صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۱:۵۶
  • سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱
  • Tuesday 15 November 2022
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۳ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 02
کد خبر: ۷۲۲۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
بیژن عبدی، اقتصاددان در گفتگو با راهبرد معاصربررسی می کند؛

تأثیر مصوبه راهبردی لغو تحریم‌ ها بر وضعیت اقتصادی چیست؟

بیژن عبدی: اگر زیر ساخت های مالیاتی و اقتصاد کشور اصلاح می شد آمریکا از بابت فروش نفت نمی توانست ما را تحریم کند چرا که نیازی به دلارهای نفتی نبود، نه اینکه بنده منکر این موضوع شوم که ما اصلا نیازی به فروش نفت نداریم، مساله این است که دولت اگر درآمدهای مورد نیاز بودجه ای خود را براساس مالیات تامین کمی کرد حتی اگر بحث مذاکره ای بود یا نبود ما نیاز چندانی به فروش نفت نداشتیم، از این جهت است که تاکید می شود اقتصاد نباید وابسته به درآمدهای نفتی باشد.

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بیژن عبدی، اقتصاددان در خصوص مصوبه برجامی مجلس شورای اسلامی و تأثیر این موضوع در رویکرد اروپا به موضوع بازگشت به برجام گفت: مصوبه مجلس بسیار به جا بود، چرا که دولت متاسفانه در سال های گذشته در برابر زورگویی های آمریکا و بی عملی اروپا در قبال تعهد به اجرای برجام بسیار منفعلانه رفتار کرد از این جهت مصوبه قاطعانه مجلس بسیار به جا و لازم بود.

 

وی در این باره اعلام کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حق این موضوع را بیان می کنند که شما به عنوان یک سوی امضاء کنندگان برجام تقریباً هیچ عملکردی از خود نشان ندادید بنابراین بعد از این همه راستی آزمایی وتعهد ایران در صورتی که شما همچنان به بی عملی خود ادامه می دهید جمهوری اسلامی ایران تعهد و واجباری بر انجام توافق یک طرفه را بر خود نمی بیند ، لذا هر زمان که اروپا و آمریکا به برجام بازگردند و تعهدات امضا شده خود را اجرا کنند ما هم دوباره تعهدات خود را از سر می گیریم.

 

 کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: به تعبیر آقای قالیباف ما اصراری نداریم که به برجام بازگردید هر زمان شما برگردید ما هم تعهدات خود را به طور کامل اجرا می کنیم چرا که برجام یک سند بین المللی است که همه طرفین در قبال اجرای آن موظف و متعهد هستند. مساله این است که دولت با انفعال کامل در برابر آمریکا و اروپا ظاهر شد و این موضوع را به عنوان اینکه تعهد باید دو طرفه دنبال شود جدی نگرفت.

 

بیژن عبدی درخصوص اینکه دولت خود را نیازمند درآمدهای نفتی نشان داد گفت: اگر زیر ساخت های مالیاتی و اقتصاد کشور اصلاح می شد آمریکا از بابت فروش نفت نمی توانست ما را تحریم کند چرا که نیازی به دلارهای نفتی نبود، نه اینکه بنده منکر این موضوع شوم که ما اصلا نیازی به فروش نفت نداریم، مساله این است که دولت اگر درآمدهای مورد نیاز بودجه ای خود را براساس مالیات تامین کمی کرد حتی اگر بحث مذاکره ای بود یا نبود ما نیاز چندانی به فروش نفت نداشتیم، از این جهت است که تاکید می شود اقتصاد نباید وابسته به درآمدهای نفتی باشد.

 

 عبدی خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت اعتقادی به کار داخلی و توانمندی های اقتصادی ندارد مثلا در خصوص تکمیل پالایشگاه دولت در برابر دادن بودجه و فراهم ساختن کارهای مرتبطه چقدر مقاومت و سنگ اندازی کرد اما سپاه پاسداران بر این نیاز کشور تاکید کرد و توانست که پروژه را تکمیل و راه اندازی کند. متاسفانه دولت باوری به توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی کشور ندارد  و گمان می کند دنیا گرد محور چند کشوراروپایی و آمریکایی می گردد در حالی که دنیا وسیع‌تر از این چند کشور است.

وی دراین باره افزود: دولت آقای روحانی از زمان روی کار آمدن تا کنون بنای کج رفتاری و کج خلقی را با تمام دوستان ما در دنیا گذاشت از چین، روسیه، هند تا ونزوئلا و آمریکای لاتین در حالی که اگر سیاست‌های تقویت روابط اقتصادی با این کشورها دنبال می شد امروز وضعیت اقتصادی و تجارت بین المللی ما به مراتب بهتر از وضعیت کنونی بود. دولت ما می توانست بخش بزرگی از بازسازی سوریه را به دست بگیرد در عین حالی که ما برای نابودی داعش در سوریه بسیار تلاش و مجاهدت کردیم اما به دلیل بی عملی دولت می بینیم که رقبای ما مثل کشور ترکیه و همسایه ها سهم قابل توجهی از بازسازی این کشور را به عهده گرفته اند، این یک کار اقتصادی برای چرخش اقتصاد کشور بود که دولت به بهای ارتباط با اروپا از دست داد.

 

بیژن عبدی اقتصاد دان خاطر نشان کرد: دولت اعتنائی به همسایه ها ندارد و فقط چشم به اروپا و آمریکا دارد این تفکر واین نگاه که در اصلاح طلبان نهادینه شده متاسفانه فرصتهای اقتصادی خوبی را از ما گرفته است مثل حرکت به سمت پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای مختلف دنیا از آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین، به هر حال اگر روابط اقتصادی ایران با همسایگان گسترش می یافت کشور دچار خسارت های اقتصادی کمتری می شد و اگر اقتصاد با نگاه مردمی و مشارکت مردمی اداره می گردید قطعا مردم پای کار می آمدند و اقتصاد امروز با این  مشکلات رو به رو نمی گردید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
آقای عبدی عزیز اگه قراراست از جیب مردم مالیات گرفته شود شما هم بعنوان مسئول باید قیمتها رابه نصف سال ۹۵برسانید فقط به فکر جیب خودتان نباشید به فکر مردمی باشید که در این مدت سه سال بدبخت کردید و گرانی ۳۰۰برابری آوردید دیگر ظلم اختلاس را کنار بگذارند تا کشوری آباد داشته باشیم تاخداوند به همه ما رحم کند