صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 14
کد خبر: ۷۳۵۷۳
محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل امریکا در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

ترامپ - ایران؛ شکست رویاهای جنگ طلبانه آمریکا

محمدعلی بصیری: ایران تا به امروز صبر استراتژیک پیشه کرده و اجازه نداده ترامپ به خواسته های خود برسد. ایران تا اینجا سیاست های ترامپ را در فضای بین الملل با شکست روبرو کرد بخصوص با باخت ترامپ می توان گفت یکی از عوامل شکست او شکست در برابر ایران بود.

 

محمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل امریکا در گفت و گو با راهبرد معاصر، با اشاره به توییت وزیر امور خارجه درباره واکنش هایی که در منطقه صورت گرفته است گفت: دو تحلیل کلان در ارتباط با این تحرکات وجود دارد. باید منتظر روزهای آینده بود و دید کدامیک با واقعیت منطبق خواهد بود. یک تحلیل این است که ترامپ در روزها و هفته های آخر در کاخ سفید به دلیل شکستی که خورده و این باخت را قبول ندارد به دنبال این است که با حرکتی نظامی و اعلام وضعیت اضطراری و امنیتی در کاخ سفید باقی بماند و بتواند فشار حداکثری را که بر ایران تحمیل کرده بود با برخورد نظامی ضربتی شدیدتر کند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: از طرفی در داخل آمریکا نیز تلاش هایی دیده می شود، با این وضعیتی که ایجاد می کند نتیجه انتخابات را با حکومت نظامی و فشار روی سیستم دیوان عالی آمریکا به نفع خود بر گرداند. این تحلیل در لابلای اخبار بسیار مطرح بود و شاید تحرکاتی که آمریکا در منطقه دارد و ناوهای جنگی که وارد کرده و هواپیماهای بمب افکن بی 52 و مانورهای نظامی و آماده باش کاملی که داده شاید متاثر از این مبنا باشد.

 

این استاد دانشگاه افزود: تحلیل دوم، شاید آمریکا قصد حرکتی ضربتی و نظامی را نداشته ولی ترس از ضربه انتقامی ایران در سالگرد شهادت سردار سلیمانی احساس می شود و در این ایام با این مانورهای نظامی نوعی بازدارندگی ایجاد می کنند تا ایران چنین اقدامی نداشته باشد. باز اخبار و موضع گیریهایی وجود دارد و بعضا مقامات آمریکایی این تحلیل را داشتند و مطرح می کنند. اما در هر دو صورت مقامات ما باید بسیار هشیار باشند و با عقلانیت و حسابگری و آماده باش کامل به این مساله برخورد کنند و از حسابگری های تاکتیکی غافل نمانند و به گونه ای که آمریکایی ها می خواهند در میدان آمریکایی ها قرار نگیرند و خود ما عاملی نباشیم که به اجرای سیاست آمریکایی ها کمک می کند.

 

بصیری در پاسخ به این سوال، احتمال جنگ ایران و آمریکا در خاک عراق چقدر وجود دارد؟ گفت: آمریکایی ها در این چهل سال در تمام اطراف ایران پایگاه های نظامی زده اند و به گونه ای ما را در محاصره اقتصادی و اطلاعاتی و امنیتی خود درآورده اند. در جنوب و منطقه خلیج فارس از قبل پایگاه هایی داشتند که بسیار تقویت شده است. در شرق ایران و در افغانستان و پاکستان و در شمال و در آسیای میانه و در قفقاز و ترکیه و عراق حضور نظامی دارند. اما ایران بیشتر در عراق و سوریه و لبنان جبهه درگیری غیر مستقیم دارد. این مناطق در گذشته نیز صحنه درگیری دو طرف بود.

 

او با اشاره به وضعیت فعلی و اینکه ایران باید چه راهبردی را پیش بگیرد ادامه داد: ایران تا به امروز صبر استراتژیک پیشه کرده و اجازه نداده ترامپ به خواسته های خود برسد. ایران تا اینجا سیاست های ترامپ را در فضای بین الملل با شکست روبرو کرد بخصوص با باخت ترامپ می توان گفت یکی از عوامل شکست او شکست در برابر ایران بود. چون ترامپ مرتبا اعلام می کرد کار من به زانو درآوردن ایران است. به هر جهت دو سه هفته آخر دولت ترامپ سرنوشت ساز است و صبر استراتژیک ایران اهمیت دارد تا به ترامپ اجازه امتیاز گیری ندهد. ایران باید در این موارد موضع گیری عقلانی داشته باشد همانطور که تا اینجا نیز اینچنین پیش آمده است و گفته که متقاضی جنگ نیست. باید این مدت بگذرد و سو استفاده ترامپ و گروه او و متحدین منطقه ای اش محقق نشود. زمان برای هر انتقام و مذاکره و چانه زنی وجود دارد و این زمان باقی مانده در دقیقه نود زمان مساعدی برای کنش ایران نیست چون آمریکا می تواند هر حرکتی از سوی ایران را بهانه ای برای شروع درگیری قرار بدهد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: