صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 26
کد خبر: ۶۸۰۸۷
حسن بهشتی پور؛ تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

طرح حمله نظامی، صرفا یک عملیات روانی است

کاملا مشخص است که عملیاتی روانی در پیش بوده و فضاسازی شده تا مردم ایران هر چه زودتر خود را برای مذاکره آماده کنند. به نظر من، هیچ منطقی چنین مساله ای را نمی پذیرد و آمریکا در چنین شرایطی دست به اقدامی نظامی بر علیه ایران نمی زند. شرایط به اندازه کافی برای امریکا سخت است و این حرکت می تواند جنگی منطقه ای به راه بیندازد.

 

حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل امریکا در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این پرسش، تصمیمات احتمالی ترامپ در حوزه حمله نظامی به ایران در فضای محدود پایان دوره ریاست جمهوری اش چقدر جدی تلقی می شود؟ گفت: کل این خبر خبرسازی است. نیویورک تایمز در حال خبرسازی برای این موضوع است و این خبر در چهارچوب عملیات روانی تدوین شده و ترامپ در دوره کاندیداتوری ریاست جمهوری اش مرتبا آمار می داد و اعلام می کرد آمریکا چندین هزار میلیارد دلار در جنگ های افغانستان، عراق و سوریه هزینه کرده و هیچ نتیجه ای نگرفته است.


وی در ادامه این پاسخ تصریح کرد: از طرف دیگر آمریکا 230 هزار کشته در کرونا داشت و این آمار موجب باخت ترامپ در انتخابات شد و بی کفایتی دولت او را ثابت کرد. آمریکا در جنگ ویتنام در عرض ده سال 50 هزار کشته داده بود. امروز آمریکا 30 میلیون بیکار دارد و در چنین شرایطی تصمیم گیری برای جنگی هسته ای در منطقه مبنایی ندارد و اوج ابلهی تصمیم گیرندگانش را نشان می دهد. از طرفی نیویورک تایمز می گوید پنس و پمپئو که هر دو از مشوق های ترامپ در حمله به ایران بودند هر دو مانع شده و از این تصمیم ترامپ جلوگیری کرده اند. کاملا مشخص است که عملیاتی روانی در پیش بوده و فضاسازی شده تا مردم ایران هر چه زودتر خود را برای مذاکره آماده کنند. به نظر من، هیچ منطقی چنین مساله ای را نمی پذیرد و آمریکا در چنین شرایطی دست به اقدامی نظامی بر علیه ایران نمی زند. شرایط به اندازه کافی برای امریکا سخت است و این حرکت می تواند جنگی منطقه ای به راه بیندازد.


بهشتی پور در پاسخ به این پرسش، در مقابل انتشار این خبر ایران چه راهبرد رسانه ای در پیش می گیرد تا مناسبترین پاسخ را ارائه بدهد؟ گفت: به عقیده من، این خبر مطلقا نباید در رسانه های داخلی ما کار شود. این خبر ساختگی و جعلی است و بازنشر چنین اخباری که در نیویورک تایمز و واشنگتن پست و سی ان ان منتشر می شود به مصلحت نیست. ولی چون بی بی سی فارسی و تلوزیون ایران اینترنشنال و رسانه هایی از این قبیل چنین اخباری را منتشر می کنند و تحلیلی برای آن دارند و خبر به طور گسترده ای بازتاب می گیرد. متاسفانه دیده می شود و نپرداختن به این موضوعات در داخل موجب می شود خط خبری صحیحی به مردم ارائه نشود. بنابراین باید به اصل خبر پرداخت و فکت های جعلی بودن خبر را ارائه داد. از طرفی آمریکا امروز به جامعه ای دو قطبی تبدیل شده است. عملا در این جامعه دو گانگی وجود دارد و شروع یک جنگ وضعیت را برای آمریکایی ها بدتر خواهد کرد. بنابراین هیچ عقل سلیمی باور نمی کند آمریکا در چنین شرایطی به این ریسک دست بزند.


او با اشاره به روزهای باقیمانده و رویکرد ترامپ نسبت به ایران چگونه باشد؟ اذعان کرد: افزایش تحریم ها مد نظر ترامپ است و مرتبا از افراد و شخصیت های جدید و شرکت های مختلف نام می برند تا بگویند ما به سیاست فشار حداکثری ادامه می دهیم و به دنبال این هستیم که ایران را تحت فشار بیشتری قرار بدهیم. کار دیگری از ترامپ بر نمی آید او در حال حاضر به شدت درگیر مسائل داخلی آمریکا است و سعی دارد ثابت کند در انتخابات تقلب شده است. در روزهای پایانی دولت آمریکا اختلافات و مسائل داخلی و مشکلات فراوانی پیش روی ترامپ است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: