صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۵۲
  • پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 22 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - 2020 November 28
کد خبر: ۶۸۴۰۲
محمد علی خطیبی؛ کارشناس مسائل انرژی در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

بودجه 1400 و اتکای مبهم آن به نفت

بازار نفت و انرژی بین المللی تا رفع کامل بیماری کرونا با ابهامات زیادی رو به روست، لذا با همین ابهامات ممکن است محقق به فروش بیشتر و افزایش قیمت نفت یا عدم فروش و فروش با بهای کمتری در سطح جهانی مواجه شویم، از این منظر است که عرض کردم بهتر بود، دولت در بودجه اصلا جایگاهی برای درآمد نفتی نمی گذاشت.

 

محمد علی خطیبی کارشناس مسائل نفت و انرژی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص تعیین قیمت نفت در بودجه ١۴٠٠ گفت: با توجه به ابهامات فروش و قیمت نفت در سال آینده و پرسش های بی جوابی که در این باره همچنان مطرح است، بهتر بود دولت همین مقدار هم فروش و درآمد نفتی را در بودجه لحاظ نمی کرد.


وی در این باره افزود: به هر حال بازار نفت و انرژی بین المللی تا رفع کامل بیماری کرونا با ابهامات زیادی رو به روست لذا با همین ابهامات ممکن است محقق به فروش بیشتر و افزایش قیمت نفت یا عدم فروش و فروش با بهای کمتری در سطح جهانی شویم، از این منظر است که عرض کردم بهتر بود دولت در بودجه اصلا جایگاهی برای درآمد نفتی نمی گذاشت.


خطیبی خاطر نشان کرد: دولت بر بستن بودجه بدون نفتی تاکید دارد اگر همین ٧٠٠ هزار بشکه را هم در بودجه لحاظ نمی کرد بودجه بدون نفت محقق می شد. به هر حال ما هم با شرایط کرونایی هم تحریم نفتی رو به رو هستیم و اگر دولت این میزان را هم در بودجه قرار نمی داد بهتر بود.


محمد علی خطیبی کارشناس بازار نفت در خصوص پیش بینی از آینده بازار نفت و انرژی گفت: عوامل متعددی بر فروش نفت وجود دارد اما چون در حال حاضر نا اطمینانی در بازار زیاد است نمی توان خیلی روی درآمد نفتی برای کشور حساب باز کرد، نه فقط به خاطر تحريم، بلکه تقاضا برای نفت. بهتر بود دولت جای درآمدهای نفتی را با اصلاحات مالیاتی پر می کرد و اگر به هر دلیلی فروش نفت ما بیشتر شود و درآمد نفتی کسب کنیم دولت می تواند درآمد حاصل شده را به صندوق توسعه ملی واریز کند تا به عنوان ذخیره زمان لازم از آن استفاده به عمل بیاید. به هر حال با عدم تحقق پیش بینی درآمد نفتی در ١۴٠٠ بازهم کسری بودجه و مشکلات عدیده ای خواهیم داشت.


کارشناس مسائل نفت و انرژی خاطر نشان کرد : همه ی پرسش های بدون جواب را باید در ٣٠ نوامبر در جلسه ای که قرار است با حضور اعضای اوپک پلاس تشکیل شود جست و جو کنیم. تا آن روز نمی توان پیش بینی خاصی از بازار جهانی و قیمت نفت ارائه داد. اگر کاهش تولید های کنونی مجددا تمدید شود باز قیمت ها یک مدل دیگر می شود البته کشورها برای تداوم کاهش تولید قول مساعدت داده اند اما اگر کاهش ها بیشتر شود می‌تواند قیمت ۴۰ دلار محقق شود اما اگر برخی کشورها کاهش ها را لغو کنند یا تولید خود را افزایش دهند آن زمان قیمت نفت مقداری دچار مشکل می‌شود و پایین‌تر از رقمی می‌آید که دولت در بودجه ١۴٠٠ در نظر گرفته است.

 

خطیبی با تاکید بر جلسه ٣٠نوامبر تصریح نمود: به هر حال خروجی این جلسه در قیمت جهانی نفت بسیار موثر است. آن زمان می‌توان درباره قیمت نفت بهتر از اکنون نظر داد. از سوی دیگر افزایش روند ابتلا به کرونا و تعمیق کرونا یا در دسترس بودن واکسن کرونا هر کدام فرضیه های مختلفی است که به کاهش یا افزایش تقاضا برای نفت و به تبع آن بر روی قیمت نفت تاثیر می گذارد.


خطیبی خاطر نشان کرد: یک سری کشورها روی همیت کاهش های فعلی اعتراض دارند و نمی توانند بیشتر از این تولید نفت خود را کاهش دهند و درخواست لغو کاهش داده اند، بنابراین اگر تقاضا بیش از این کاهش پیدا کند مدیریت عرضه می گوید باید کاهش بیشتری اعمال شود، لذا اینکه اعمال شود یا نشود همه روی قیمت جهانی نفت تاثیر می‌گذارد و نمی‌توانیم روی تحقق درآمد نفتی سال ۱۴۰۰ حساب باز کنیم.

 

کارشناس بازار نفت گفت: یک سناریو این است که درآمد نفتی مورد نظر دولت در بودجه ١۴٠٠ محقق نمی‌شود، یک سناریو ایجاد یک تحول و گشایشی است که به صادرات بیشتر نفت و برداشته شدن تحریم‌ها منجر شود. بنابراین دو سناریو وجود دارد در صورتی که گزاره ها و گزینه های آمریکا با ما بخواند و برگشتی به برجام باشد گشایش هایی صورت می گیرد تحریم‌ها برداشته شود ظرفیت نفت ما به مراتب بیشتر می‌شود، اما مساله مهم در حال حاضر مسئله خرید است که چقدر از ما نفت می خرند و چگونه می توانیم مشتریان خود را به دست بیاوریم، بنابراین با توجه به نا اطمینانی هایی که در بازار وجود دارد بهتر است که بودجه ای ببندیم که اگر حاصل نشد کسری نیاورد و اگر درآمدی از نفت آن حاصل شد آن زمان با خیال راحت خرج توسعه زیر ساخت های کشور شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: