صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 10
کد خبر: ۶۹۵۷۰
«یادداشت اختصاصی» دکتر حمیدرضا ترقی؛ فعال سیاسی

اعراب در مذاکرات احتمالی آتی با ایران به دنبال چه می‌گردند؟

حمیدرضا ترقی: قطعا خواسته کشورهای عربی از آمریکا مبنی بر فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران برای صفر شدن غنی سازی اورانیوم در ایران است. امری که کاملاً غیر منطقی بوده و دخالت در مسائل داخلی ایران محسوب می شود.

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مساله ای که عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی منطقه در روزهای اخیر بر سر آن بحث می کنند در رابطه با جلوگیری و مانع تراشی آمریکا در برابر ایران جهت به صفر رساندن غنی سازی ایران است. سران کشورهای عربی معتقدند آمریکا مانع دسترسی متحدان عرب خود در منطقه به انرژی اتمی و غنی سازی اورانیوم شده است، به این معنا که از سوی آمریکا به غیر از رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در غرب آسیا حق  غنی سازی اورانیوم را ندارد لذا آنها به دنبال این هستند تا آمریکا با تحریم های بیشتر غنی سازی جمهوری اسلامی ایران را به صفر برساند.

 

قطعا آنچه سران کشورهای عربی از آن سخن می گویند قول و قرار آنها با آمریکاست نه قول و قرار جمهوری اسلامی ایران با آمریکا یا هر کشور دیگری.

 

کشورهای عربی که خود را متحد آمریکا می دانند نوکران و عاملان بی جیره و مواجب آمریکا هستند که خود را برای دوشیده شدن توسط آمریکا آماده کرده‌اند و ضامن تامین امنیت دشمن ترین کشور  مسلمانان جهان یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه شده اند.

 

طبیعتاً جمهوری اسلامی نه چنین تعهدی به آمریکا داده و نه اینکه چنین خواسته ای را می بپذیرد و نه اینکه این خواسته را در جهت منافع جهان اسلام می داند. اسرائیل متجاوز ترین کشور به جهان اسلام و جلاد  ترین کشور در منطقه است که به صورت جعلی و غیرقانونی سرزمین های اسلامی را تصرف و اشغال کرده و طبیعتاً نه تنها  حق اشغالگری ندارد، بلکه حضور او در منطقه غیر قانونی است و  مخالف معیارهای سازمان ملل و بشریت است، بنابراين به صورت طبیعی داشتن هر گونه سلاحی بخصوص سلاح هسته‌ای برای رژیم غاصب و کودک کش غیر قانونی و بسیار خطرناک است که حتی در داخل پروتکل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هم نمی گنجد که چنین رژیمی در منطقه دست به هر عمل غیر انسانی و غیر امنیتی بزند بدون اینکه کسی بتواند مانع جنایت های این رژیم غاصب شود.

 

قطعا خواسته کشورهای عربی از آمریکا مبنی بر فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران برای صفر شدن غنی سازی اورانیوم  کاملاً غیر منطقی و دخالت در مسائل داخلی ایران محسوب می شود.

 

طبیعتاً کشور جمهوری اسلامی برای این نوع خواسته‌ها و طرحها تره خرد نمی کند و وقعی بر چنین خواسته هایی نمی نهد، چرا که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مصالح خود را متاثر از موضع گیری های کشورهای عربی منطقه تنظیم نخواهد کرد.

 

این موضوع به تمام دنیا ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهل سال گذشته کمترین خطر جنگ افروزی و تجاوز به مرزها و کشورهای دیگر را نداشته است از این روی اصولا فناوری هسته‌ای ایران به دلیل نیازهای صلح‌آمیز دنبال می شود. از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان آژانس تاکنون هیچ نشانه ای دال بر حرکت فناوری هسته‌ای ایران در جهت تسلیحات هسته ای و ساخت بمب اتم پیدا نکرده اند.

 

جمهوری اسلامی ایران بنا به فتوای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ساخت بمب اتمی را حرام می داند، لذا ایران اسلامی به هیچ وجه در این مسیر حرکت و اقدامی صورت نمی دهد که موجب نگرانی و دغدغه کشورهای منطقه باشد بلکه توانمندی و اقتدار نظامی و توان بازدارندگی خود را از روش‌های دیگر و سلاح‌های دیگری تقویت می کند که طبیعتاً هسته‌ای و سلاح  کشتار جمعی در آن دیده نشده است .

 

جمهوری اسلامی ایران با ساخت موشک‌های نقطه زن مراکز نظامی دشمن و متجاوزان به ایران اسلامی را مورد هدف قرار می‌دهد به این معنا که موارد یاد شده همگی در استراتژی و دکترین دفاعی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

 

فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم تلاش برای برطرف سازی نیاز نیروگاه اتمی است تا سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته ای در داخل تامین شود.

 

قطعا جمهوری اسلامی ایران در این موضوع به خودکفایی رسیده و آن را برای خود یک ضرورت می داند. از این رو غنی سازی اورانیوم خطر و تهدیدی برای هیچ کشوری به شمار نمی رود  و جمهوری اسلامی ایران در این موضوع پاسخگوی آمریکا یا هیچ کشوری نیست و به هیچ کشوری اجازه تصمیم گیری برای ایران و دخالت در مسائل داخلی خود را نمی دهد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: