجود ندارد که بتواند ایران را مجبور به رعایت یک قرار داد یک جانبه کند.


نوباوه خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی قطعا با روی کار آمدن مجلس یازدهم و دولت آینده احتمال اینکه آمریکا و اروپا به آرزوی خود برسد بسیار کم است. ضمن اینکه بنده به عنوان نماینده مجلس به دولت هرگز اجازه نمی دهم که دراین موارد و در موارد مشابه زورگویی های غربی ها علیه ایران، پا را از حدود لازم فراتر بگذارند و وارد اجرای شرایط و روابط یک طرفه ای شوند.


بیژن نوباوه در پایان تصریح نمود: بی تردید هیچ امتیاز دیگری به اروپایی ها و آمریکایی ها داده نمی شود، مگر اینکه آمریکای ها براساس موضع رسمی اعلام شده از سوی دولت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود عمل کنند چرا که ایران همواره اعلام آمادگی کرده که بتواند شرایط خود را با برجام انطباق دهد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: