صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 23
کد خبر: ۷۱۴۵

اصلاح نظام بانکی، گام نخست در رونق تولید

تا زمانی که بانکها در ایران رونق دارند اقتصاد و تولید ما رکود خواهد داشت.

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیانات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس ناظر بر چهار محور اساسی بود که رعایت و انجام آن می تواند رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی کشور را در کوتاه و بلند مدت به دنبال داشته باشد. اهتمام دولتمردان و مسوولین به  محورهای مختلف سیاسی، اجتماعی و بین المللی در سخنان رهبری راهکار حل بسیاری از معضلات و مشکلات است که قطعا به برون رفت کشور از بحرانهای مختلف کمک می کند. در حوزه اقتصادی مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر مسائل قبلی تاکید دوباره ای بر حمایت از تولید با نامگذاری رونق اقتصادی در سال 98 داشتند، که در این تاکید نکات جدیدی اعلام شد.

 

انفعال در تصمیم گیری ممنوع

یکی از محورهای مورد توجه مقام معظم رهبری در تاکید بر توجه به اولویت های اقتصادی، محور قرار دادن این نکته بسیار مهم است که اقتصاد تاخیری ممنوع است. به این معنا که متاسفانه در چند سال گذشته عملکرد دولتمردان و مسوولین نسبت به مسائل و معضلات اقتصادی تشریح مسائل و توجیه آن بوده تا برطرف کردن آن، گرچه تشریح چرایی مشکلات اقتصادی ضرروی است اما تشریحی که همتی برای حل مشکلات به دنبال آن نباشد رافع مشکلات نخواهد بود. قطعا دولتمردان می دانند در حوزه های تصدی گری خود مشکلات بسیاری دارند اما عدم رفع آن یا تصمیم سازیهای مناسب است که چالش هایی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

 

آسیب دیگری که بر اقتصاد ایران سایه انداخته است مواجه بودن با اقتصاد تاخیری است، در شرایطی که سختی ها و مشکلات اقتصادی متعددی وجود دارد و انتظار می رود دولتمردان با سرعت و قدرت بیشتری به حل آن اهتمام ورزند، کندی و تاخیر در تصمیم گیری ایجاد اقتصاد تاخیری را به اذهان می رساند. قطعا کندی وتاخیر در تصمیم گیری های مطلوب و مناسب اقتصاد کشور منجر به تحمیل فشارهای متعددی بر قشر ضعیف جامعه می شود.

 

سال 97 اکثر مردم با فشارهای اقتصادی آسیب های جدی دیدند، در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر توزیع کالای اساسی یا سیستم کوپنی تاکید داشتند اما موضوع توزیع اقلام ضروری مردم توسط دولت به صورت   ناکارآمد و ناموزن انجام گردید و انحرافات بسیاری در آن دیده شد که رانت و سود قابل توجهی را به جیب عده معدودی ریخت. انتظار می رفت دولت در شش ماه گذشته با سرعت و قدرت بیشتری  به حل مسائل اهتمام می ورزید تا دسترسی مردم به اقلام اساسی با سهولت بیشتری انجام شود. قطعا می توان گفت متاسفانه دولت در مرحله اقتصاد توجیهی به اقتصاد تاخیری رسیده و این موضوع نیز بر اقتصاد کشور آسیب های فراوانی وارد می کند. تاکید مقام معظم رهبری بر سرعت در امور اقتصادی موضوع مهمی است که  می تواند فرصت ساز باشد از این رو اهتمام دولت به سرعت کافی در مسائل اقتصادی بسیار ضروری است.

 

مدیریت جهادی کلید عبور از موانع/ اصلاح نظام بانکی اولویت نخست برای رونق تولید

مدیریت جهادی و تاکید بر تصممیات عالمانه و تولیدات علم محور در بیانات مقام معظم رهبری راهبرد اساسی  اقتصاد کشور به شمار می رود که توجه به آن بسیار ضروری است. از مواردی که شاهد عبور از اقتصاد تاخیری در سخنان رهبر فرزانه انقلاب است اصلاح سیستم بانکی است، تا زمانی که بانکها در ایران رونق دارند اقتصاد و تولید ما رکود خواهد داشت. از این رو رونق تولید وابسته به رکود بانکهاست، در این شرایط بسیاری از بانک هایی که ارزش افزوده ای برای اقتصاد کشور ندارند باید هراسان شوند. در جهت عکس این موضوع بانکهایی که در جهت تولید و خدمات تولید محور جرکت می کنند و به دنبال رفع موانع تولید بخصوص در وام دهی و سرمایه گذاری ها با سودهای بسیار پایین هستند باید باقی بمانند.

 

قطعا بسیاری از بانکهایی که در دهه گذشته تاسیس شده اند هیچ سنخیتی با اقتصاد اسلامی ندارند طبیعتا در این شرایط حساس آنها موجب  فشار بیشتر بر مردم شده اند، یکی از تاخیراتی که به شدت دیده می شود اصلاح ساختار بانکی کشور است که دولت درباره اصلاح آن به کندی عمل می کند. موضوعی که در شش ماه گذشته به اقتصاد کشور آسیب زده است. انتظار می رود دولت در سال 98 با سرعت بیشتری از اقتصاد تاخیری عبور کند تا شاهد وضعیت بهتری در نیمه اول سال باشیم، تصمیماتی عالمانه وعاقلانه که اقتصاد ایران را از این شرایط عبور دهد.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: