صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 05
کد خبر: ۶۹۳۴۷

گاردین: توطئه سایبری بن‌سلمان علیه ولی‌عهد سابق عربستان ادامه دارد

وکلای ولی‌عهد و وزیر کشور سابق عربستان که در حبس خانگی به سر می‌برد، می‌گویند کمپینی که ظاهراً طرفداران «بن‌سلمان» در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته‌اند، زندگی موکل آنها را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش راهبرد معاصر وکلای «محمد بن نایف» ولی‌عهد و وزیر کشور سابق عربستان که از اواسط اسفند ۹۸ به دستور «محمد بن سلمان» ولیهد عربستان در بازداشت خانگی به سرمی‌برد، اعلام کردند که کمپین دروغین از سوی طرفداران بن سلمان علیه موکل آنها در فضای مجازی به راه افتاده است که زندگی بن نایف و خانواده وی را در معرض خطر قرار داده است.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی اختصاصی به این موضوع پرداخت و نوشت، وکلای بن نایف در نامه‌ای از شبکه «یوتیوب» درخواست کرده‌اند ویدئویی را از این شبکه حذف کند که حاوی محتویاتی است که مدعی می‌شود بن نایف بخشی از توطئه‌ای برای برکناری بن سلمان از قدرت بوده است.

با اینحال، یوتیوب تاکنون اقدامی برای حذف این ویدئو صورت نداده است.

از طرف دیگر، تحقیقاتی از سوی تیم تحقیق و بررسی توییتر انجام گرفته است که نشان می‌دهد، گروهی از ربات‌هایی که توسط طرفداران بن سلمان اداره می‌شوند، در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با موجی از پیام‌های جعلی، بن نایف را هدف حملات خود قرار دادند و مدعی شدند که محمد بن نایف بخشی از توطئه دموکرات‌های آمریکا برای بی‌ثبات کردن خاندان آل سعود بوده است.

گاردین با اشاره به این موارد نوشت که رخدادهای اخیر در داخل عربستان نشان می‌دهد که زندگی بن نایف ۶۰ ساله در معرض خطر قرار گرفته است.

طبق این گزارش، بن نایف در سال ۲۰۱۷ از سمت ولیعهدی عربستان برکنار شد و اواسط اسفند ۹۷ بازداشت شد و از آن زمان در حبس خانگی به سر می‌برد.

وکلای بن نایف طی نامه‌ای به مدیریت یوتیوب با تأکید بر جعلی بودن ادعاهای منتشر شده، تصریح کردند: «موضع حقیقی این است که موکل ما برخلاف خواست و بدون اتهام از مارس ۲۰۲۰ بازداشت شده و تا امروز نیز در حبس بوده است. موکل ما دسترسی محدودی به خانواده یا وکلای خود دارد و از دسترسی به پزشک شخصی خود که سالها مسئول درمان وی بوده است، محروم است».

وکلای بن نایف در خصوص وضعیت نه چندان مناسب جسمانی موکل خود توضیح دادند: «بدون شک، ارتباطات موکل ما تحت کنترل است و موکل ما و خانواده وی نگران امنیت خود هستند حتی معلوم نیست که زندگی موکل ما و خانواده‌اش در معرض خطر نباشد».

در نامه مذکور، بر وفاداری بن نایف به بن سلمان و خاندان سعودی تأکید شده و آمده است: «وفاداری وی به بن سلمان هرگز دچار تزلزل نشده است و وی همچنان به حمایت از سلطنت پابرجا ادامه می‌دهد».

بر اساس گزارش گاردین، در کمپینی که علیه بن نایف در توییتر داخل عربستان به راه افتاده، کاربرانی که ظاهراً ربات‌هایی از سوی طرفداران بن سلمان هستند، مدعی شده‌اند بن نایف بخشی از توطئه علیه محمد بن سلمان بوده و ولیعهد عربستان پس از پی بردن به این موضوع، بن نایف را برکنار و بازداشت کرده است.

بر اساس این گزارش، این کارزار توییتری علیه بن نایف دو روز پس از آن آغاز شد که، ترامپ در هفته‌‌های پایانی رقابت‌های انتخاباتی خود، خواستار انتشار ایمیل‌های بیشتری از «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، شد که در بخشی از این توییت ها آمده که دولت اوباما به دنبال تضعیف خاندان سلطنتی عربستان سعودی بوده است.

گاردین ادامه دادف با اینحال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دست‌کم ۴۰ درصد از توییت‌هایی که مدعی توطئه بن نایف و همدستی وی با دموکرات‌های آمریکا علیه رژیم سعودی هستند، توسط «رفتارهای ربات‌گونه» تولید شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که این ربات‌ها به دنبال اشاعه این نقل قول‌های ساختگی در فضای مجازی بودند تا این مسئله را به موضوع اول و مهم روز در عربستان (ترند) تبدیل کنند تا رسانه‌های خبری متقاعد شوند به این موضوع بپردازند.

طبق این گزارش، توییت‌های فوق با هشتگ #HillaryEmails  (ایمیل‌های هیلاری) مدعی شدند که بن نایف با «جان برنان» رئیس سابق سیا و «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا به دنبال اقدام علیه دولت عربستان بودند.

این توییت‌ها همچنین مدعی شدند که بن سلمان به این توطئه پی برده است و همین امر به سقوط محمد بن نایف منجر شد.

بر اساس این گزارش، این ادعاها در ابتدا در حساب‌های توییتری کاربران عربی منتشر شد و در یک برهه از زمان به موضوع اول (ترند) توییتر عربستان تبدیل شد و بیش از ۱۷۰ هزار توییت در این زمینه منتشر شد و حتی رسانه‌های عرب زبان همچون اسکای نیوز نیز به آن پرداختند.

طبق گزارش گاردین، این کمپین توییتری علیه بن نایف پس از آن آغاز شد که ترامپ پس از آنکه در نظرسنجی‌های انتخاباتی از بایدن عقب افتاده بود، خواستار انتشار ایمیل‌های بیشتری از کلینتون شد.

در تاریخ ۱۳ اکتبر (۲۲ مهرماه) اسکای نیوز عربی مقاله‌ای را با عنوان «اسرار کلینتون... چطور تلاش برای نفوذ به جامعه سعودی شکست خورد؟» منتشر کرد که در آن مدعی شده بود که کلینتون در دوران ریاست خود در وزارت خارجه آمریکا با برخی در عربستان سعودی ارتباط داشته است.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت که تاکنون دولت عربستان به طور رسمی دلیل بازداشت محمد بن نایف را ارائه نداده است و در عوض لیست متغیری از انواع اتهامات از جمله تلاش برای کودتا، اعتیاد، فساد، خیانت و همدستی و توطئه با دولت اوباما را برای او مورد استفاده قرار داده است.

گزارش گاردین در حالی منتشر شد است که اوایل آذرماه امسال «محمود رفعت» وکیل مطرح جهان عرب و مقیم در فرانسه در توئیتی به نقل از منابع موثق در داخل عربستان نوشت که «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه و «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی به زندانی در وسط بیابان منتقل شده‌اند.

محمود رفعت به نقل از این منابع در ادامه نوشت که احتمال دارد این اقدام به این دلیل باشد که «محمد بن سلمان» می‌خواهد در یک اقدام پیش دستانه پیش از ورود جو بایدن به کاخ سفید این دو نفر را اعدام کند تا دیگر جایگزینی برای او نباشند.

و سپس افزود که انتقال این دو شاهزاده به زندانی صحرایی با احاله پرونده «لجین الهذلول» فعال حقوق بشر عربستانی به دادگاه جرایم تروریستی همراه شده است.

در همین حال تعدادی از نمایندگان و وکلای انگلیسی تحقیقاتی برای اطلاع از شرایط بازداشت «احمد بن عبدالعزیز» ۷۸ ساله و «محمد بن نایف» ۶۱ ساله که از شش ماه پیش در زندان به سر می‌برند، آغاز کرده‌اند اما تاکنون اطلاعاتی از مکان بازداشت آنها موجود نیست و کسی نیز اجازه ملاقات با آنها را ندارد.

فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: